تبریک استاد مروت به رستمی/ قاریان به سرعت تلاوت در قرائت توجه کنند+ صوت و عکس
کد خبر: 3541966
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰

تبریک استاد مروت به رستمی/ قاریان به سرعت تلاوت در قرائت توجه کنند+ صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: حسین رستمی در جلسه تفسیر خود مقوله توجه به سرعت تلاوت در قرائت را مهم دانست و اظهار کرد: کسانی که حنجره تحریرپذیری ندارند، هرچه کمتر تحریر بزنند، قرائت سالمتری خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  جلسه قرآن حسین رستمی، قاری بین‌المللی، شب گذشته هشتم آبان‌ماه، در مسجد جامع مهدیه محله رستم‌آباد، واقع در اتوبان صدر، خروجی دیباجی جنوبی، از ساعت 19 تا 21:30 برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حسین رستمی آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضرین در جلسه قرار گرفت. سپس، به تحلیل تلاوت خود پرداخت و گفت: در این تلاوت، متناسب با معنای آیات، از دو دستگاه بیات و صبا استفاده شد. قسمت اول آیات که در مورد عذاب مضاعف صحبت شده بود، به یاد استاد شیخ محمد رفعت تلاوت شد.  

در ادامه، این قاری بین‌المللی، یادی از مرحوم استاد محمدتقی مروت کرد و به حاضران در جلسه توصیه کرد تا روز دوشنبه از ساعت 15 تا 17 در مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین، در مراسم ختم این استاد قرآنی شرکت کنند.

همچنین، رستمی به بیان خاطره‌ای از مرحوم استاد مروت پرداخت و گفت: در سال 1385 که به مسابقات مالزی اعزام شده بودم، یکی از شاگردان استاد مروت، بنام ضرابی در این مسابقات شرکت کرده بود و از طریق شاگردشان، با ایشان تماسی صورت گرفت و مرحوم استاد محمدتقی مروت، پس از کسب مقام اول در مسابقات مالزی، اولین تبریک را به بنده گفتند.

در ادامه اعضای جلسه به تلاوت آیات ادامه درس جلسه پرداختند و رستمی، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد.

شیوه تدریس رستمی در این جلسه قرآن که قدمتی 15 ساله دارد، بدین صورت است که هر هفته تنها یک صفحه تلاوت می‌شود و نکات معنایی و صوت و لحنی و تجویدی، ریز به ریز به اعضای جلسه گفته می‌شود.

سرعت تلاوت از جمله نکاتی بود که رستمی به آن اشاره کرد و گفت: سرعت تلاوت در قرائت یک مقوله مهم است. نباید سرعت تلاوت کند و تند شود.

این قاری بین‌المللی در ادامه به اهمیت پرده صوتی صحیح در تلاوت اشاره و تصریح کرد: قاری باید، پرده صوتی را صحیح بگیرد. اگر پرده صوتی اشتباه گرفته شود، در حین تلاوت به مشکل می‌خورید و بقولی همراه تلاوت می‌روید و تلاوت، از دستتان خارج می‌شود.

رستمی در ادامه به کسانی که حنجره تحریرپذیری ندارند، توصیه کرد: کسانی که حنجره تحریرپذیری ندارند، هرچه کمتر تحریر بزنند، قرائت سالمتری خواهند داشت. زیرا تحریرهایی که جا نمی‌افتد، تلاوت را خراب می‌کند.

این قاری بین‌المللی در ادامه در تحلیل تلاوت یکی از اعضای جلسه که به تازگی تلاوت تحقیق را آغاز کرده است، گفت: قاریان مبتدی، نباید، دو کلمه را در دو طبقه صوتی متفاوت اجرا کنند، چراکه مثلاً اگر یک کلمه را بم و یک کلمه را توسط، اجرا کنید و همخوانی نداشته باشید، این قطعه کاملاً خارج است.

وی در ادامه توصیه کرد برای تقویت این تکنیک، قاریان، تلاوت‌های عبدالفتاح شعشاعی را زیاد گوش کنند تا با تمرین مستمر بتوانند اجرا کنند.

یادآور می‌شود، جلسه قرآن حسین رستمی، شنبه‌ها از ساعت 19 تا 21 در مسجد جامع مهدیه محله رستم‌آباد واقع در اتوبان صدر، خروجی دیباجی جنوبی برگزار می‌شود.

در ادامه تلاوت حسین رستمی ارائه می‌شود.

کد

دریافت

مطالب مرتبط
captcha