پا جای پای او بگذاریم و عدالت را بجوییم
کد خبر: 3384951
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
چگونه به امام حسین(ع) خدمت کنیم؟/1

پا جای پای او بگذاریم و عدالت را بجوییم

گروه اجتماعی: به گفته یک محقق دینی خدمت به امام حسین(ع) همین است که پا جای پای او بگذاریم و عدالت را بجوییم.

به گزارش خبرگزاری بین​المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در حدیثی از رسول الله(ص) خوانده‌ایم: «إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَةً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ أبَدا؛ شهادت حسین سلام الله علیه آتشى در دل مؤمنان در انداخته است که هرگز خاموش نمی شود». فهمیدن این شور و حرارت نسبت به سیدالشهدا(ع) کار دشواری نیست؛ هر جا نشان ایمان هست، شور و حرارت برای مظلومیت سیدالشهدا(ع) نیز هست. دیوارهای یک سر سیاهپوش شهر و محله و خانه کمترین نشانه آن است. همین عشق و تعهد نسبت به پاسداشت نهضت الهی و انسان ساز حسین(ع) پیروانش را از هر قشر و در هر مقام و رتبه به سوی راه های روشنی برای احیای نام و یادش از پس قرن ها راهبر شده است. 

«چگونه به امام حسین(ع) خدمت کنیم؟» پرسش ساده​ای است که از افرادی که در عرصه فرهنگ عاشورا و احیای نام بلند حضرت سیدالشهدا(ع) در زمینه​های مختلف می​کوشند، پرسیدیم. پاسخ​های این خادمان حسینی در بخشی با همین عنوان در روزهای آینده خواهد آمد:

حنان علویان محقق و کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث است. وی در پایان​نامه​اش که با عنوان «بررسی متن و سند مقتل ابومخنف» دفاع شد، ویژگی‌های این مقتل را مورد بررسی قرار داده است و پس از دفاع نیز پژوهش​های خود را در همین راستا ادامه می​دهد.

وی در مطالعات خود سعی در تدوین منابع برای مبلغان مذهبی متناسب با سطح عموم و با تکیه بر منابع اصیل دارد و از این طریق برای معرفی ناب فرهنگ اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین(ع) می​کوشد.

علویان معتقد است هدف از انجام این پژوهش پیراستن ذهن مردم از تحریفات عاشورایی است؛ این موضوع کار زمان بری است و نیاز به تعیین هدف و خط مشی دارد. کارهای بر زمین مانده در این زمینه بسیار است. باید نتیجه این پژوهش​ها را وارد اشعار و تعزیه​خوانی ها و متون منبری کرد. در غیر این صورت به هدف نمی​رسیم.

وی در پاسخ به سؤال «چگونه به حسین(ع) خدمت کنیم؟» گفت:

کافی است که او را دوست داشته باشی تا مانند او بشوی. این شاه بیت تمام اسطوره​های عرفانی تاریخ بشر است که حسین بن علی(ع) آن را محقق کرد و آن را به ما مردم ساده و بی پیرایه آموخت.

بی آنکه صاحب یک مکتب فلسفی باشند او ما را صاحب مکتب بار آورد. به ما آموخت بدون استدلال، بدون عذر و بهانه از خود عبور کنیم. کافی است که او را دوست داشته باشیم و به آنچه در ذهن مطهر او می​گذشت بیاندیشیم تا قدر سری را که بر سر نیزه​ها قرار گرفته بدانیم.

کافی است مانند او مصمم باشیم و برابر نابرابری​ها قد علم کنیم؛ وقتی که ظلم به سراغت آمد و از تو ​خواست سکوت کنی و یا همراهی کنی خدمت به امام حسین(ع) همین است که پا جای پای او بگذاری و عدالت را بجویی شاید عدالت آن باشد که 6 ماهه خود را روانه مسلخ کنی. مانند او باید بصیر باشی هدف را گم نکنی و چشم به خدا بدوزی تا از افق دید عقیده​ات ناگهان پنهان نشود. آسمان و زمین را خدایی تعریف کنیم از خود بگذریم و ظلم ستیز و عدل جوی باشیم.

captcha