تصحیح فارسی‌خوانی حفاظ با استماع بیشتر قرائت‌های قراء مصری
کد خبر: 3621975
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
ابوترابی تأکید کرد:

تصحیح فارسی‌خوانی حفاظ با استماع بیشتر قرائت‌های قراء مصری

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: کارشناس حفظ قرآن دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی «طیبات» جامعةالقرآن گفت: اگر حفاظ بخواهند فارسی‌خوانی تلاوتشان را تصحیح کنند باید از سرچشمه اصلی و اساتید و قراء مصر تقلید کنند.



زهرا ابوترابی، کارشناس حفظ قرآن دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) «طیبات» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برخی ضعف اجرایی حفاظ، گفت: به عنوان کارشناس حفظ و استاد راهنما در سالن حفظ کل و حفظ اجزاء حضور داشتم و چیزی را که مشاهده کردم این بود که بیشتر متسابقان فارسی‌خوان بودند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه متسابقان دارای صوت و لحن زیبا بودند، اما نتوانستند لهجه فارسی را به لهجه عربی تبدیل کنند و به دلیل کمی استماع ترتیل قرآن است.
ابوترابی اضافه کرد: اگر حفاظ در ابتدای حفظشان از ترتیل استاد شهریار پرهیزکار تقلید می‌کنند که استاد خودش نیز از اساتید عرب تقلید کرده است و به این جایگاه رسیده است و لذا به جای اینکه از کپی کپی دیگر بگیریم، بهتر است به سرچشمه آن قاری برسیم و لذا اگر از سرچشمه آن تقلید کنی،م خیلی بهتر است.
کارشناس حفظ قرآن دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن پیشنهاد کرد: قرآن‌آموزان و حفاظ به جای تقلید از قراء ایرانی و به دلیل اینکه در نظر دارند فعالیت‌ تخصصی انجام دهند، گوش دادن به الحان‌های فارسی‌زبان فایده ندارد.
این حافظ کل قرآن اظهار کرد: اگر حفاظ بخواهند فارسی‌خوانی تلاوتشان را تصحیح کنند باید از سرچشمه و اساتید و قراء مصر چون عبدالباسط و منشاوی و ... تقلید کنند که هم صوت و لحن عربی و هم تجوید قوی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه متسابقان در زمینه حسن حفظ از درجه مطلوب و عالی برخوردار هستند، بیان کرد: رقابت این دوره بیشتر بر روی تجوید و صوت و لحن بود که امتیازات این افراد را با یکدیگر متفاوت می‌کرد.
ابوترابی با تأکید بر اینکه سطح مسابقات بالا بود، تصریح کرد: به مدیران شعب توصیه می‌کنند که کلاس‌ها و دوره‌های صوت و لحن و تجوید تخصصی به صورت کارگاهی برای حفاظشان برپا کنند و حتی اگر شده اساتید خبره از دیگر استان‌ها به این منظور دعوت کنند تا بچه‌ها با شاخص‌های مسابقات آشنا شوند.
وی اظهار کرد: کما اینکه هر کدام از این متسابقان و حفاظ جامعةالقرآن در مسابقات دیگری چون اوقاف، دانشجویی، دانش‌آموزی و ... حضور پیدا می‌کنند و رتبه آوردن آنها در سطح‌های دیگر مستلزم داشتن معیارهای بالا در سطوح صوت و لحن و تجوید است.
یادآور می‌شود، دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) «طیبات» از 29 تا 31 شهریورماه به میزبانی دانشگاه سراسری سمنان برگزار شد.
captcha