بیان درس​های عاشورا، رواج انسانیت است
کد خبر: 3387265
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
چگونه به امام حسین(ع) خدمت کنیم؟/۳

بیان درس​های عاشورا، رواج انسانیت است

گروه اجتماعی: مسئول حسینیه شهدای فرجوانی اهواز با بیان اینکه متأسفانه روضه‌های ما کمتر به فرهنگ عاشورا می​پردازند، گفت: فرهنگ‌سازی این موضوعات که انسانیت را بین خودمان رواج دهیم و از امام حسین(ع) یاد بگیرم بسیار بهتر از این است که صرفا به بیان وقایع کربلا بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، محرم که می​شود در حسینیه​های سراسر شهر شور و حال حسینی برپا است. پیش از تاریکی هوا، جوانان و نوجوانان بساط مجلس سوگواری سیدالشهدا(ع) را برای حضور عزاداران برپا می​کنند. دسته​های زنجیر زنی و دمام زنی با لباس​های یک دست سیاه آماده می​شود و هر یک کدام در ردیف​های منظم، به یاد شهدای کربلا سوگواری می​کنند.

یکی از حسینیه​های شهر اهواز حسینیه شهدای فرجوانی است که این روزها رنگ و بوی محرم به خود گرفته است. این حسینیه از سال 76 تأسیس شده است و 18 سال است که در ایام محرم، ایام فاطمیه، شب‌ها قدر و اعیاد نیز برنامه برگزار می‌کند.

برگزاری مراسم دمام‌زنی، زنجیرزنی و روضه‌خوانی برای آقایان و بانوان همه ساله در ماه محرم در این حسینیه برگزار انجام می‌شود. از دهه دوم محرم مجالس سخنرانی با حضورخطبای شهر در آن تشکیل می‌شود. با توجه به اینکه حسینیه پایگاه بسیج هنرمندان نیز هست گروه‌های سرود، موسیقی، تئاتر و نمایش مذهبی نیز در آن کار می‌کنند. این حسینیه همه ساله تعزیه نیز برگزار می​کند که امسال به دلیل محدویت فضا برگزار نمی​شود.

محمد فرجوانی مسئول حسینیه شهدای فرجوانی و فرزند شهید ابراهیم فرجوانی در پاسخ به سؤال «چگونه به امام حسین(ع) خدمت کنیم؟» گفت: من برای خودم دو موضوع را مدنظر قرار دادم و به دوستانم هم گفته​ام؛ اول اینکه دهه اول را باید در خیابان‌ها و در فضای باز مراسم عزاداری برگزار کنیم؛ مثل مراسم راهپیمایی 22 بهمن که نمی‌توان آن را در خانه انجام داد. دنیا باید بفهمد امام حسین(ع) کیست و برای شیعیان چیست.

وی تصریح کرد: متأسفانه روضه‌های ما، بیشتر جگر آدم را آتش می‌زنند تا اینکه بخواهند فرهنگ عاشورا را منتقل کنند و یکی از دلایلی که ما تعزیه (نمایش میدانی) کار کردیم این است که شرایط کربلا و فرهنگ آن را به مردم منتقل کنیم. در این تعزیه نمی‌خواهیم بگوییم حضرت علی‌اکبر(ع) چطور به شهادت رسید؛ بلکه اینکه بگوییم علی‌اکبر اولین شهید بنی‌هاشم بود، بهتر از این است که بگوییم چگونه به شهادت رسید. اینکه بدانیم هر کس نزد امام آمد و اذن میدان خواست حضرت به او گفت: نه. تا اینکه حضرت علی‌اکبر(ع) آمد و امام به ایشان اجازه داد. این خود فرهنگ بسیار بزرگی است.

فرجوانی خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم این‌ها را نشان بدهیم. یا اینکه نشان دهیم حضرت زینب(س) هر وقت کسی در کربلا شهید می​شد، بالای سر او و کنار امام حسین(ع) می‌آمد، اما وقتی فرزندان خودش شهید شدند از خیمه بیرون نیامد که امام حسین(ع) شرمنده خواهر نشود. به نظر من فرهنگ‌سازی این موضوعات که انسانیت را بین خودمان رواج دهیم و از امام حسین(ع) یاد بگیرم بسیار بهتر از این است که بگوییم این گونه شهید شدند.

یادآور می‌شود، شهید اسماعیل فرجوانی فرمانده گردان کربلا سال 65 در عملیات کربلای 4 و برادرش شهید ابراهیم فرجوانی در سال 59 در عملیات طریق‌القدس(فتح بستان) به مقام شهادت نائل شدند.

captcha