دخیل نبودن نهاد‌های دولتی در برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
کد خبر: 2773523
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
قره‌شیخلو تصریح کرد:

دخیل نبودن نهاد‌های دولتی در برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در آئین افتتاحیه بخش آقایان مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) گفت: ویژگی این دارالقرآن این است که هیچ نهاد دولتی و شبه‌دولتی در برگزاری آن دخیل نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در آیین افتتاحیه هشتمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان که صبح امروز، هشتم بهمن‌ماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه(یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به سی‌وششمین دوره سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با زنده نگه‌داشتن یاد امام خمینی(ره) شهدا و به ویژه شهدای هفتم تیر، ادامه داد: ویژگی مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) این است که هیچ نهاد دولتی و شبه‌دولتی در آن دخیل نیست و تمام فعالیت‌های آن از نقطه صفر تا صدش برعهده این مؤسسه به همراه پشتیبانی فردی خیّر است.

قره‌شیخلو اظهار کرد: بارها گفته‌ام در کشوری که این ظرفیت وجود دارد که مردم برای عزاداری امام حسین(ع) یک ماه با هزینه‌های شخصی هزینه می‌کنند و خیمه‌های عزاداری در کوچه و خیابان‌ها برپا می‌کنند، بدون اینکه وابسته به هیچ سازمان و نهادی باشند، قطعا همین ظرفیت را دارند تا برای قرآن هزینه کنند.

آموزش و ترویج قرآن؛ نیازمند همت مردم

وی با اشاره به اینکه همانطور که مردم در ماه محرم هیئت‌های عزاداری راه می‌اندازند و یک ماه عزاداری امام حسین(ع) می‌کنند، شبیه این کار هم در ماه رمضان برای قرآن اتفاق بی‌افتد، عنوان کرد: مردم، همت کنند و آموزش قرآن و توسعه قرآن را در کشور انجام دهند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه افرادی که متمکن هستند و خداوند به آنها برکت داده است، بیایند و در راه آموزش و توسعه قرآن گام‌های مؤثری بردارند، ادامه داد: نمونه بارزش این جریان دارالقرآن امام علی(ع) است که به این طریق اداره می‌شود.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم «الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ»، گفت: در این آیه اشاره صریحی به انفاق کردن اموال به صورت آشکارا و پنهانی دارد.

قره‌شیخلو تصریح کرد: کارکرد قرآن هر چه که هست و کارکرد اهل قرآن نیز باید به مانند آن باشد یعنی اگر قرآن باعث احیای انسان‌ها و حیات طیبه می‌شود، اهل قرآن نیز باید مانند آن باشند و ویژگی‌های قرآن را در خودش نگه دارد.

هر فرد به هر میزان که با قرآن مأنوس است باید کارکردش، کارکرد قرآن باشد

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: هر فرد به هر میزان که با قرآن مأنوس است باید کارکردش، کارکرد قرآن باشد و این موضوع روز ما است و مردم نیاز دارند که مفاهیم و ترجمه قرآن در جان آنها بنشیند.

وی با اشاره به توسعه مسابقات قرآن پس از انقلاب اسلامی در کشور، اضافه کرد: اجرای این مسابقات خوب و لازم است اما شرط کافی‌اش این است که افراد قرآنی علاوه براینکه با ظاهر قرآن مأنوس هستند، متخلق به اخلاق قرآنی باشند و قرآن در وجود آنها و زندگی‌شان تجلی پیدا کند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: این نباشد که تنها قرآن را بخوانیم بلکه شرط آن این است که روح قرآن در دل، جان‌ و فکر ما نفوذ کرده باشد و تجلی‌اش در عمل ما پیدا شود. بنابراین فکر و عمل اهل قرآن باید قرآن باشد و دارای ویژگی‌های قرآن باشد تا مردم آنها را بپذیرند و از جامعه قرآنی بهره ببرند.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه مگر چه میزان از مردم ظرفیت قاری و حافظ شدن را دارند؟ چون کار قرآن تخصصی است شاید جمعیت محدودی این کار را انجام دهند، تصریح کرد: اما اصل خطاب قرآن نیز «هُدًى لِّلنَّاسِ» است که این مردم نیاز به مفاهیم و نسخه‌های قرآن دارند تا بتوانند از آنها در زندگی استفاده کنند.  اولین گروهی که برای ایجاد این نسخه‌های قرآنی در اولویت است، همان جامعه قرآنی هستند.

مطالب مرتبط
captcha