تشکیل جهاددانشگاهی؛ حاصل دوراندیشی امام(ره)
کد خبر: 3735033
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸

تشکیل جهاددانشگاهی؛ حاصل دوراندیشی امام(ره)

گروه اجتماعی - رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی گفت: پس از پیروزی انقلاب دانشگاه‌ها بستر ترویج علم نبودند بلکه محلی برای مخاصمات جریان‌ها، گروه‌ها و احزاب به شمار می‌رفتند و این یک هشدار جدی برای انقلاب بود، اما دور‌اندیشی امام راحل به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی منجر شد و پس از آن بنا به مصوبه این شورا جهاددانشگاهی تشکیل شد.

جهاددانشگاهی از تولد، رشد و بالندگی مبارکی برخوردار است

در آستانه سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی، سعید فخاری، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: اگر به چرایی تشکیل جهاددانشگاهی توجه کنیم می‌توان به این نتیجه رسید که خدمات جهاددانشگاهی به جامعه علمی و پل ارتباطی که بین دانشگاه و صنعت برقرار می‌کند تا چه اندازه در بالندگی انقلاب موثر واقع شده است.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی بدون تردید نهادی انقلابی است زیرا هنگامی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، در مواجه با هجمه‌های متعددی قرار گرفت و بدلیل شاکله فرهنگی انقلاب این هجمه‌ها در این قسمت شدید‌تر اتفاق می‌افتاد.

تشکیل جهاددانشگاهی؛ حاصل دوراندیشی امام(ره)
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی افزود: پس از پیروزی انقلاب دانشگاه‌ها بستر ترویج علم نبودند بلکه محلی برای مخاصمات جریان‌ها، گروه‌ها و احزاب به شمار می‌رفتند و این یک هشدار جدی برای انقلاب بود. دور‌اندیشی امام راحل به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی منجر شد و پس از آن بنا به مصوبه این شورا جهاددانشگاهی تشکیل شد.
فخاری تاکید کرد: در آن برهه حراست از آرمان‌های انقلاب در بین دانشجویان و دانشگاهیان بر عهده جهاددانشگاهی قرار گرفت.
وی بیان کرد: جهاددانشگاهی در حوزه تحقیقات و پژوهش‌ها خوب عمل کرده، البته این بدین معنا نیست که به نقطه مطلوب دست پیدا کرده است. این نهاد انقلابی در مقطعی از اوایل پیروزی انقلاب که عده‌ای درصدد بودند دانشگاه را از مسیر فرهنگی خارج کنند با حضور بموقع و آگاهانه ماموریت خود را به نحو احسن انجام داد.

جهاددانشگاهی؛ رابط میان صنعت و دانشگاه
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی گفت: گسترش طرح‌های کاربردی رفته‌رفته در دستور کار جهاددانشگاهی قرار گرفت و ارتباطی که این نهاد انقلابی تلاش کرد بین دانشگاه و صنعت بوجود آورد از دیگر موفقیت‌های جهاددانشگاهی به شمار می‌رود.
فخاری افزود: توسعه امور فرهنگی از دیگر ماموریت‌های اصلی جهاددانشگاهی بوده است. نمی‌توان نقش جهاددانشگاهی را دربالندگی انقلاب، دستیابی به اهداف عالی و کمک به جامعه دانشگاهی نادیده گرفت.
وی اظهار کرد: به نظر بنده در چهل سالگی انقلاب یکی از کارهایی که باید اتفاق افتد توجه به این موضوع است که جهاددانشگاهی در چه برهه‌ای متولد شد و چگونه توانست در مواجه با تهدیدها فرصت‌هایی را خلق کند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی گفت: زیباترین رویش‌ها رویش‌های نهادهایی مانند جهاددانشگاهی است که در راستای اهداف، حراست و بالندگی انقلاب فعالیت‌های بسیاری را انجام می‌دهد. یادمان باشد که فعالیت‌های علمی و پژوهشی جهاددانشگاهی در زمینه دانش‌های بنیادی موجب شده که اکنون در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.
فخاری افزود: نقش جهاددانشگاهی در مناظرات دانشجویی و ایجاد نشاط در جامعه دانشگاهی بسیار مشهود است.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی از تولد، رشد و بالندگی مبارکی برخوردار است به شرط اینکه کسانی که دغدغه انقلاب دارند و خودشان را فرزند انقلاب می‌دانند در این زمینه کار کنند و برای بالندگی هرچه بیشتر این نهاد انقلابی تلاش کنند.
انتهای پیام

captcha