فضای مجازی یک میدان جنگ حقیقی است
کد خبر: 3718490
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
فعال رسانه‌ای:

فضای مجازی یک میدان جنگ حقیقی است

کانون خبرنگاران نبأ ــ مسئول بسیج رسانه شهرستان پاکدشت با بیان اینکه اگر فرصت‌های فضای مجازی را درنیابیم با تهدید مواجهیم، فضای مجازی را میدان جنگ حقیقی توصیف کرد و از نوجوانان خواست تا نسبت به استفاده به‌جا از این فضا بسیار محتاط عمل کرده و از امکانات و فرصت‌های آن برای پیشرفت مادی و معنوی خود بهره ببرند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ محفل روشنگری با موضوع «سواد رسانه‌ای و فضای مجازی» در راستای توجه به اهمیت فضای مجازی و برای جلوگیری از آسیب‌های آن برای قشر نوجوان ظهر دیروز، 7 خرداد به همت حوزه بسیج حضرت معصومه(س) ناحیه قرچک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان این شهرستان برگزار شد.
محمد فرخی، از فعالان رسانه در این برنامه با بیان اینکه همراه با رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، چهره جنگ‌ها در دنيا تغيير کرده است، جنگ‌های الکترونيک، اينترنتی، رايانه‌ای، مجازی، اطّلاعاتی، روانی، رسانه‌ای، سایبری، فضايی، ستارگان و جنگ نرم را اصطلاحات مطرح در ادبيات سياسی، نظامی این روزها برشمرد و افزود: امروزه انواع جديدی از نبردها پا به عرصه وجود گذاشته‌اند.
وی همچنین با تأکید بر اینکه فضای مجازی یک میدان جنگ حقیقی است، از نوجوانان خواست که نسبت به استفاده به‌جا از این فضا بسیار محتاط عمل کرده و از امکانات و فرصت‌های آن برای پیشرفت مادی و معنوی خود بهره ببرند.

فضای مجازی یک میدان جنگ حقیقی است
مسئول بسیج رسانه شهرستان پاکدشت با تشریح نسل‌های سه‌گانه وب به ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی اشاره کرد و گفت: تغییر هويت، به اشتراك‌گذاری و يادگيری، بسيج‌كنندگی و سازماندهی، دوستی، ادغام فناوری‌ها، پرستيژ کاری، نقد بی‌رحمانه، دنبال كردن و دنبال شدن، باز انتشار اخبار، سرگرمی، اطلاع‌رسانی و خبر رسانی، شفاف شدن بيش از گذشته، تحرك اجتماعی و ارتباطات غير رسمی اهم این ویژگی‌ها است.
وی تبادل دانش و تجربیات را از مهمترین فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی دانست و اضافه کرد: با بهره‌وری درست از این فضا فرصت‌هایی از قبیل اجرای برنامه‌های آموزشی، شناخت دیدگاه‌های گوناگون، توسعه تعاملات و ارتباطات اجتماعی، ایجاد فضای اطلاع‌رسانی، گسترش برنامه‌های فرهنگی، افزايش عقلانيت انتقادی در جامعه، ايجاد فرصت‌های تجاری جديد، دسترسی سريع به اطلاعات، توسعه مشارکت‌های اجتماعی، شکل‌گیری و تقویت خرد جمعی به وجود می‌آید.

فضای مجازی یک میدان جنگ حقیقی است
خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن، چالش‌های فناوری‌های نوین را در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، تربیتی، سیاسی و امنیتی تقسیم‌بندی کرد و خطاب به نوجوانان ابراز داشت: بسترسازی برای تهاجم فرهنگی، وقوع جرایم رایانه‌ای و اینترنتی، ایجاد مطالبات جدید اجتماعی، تهدید بنیان خانواده‌ها، اعتیاد اینترنتی، پایمال کردن حقوق مالکیت معنوی افراد، افزایش کلاهبرداری، کاهش ارتباطات اجتماعی حقیقی و افت تحصیلی کاربران از جمله تهدیدات پیش روی نوجوانان و جوانان است.
وی با بیان اینکه اگر از فرصت‌های فضای مجازی استفاده نکنیم؛ به تهدیدی برای خانواده‌ها تبدیل خواهد شد، گفت: از جمله تهدیدات این فضا در حوزه اجتماعی می‌توان به تغییر نقش‌های اجتماعی و شکل‌گیری فرهنگ‌های مجازی اشاره کرد که منجر به ارتباطات نامتعارف بین قشر جوان و انحرافات اخلاقی و فردی خواهد شد.
فرخی، شناسایی، رصد و پایش شبکه‌ها و فعالیت‌های آن‌ها، آموزش و اطلاع‌رسانی، تحقیق و پژوهش و توسعه امنیت را راهکاری مناسب در کاهش آسیب‌ها، پیشگیری و مقابله با تهدیدات برشمرد و آن‌ها را موجب بهره‌گیری مناسب از فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد.
وی در پایان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی اهمیت فضای مجازی را کمتر از انقلاب اسلامی ندانست و تصریح کرد: تدبیر، برنامه‌ریزی و هدایت فضای مجازی منتهی به فرصت است در غیر این صورت تبدیل به تهدید خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha