سرمایه‌گذاری بر روی قاریان و حافظان بعد از کسب رتبه
کد خبر: 3601880
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
عبایی خواستار شد:

سرمایه‌گذاری بر روی قاریان و حافظان بعد از کسب رتبه

گروه مسابقات: عبدالرسول عبایی، داور بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه متأسفانه کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی در ایران به معنای پایان کار قاری یا حافظ است، اظهار کرد: باید از طرف سازمان‌های قرآنی مختلف برنامه‌ریزی شود تا این افراد روز به روز قوی‌تر شده و به نهایت رشد برسند.

عبدالرسول عبایی، پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی و کسب رتبه توسط نماینده کشورمان در این مسابقات، گفت: دقیق‌ترین و منظم‌ترین مسابقات قرآن در دنیا مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی است با این وجود از نظر آئین‌نامه‌ای مسابقات ایران از مالزی جلوتر است.
وی با اشاره به اینکه دقتی که در آئین‌نامه مسابقات ایران است در کمتر مسابقاتی وجود دارد، افزود: ریز شدن در نمرات امتیاز بسیار ویژه‌ای برای عادلانه و منصفانه نمره دادن است. اگر قرار باشد هر اشتباه تجویدی یا خارج شدن و ... را یک نمره مساوی کنیم، احقاق حق نخواهد بود، لذا من اعتقاد دارم آئین‌نامه مسابقات جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است مخصوصاً این بی‌نظیری زمانی که در یک بخش چند داور وجود دارد، خود را نشان می‌دهد.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی، داوران هستند که سرنوشت مسابقه را رقم می‌زنند و نه هیئت برگزار‌کننده، گفت: زمانی که در آن مسابقات برای داوری یا به عنوان میهمان ویژه حضور داشتم، متوجه شدم برخی جوسازی‌ها که ادعای حق‌خوری و ... را داشتند، صحیح نیست. امسال نیز مشاهده شد که رتبه برتر به قاری مالزیایی نرسید.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در ادامه به برخی ویژگی‌های نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی مالزی پرداخت و اظهار کرد: ایشان شخصیتی نترس، صدای قوی و نغمه‌پردازی مطلوب دارد. البته قاریان ما همه خوب هستند و برای اینکه در مسابقات موفق شوند نیاز به راهنمایی دارند که در آنجا نقش یک روانشناس خبره را ایفا کند تا قاری برای اجرا به لحاظ روانی آماده شود.
عبایی با تأکید بر اینکه آماده شدن قاری به لحاظ روانی برای اجرا بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: شخص راهنما نباید اجازه دهد قاری خسته شده و تمام فکر خود را برای کسب رتبه و نتیجه به کار بندد.
وی با اشاره به اینکه قاریانی که به مسابقات کشوری راه پیدا می کنند، از هر جهت برای کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی شایسته هستند، گفت: این افراد تنها نیاز به همراه و راهنماهایی دارند تا در عرصه مسابقات به آنها روحیه لازم را بدهد. در اعزام‌ها حتی بحث غذا نیز مهم است و باید قاری اعزام شده به تمام معنا احساس کند که مورد حمایت سفارت و مسئولان و ... قرار دارد. این موارد را باید تقویت کنیم.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه پیش از این اعلام کرده بودم که «حامد علیزاده» حداقل به چند نمره اختلاف نسبت به رقبای خود رتبه اول را به دست می‌آورد، افزود: خوشبختانه همین نیز رقم خورد؛ چرا که ایشان از اعتماد به نفس بالایی در قرائت برخوردار است و روحیه ایشان یک روحیه شجاعانه و پر از اعتماد است.
عبایی بیان کرد: من بسیاری از جوانان را دیده‌ام که آرزو دارند روزگاری وارد عرصه شوند و در مسابقاتی از این دست رتبه برتر را به دست بیاورند. بنابر این کسب رتبه در رقابت‌های بین‌المللی در ایجاد روحیه بین جوانان و انگیزه برای حضور در این عرصه بسیار مؤثر خواهد بود.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌ها خود با اشاره به اینکه کسب رتبه در مسابقات متأسفانه در ایران به معنای پایان کار قاری است، اظهار کرد: در حالی که نباید اینگونه باشد، باید از طرف سازمان‌های قرآنی مختلف، اعم از سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف و ... برنامه‌ریزی شود تا این افراد روز به روز قوی‌تر شده و به نهایت رشد برسند. تا اینجا تنها تئوری و سماعی یاد گرفته‌اند، از این به بعد باید آنها را عالم کرد تا به یک شخصیت قرآنی تبدیل شوند، باید کاری کنیم که شخصی که رتبه بین‌المللی را کسب کرد زبان عربی و انگلیسی را به خوبی بیاموزد و در مورد قرائات صاحب نظر شده و بتواند تحلیل کنند.
عبایی با اشاره به اینکه بعد از کسب رتبه همه احساس می کنند که به قله رسیده‌اند و دیگر چیزی وجود ندارد، بیان کرد: این احساس در حالی دست می دهد که هنوز در ساحل قرار داریم و وارد دریای این علم نشده‌ایم. با توجه به اینکه لحن و نغمات راحت است و از طریق سماع می‌توان یاد گرفت، لذا بعد از کسب رتبه باید شخص قاری و حافظ باید وارد مسائل اساسی شود. بنابراین باید به این قبیل مسائل توجه شود و تنها به عنوان بین‌المللی اکتفا نکنیم.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن خاطرنشان کرد: اینکه تنها صدای خوش داشته باشیم تا جایی مطلوب است، از این به بعد باید از بعد علمی وارد شد، در جهان اسلام در برابر موج وهابیت و ... باید با برنامه وارد شد و لذا برای این قبیل افراد دوره های بسیار وسیع و گسترده در نظر گرفته شود.
مطالب مرتبط
captcha