وقتی نیت و مأنوسیت با امام حسین(ع) شرط باشد
کد خبر: 3385398
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
چگونه به امام حسین(ع) خدمت کنیم/۲

وقتی نیت و مأنوسیت با امام حسین(ع) شرط باشد

گروه اجتماعی: به باور یک هنرمند تئاتر، هر کاری بخواهد در زمینه تعزیه و مخصوصاً برای امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) انجام شود باید یک نیت، مأنوسیت و شوری به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، از دیرباز هنر تعزیه نقش بارزی در احیای واقعه عاشورا میان عموم مردم داشته است و از آن هنگام افراد بسیاری بودند که عشق و ارادت خود را به حضرت سیدالشهدا(ع) در قالب این هنر نمایشی نمایان می‌کردند.

آرش شمشیرگران، هنرمند خوزستانی و کارگردان تئاتر چندین سال است که نمایش‌های عاشورایی را متفاوت با تعزیه‌هایی که در سطح شهر است به صورت صحنه‌ای به همراه نورپردازی‌ها و افکت‌ها و طریقه هنری به روی صحنه می‌رود.

وی در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان، در پاسخ به سوال «چگونه به امام حسین(ع) خدمت کنیم»، در ابتدا از روش کار خود، این چنین گفت: طبیعتاً دلیل انتخاب این روش برای این کار، تأثیرگذاری است که واقعه عاشورا از این طریق می‌تواند بر مردم داشته باشد. بارها تجربه شده است که این شیوه اجرایی تأثیرگذاری بیشتری نسبت به کارهای میدانی دارد. هر چند در هر دو اجرا یک نیت وجود دارد اما برای ارتباط بیشتر با مردم یک مقدار تفاوت‌ها و خلاقیت‌ها را در امور هنری و نمایشی بیشتر می‌کنیم.

شمشیرگران معتقد است هنرمندانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند لازم است با توجه به مسائلی که امروزه اکثر افراد را از فضای مذهبی دور کرده است، کار کنند تا این گونه برنامه‌ها تلنگری برای مردم باشد و بتواند ارتباط آنها را با این فضا برقرار کنند.

این هنرمند می‌گوید: فردی که وارد کار برای امام حسین(ع) می‌شود حتماً باید یک مأنوسیتی با امام حسین(ع) داشته باشد. اینکه صرفاً منتظر ایام محرم باشد، لباس مشکی بپوشد و سینه بزند، کافی نیست؛ بلکه باید به عنوان الگو به امام نگاه کنیم. گرچه زمانه‌ ما با دوره امام حسین(ع) فرق کرده است اما ما می‌توانیم از الگوهای رفتاری که امام و اهل‌بیت(ع) ایشان داشتند با توجه به شرایط امروز استفاده کنیم.

وی رفتار و اخلاق و منش ائمه را در هر دوره قابل استفاده می‌داند و معتقد است: این پیروی یک گونه خدمت به امام حسین(ع) است. روش‌های دیگر خدمت به امام به خود انسان بستگی دارد. هر کس به روشی به یاد امام حسین(ع) است؛ یکی هیئت برگزار می‌کند، یکی تعزیه اجرا می‌کند، کسی غذایی می‌پزد. اینکه ما به یاد اهل‌بیت(ع) باشیم در ایام محرم محدود نشود، بلکه باید در همه زندگیمان جریان داشته باشد. اینکه بتوانیم از راه آنها پاسداری کرده باشیم خدمت به ایشان است.

شمشیر گران افزود: متأسفانه مشکلات زندگی ما به قدری زیاد شده که گاه باعث شده از مسائل ریشه‌ای از جمله از دین و اعتقادات خود فاصله بگیریم؛ از این رو هر کس به هر نحوی می‌تواند خلاقیت به خرج دهد و یاد ائمه(ع) را زنده کند. هر کس بنا بر سلیقه و خلاقیت خود می‌تواند از موقعیت امروز برای به یاد امام حسین(ع) بودن استفاده کند.

عمده فعالیت شمشیرگران در انجمن هنرهای نمایشی است و به صورت مستمر در طول سال در زمینه کارهای دیگر با موضوعات مختلف، نمایشنامه‌های خارجی و ایرانی برای جشنواره‌ها و اجرای عمومی فعالیت می‌کند.

این هنرمند با تصریح به اینکه متأسفانه ما فراموش کردیم تعزیه ریشه تئاتر و نمایش در ایران است، گفت: تعزیه که ریشه و اصالت نمایش در ایران است کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود و روز به روز دوستان نسبت به آن بی‌مهرتر می‌شوند. تعزیه ریشه طولانی در ایران دارد؛ به گونه‌ای که تعزیه را به نام ایران در سراسر جهان می‌شناسند.

به باور این هنرمند تئاتر، هر کاری بخواهد در زمینه تعزیه و مخصوصاً برای امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) انجام شود باید یک نیت، مأنوسیت و شوری به همراه داشته باشد.

شمشیرگران می گوید: بسیاری از دوستان هستند که می‌پرسند چرا تعزیه کار می‌کنی، بهتر است به نمایش و کارهای جشنواره‌ای برسی؛ اما این اعتقاد شخصی من است. هر سال در ماه محرم شور خاصی در درونم ایجاد شده که باعث می‌شود حرکتی در این زمینه انجام دهم که هم به نحوی کار هنری خود را انجام می‌دهم و هم در راستای موضوعات دینی و یاد امام حسین(ع) به همراه دوستانم فعالیت می‌کنم. 

captcha