ايران در هفته جهانی ادیان فیلیپین/ تبیین صلح‌طلبی قرآن
کد خبر: 3688168
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
در دانشگاه کاتولیکی سانتاتوماس برگزار شد؛

ايران در هفته جهانی ادیان فیلیپین/ تبیین صلح‌طلبی قرآن

گروه بین‌الملل: مراسم گرامیداشت هفته جهانی گفت‌و‌گوی ادیان با حضور رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین، در دانشگاه «سانتاتوماس» مانیل برگزار شد.

ايران در هفته جهانی ادیان فیلیپین/ تبیین صلح‌طلبی قرآن+عکسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین؛ این مراسم با عنوان «صلح و امنیت در جامعه» روز جمعه(13 بهمن‌ماه) با حضور محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین و هیئت همراه در سالن اجتماعات دانشگاه کاتولیکی سانتاتوماس برگزار شد.

دعا؛ آغازگر مراسم

مراسم در ساعت ۹ صبح به وقت محلی با انجام مراسم دعا از سوی نماینده دانشجویان مسلمان دانشگاه و سپس نماینده دانشجویان کاتولیک آغاز شد و مجری برنامه مقدم میهمانان از جمله رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی را گرامی داشت.

سپس خانم «لیلین سیزون»، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه سانتاتوماس و مدیر کل انجمن ادیان برای صلح فیلیپین سخنانی را ایراد و ضمن خوش آمدگویی به میهمانان اظهار کرد: سازمان ملل متحد نخستین هفته ماه فوریه هر سال را به عنوان هفته هماهنگی گفتگوی ادیان اعلام کرده است که این مراسم هر ساله  در فیلیپین  نیز گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: دیروز پنجشنبه(12 بهمن‌ماه) در دفتر کاردینال تاگله رهبر کلیسای کاتولیک فیلیپین دیدار با جمعی از دیپلمات‌های خارجی و نمایندگان ادیان مختلف در فیلیپین انجام شد و امروز نیز ما گرد هم آمده‌ایم تا این هفته را گرامی بداریم.

سیزون برگزاری چنین مراسمی را در دانشگاه تلاش در دادن آگاهی لازم به دانشجویانی دانست که بنا بر گفته او امیدهای آینده کشور هستند.

کلیسا، مسجد و پرستشگاه بودایی در کیاپو

وی همچنین وجود کلیسا، مسجد و پرستشگاه بوداییان در محله کیاپو واقع در مانیل را نمونه بارز همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان مذاهب نامید و اطهار امیدواری کرد این گونه همکاری‌ها ادامه یابد.

محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی کشورمان نیز به عنوان نخستین سخنران و سخنران اصلی ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه در برپایی چنین نشستی گفت: اسلام زمانی كه از صلح و امنیت سخن به میان می‌آورد، آن را محدود به توقّف و یا نبود جنگ‌ها در میان انسان‌ها نمی‌داند. بلکه دایره صلح و امنیت در اسلام بسیار گسترده است و هر آنچه می‌تواند صلح و آشتی و امنیت را به وجود آورد، در بر می‌گیرد. بنابراین از دیدگاه اسلام، فقر و بی‌عدالتی اجتماعی، تبعیض نژادی، ستم، گمراهی در جامعه و خیلی از موارد دیگر، ممكن است موجب ناامنی شود و حتی به صلح آسیب رسانده و بی ثباتی را در جامعه افزایش دهد.

تبیین آیات قرآن

وی با بیان فرازهایی از آیات قرآن در خصوص صلح و امنیت به بررسی این مسئله در بین ادیان پرداخت و گفت: اگر به دین اسلام به عنوان آخرین دین ابراهیمی توجه شود، به صورت قطع این نكته به دست می‌آید كه صلح و دوستی و امنیت مهم‌ترین راهبردی است كه اسلام بر آن تاكید داشته و البته مفهوم صلح را بسیار فراتر از فقدان جنگ و جنگ‌افروزی می‌داند. بلكه با هر آنچه كه عامل ناامنی و بی ثباتی است و تهدیدی برای همگرایی و زیست مسالمت‌آمیز است مقابله می‌كند؛ از فقر مادی گرفته تا بی عدالتی اجتماعی، تبعیض نژادی، ظلم، بی سوادی و فرقه گرایی و مانند آنها و لذا همواره آموزه‌های خود را بر مدارا كردن در میان مردم و صلح و آشتی دادن در میان آنها مورد تأكید قرار می‌دهد.

محمد جعفری ملک ادامه داد: از نظر دین خدا امنیت افراد و جامعه آنقدر مهم است که باید از همه جوانب در امان باشد. نمونه بارز این مسئله ممنوع‌بودن غیبت در اسلام است. ممنوع‌بودن غیبت از نظر اسلام نشانگر این است که از نظر این دین آسمانی نه تنها جان و مال مردم حتى آبرو و شخصیت آنها نیز باید در امنیت کامل باشد و احدی حق تعرض بدان ندارد. این امنیتی است که فقط می‌تواند در ادیان آسمانی که اصلاح همه جوانب وجود انسان و تأمین سعادت او را عهده دار است وجود داشته باشد. نعمت بزرگی که خدای سبحان به آدم گوشزد می‌کند، نعمت امنیت است که براى آدم و حوا در آغاز آفرینش آنان در بهشت فراهم کرد(بقره/آیه 35) چنانکه مهمترین نعمت اخروی و مهمترین ثمره ایمان و عمل صالح برای مؤمنان که به آنان وعده داده شده نیز نعمت امنیت است (بقره/ 62) و زمانى هم که ملت‌هاى خداپرست و صالح، حاکم بر زمین شوند نیز در این دنیا امنیت و آسایش و بى هراسى سراسر کره خاکى را فرا مى‌گیرد (نور/55)

هفته گفت‌و‌گوی ادیان؛ حاصل مصوبه سازمان ملل

پدر روحانی سرهنگ «لوچیو روزاروزو» مسئول ایدولوژیکی و دینی پلیس پایتخت(مانیل) نیز در ادامه مراسم طی سخنانی حضور در این نشست را افتخاری برای خود تلقی کرد و گفت: آنچه ما امروز گرامی می‌داریم، حاصل مصوبه سازمان ملل است. ۲۳ سال است که در کسوت پدر روحانی و ۱۸ سال است که در سمت افسر پلیس در کشورم خدمت می‌کنم و عقیده دارم که زیباست به خالق خویش خدای بزرگ بپیوندیم اما تا زمانی که در این جهان هستیم باید به انسان‌هایی که به ما نیاز دارند کمک کنیم.

وی جامعه را به هواپیمایی تشبیه کرد که اشتباه مسؤلین و مسافران می‌تواند منجر به سقوط آن شده و همه را هلاک می‌کند و افزود صلح و امنیت در جامعه نیز به همین شکل است.

روزاروزو شادی فرد فرد جامعه را شادی همه قلمداد کرد و افزود: ما مسیحیان به کتاب مقدس و مسلمانان به قرآن معتقدند که هر دو از سوی پروردگار آمده‌اند. ما هر یک به مثابه انگشتان دست می‌مانیم که با  صدمه خوردن هر یک نه تنها دست؛ بلکه بدن هم صدمه می‌بیند.

مسئول ایدئولوژیکی و دینی پلیس پایتخت فیلیپین در ادامه واژه و مفهوم صلح را در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف از جمله اسلام تشریح کرد و با اشاره به بخشی از سخنان رایزن فرهنگی ایران از همگان خواست صلح و امنیت را به عنوان ودیعه خداوند ارج نهند.

«کریستوفر گراهو»، رئیس واحد مرکز کمک‌های اضطراری فیلیپین که یک مرکز مردم‌نهاد است نیز طی سخنانی حرکات  انسانها در امور اجتماعی را مانند ورود به ساختمانی تشبیه کرد که باید راه‌های خروج از آن و مشکلات احتمالی را بدانیم.

همبستگی اسلامی مسیحی در مراوی

وی وابسته‌بودن مسئولیت صلح و امنیت اجتماعی به نیروهای مسلح یک کشور را رد کرد و افزود همه اقشار جامعه مسئولند و با اشاره به بخشی از سخنان رایزن فرهنگی کشورمان و با بیان شواهدی، اسلام را دین صلح و محبت قلمداد کرد و افزود: در جریان واقعه شهر «مراوی» مسلمانان برای رهایی مسیحیان از دست داعش، لباس خود را به آنها می‌پوشاندند تا داعشیان تصور کنند که اینها مسلمان هستند.

کریستوفر گراهو در بخش دیگری از سخنان خود تصویری از مسجد و کلیسای شهر «مراورب» را نشان داد و گفت در این تصویر کاملا نشان داده می‌شود که داعشیان نه مسیحیت را قبول دارند و نه اسلام را  لذا باید بدانیم که در پشت پرده این گروه‌های افراطی تنها چیزی که وجود ندارد اعتقادات دینی است.

گرامیداشت هفته گفت‌و‌گوی ادیان در دانشگاه سانتاتوماس فیلیپین

معاون آموزشی دانشگاه سانتاتوماس نیز ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان به ویژه رایزن فرهنگی ایران بر ادامه چنین نشست‌هایی برای آشنایی دانشجویان تأکید کرد و در پایان سخنرانان به سؤالات دانشجویان پاسخ دادند.

گفتنی است، روز پنج‌شنبه(12 بهمن‌ماه) مطابق با اول فوریه 2018 محمد تنهایی، سفیر ایران در فیلیپین به اتفاق محمد جعفری‌ملک، رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل در جلسه صبحانه‌ای که از سوی کاردینال «لوئیز آنتونیو تاگله» رهبر کلیسای کاتولیک فیلیپین به مناسبت آغاز هفته جهانی گفت‌و‌گوی میان ادیان بر پا شده بود، شرکت کردند.

این گردهمایی با نواختن سرود ملی جمهوری فیلیپین و برگزاری مراسم دعا و نیایش توسط پدر  روحانی رامون هومارا از اعضای کنفرانس اسقف‌های کاتولیک فیلیپین و با شرکت جمعی از سفرا و نمایندگان هیئت‌ها و کشورهای خارجی از جمله واتیکان، کوبا، آرژانتین، ایران، ترکیه، پاکستان، روسیه، سنگاپور، فرانسه، آفریقای جنوبی، اندونزی، آمریکا، هند، جمعی از مقامات وزارت امور خارجه فیلیپین و با حضور کاردینال تاگله و نمایندگانی از ادیان و سازمان‌های مختلف مقیم مانیل برگزار شد.

در پایان این جلسه یک جلد کتاب «ایران؛ مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» و یک نسخه از فیلم مستند «شام آخر» از سوی رایزنی فرهنگی ایران و توسط محمد تنهایی، سفیر کشورمان در مانیل به کاردینال تاگله اهدا شد/.

صبحانه کاری سفیر و رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین با کاردینال تاگله

مطالب مرتبط
captcha