زمینه‌های عزت نفس جوانان را عملکرد مسئولان تأمین می‌کند
کد خبر: 2847236
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴
گلزاده:

زمینه‌های عزت نفس جوانان را عملکرد مسئولان تأمین می‌کند

گروه جامعه: یک جامعه شناس دینی لازمه تقویت عزت نفس در جوانان را شناخت عوامل و نیازهای آنان از سوی مسئولان و تأمین آن دانست و گفت: ما نیاز به آموزش چگونگی امر به معروف و نهی از منکر داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلزاده، جامعه شناس دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بررسی چرایی افول عزت نفس در میان برخی از مردم به ویژه جوانان پرداخت و گفت: در منطق قرآن عزت و شرافت از آن خداوند، پیامبر، اهل بیت(ع) و مؤمنان است.

وی فاصله گرفتن انسان از خداوند و مقربان درگاهش را سبب محروم ماندن از عزت دانست و گفت: عزت در فطرت انسانی وجود دارد و اگر عطش رسیدن به عزت از راه رسیدن به خداوند سیراب نشود گرفتار سراب می‌شویم و با اموری پوچ سعی در ایجاد عزت نفس برای خود می‌کنیم.

حجت‌الاسلام گلزاده فضائل اخلاقی را عزت آفرین دانست و گفت: کسانی که آراسته به فضائل اخلاقی می‌شوند، افرادی عزت‌مند هستند چرا که تکیه گاه آنان خداوند است و به عقل متصل هستند و خود را از سرچشمه حقیقت سیراب می‌کنند، اما آنان که از تقوا و فضیلت فاصله دارند از زیرساخت‌های عزت‌مندی برخوردار نیستند.

وی با تأکید بر اینکه گاهی محیط آلوده جامعه انسان را به سوی انحطاط پیش می‌برد اظهار کرد: حرم‌های اهل بیت(ع) و نمازهای جماعت از جمله محیط‌های آرامش بخش و عزت آفرین هستند که سبب بازگشت انسان از مسیر ناصحیح می‌شود. این مکان‌ها استراحتگاه‌های معنوی انسان هستند.

تاثیر دوستان را از یاد نبریم

وی لازمه عزت مند بودن را داشتن الگوی عزت‌مند ارزیابی و عنوان کرد: برای حرکت در مدار خداوند باید الگوهای مناسب داشته باشیم. بنابراین همراهان و دوستان در چگونگی شکل گیری زندگی انسان بسیار تأثیرگذار محسوب می‌شوند. چه بسا دوستانی که سبب تقویت عزت در انسان می‌شوند و چه بسیار افرادی که با عملکرد خود سایر افراد را نیز بی عزت و آبرو پرورش می‌دهند.

این جامعه شناس دینی با تأکید بر اینکه امروز سبک زندگی غربی جایگزین سبک زندگی ایرانی اسلامی شده است، گفت: این تغییر روال باعث شده است شاخصه‌های عزت مندی نیز در نظر مردم متفاوت جلوه کند و امور تهی از ارزش و دارای اعتبار مجازی عزت مند قلمداد شوند به نحوی که افراد برای عزت مند شدن جایگزین‌های ظاهری را انتخاب کرده‌اند، غافل از اینکه عزت امری باطنی است.

وی آرایش ظاهر و چهره را از جمله عواملی برشمرد که در عصر حاضر برخی از مردم به اشتباه به عنوان شاخصه عزت مندی انتخاب می‌کنند و گفت: تهاجم فرهنگی غرب و دوری از سبک زندگی اسلامی که خلاصه سیره اهل بیت(ع) است سبب شده است افراد راه حقیقی را گم کنند و از امور ظاهری توقع عزت نفس داشته باشند.

نسخه درمانی اسلام

وی دعوت دیگران به اسلام با عمل را نسخه درمانی تعالیم دینی دانست و گفت: برای دعوت جوانان به فضائل اخلاقی برای آراسته شدن به عزت نفس ابتدا باید عمل خود را بر حول محور سبک زندگی اسلامی قرار دهیم در غیر این صورت تا زمانی که قول و عمل متولیان یکی نباشد نمی‌توان شاهد تغییر سبک زندگی بود.

این جامعه شناس دینی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: ازدواج بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های شخصی و اجتماعی را از بین برده و انسان را از گناه دور می‌کند و سبب عزت‌مندی می‌شود. در این راستا مسئولان باید زمینه ازدواج را برای جوانان فراهم کنند سپس توقع عزت مندی از آنان داشته باشند.

نیاز به آموزش چگونگی امر به معروف داریم

وی لازمه تقویت عزت نفس در جوانان را شناخت عوامل و نیازهای جوانان دانست و گفت: در این صورت با حفظ حرمت‌ها جوانان موعظه پذیر می‌شوند. ما نیاز به آموزش چگونگی امر به معروف و نهی از منکر داریم.

captcha