جوانی بهانه خوبی برای تغییر مسیر عزت‌مندی نیست/ میدان عمل دشمن را محدود کنیم
کد خبر: 2978623
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۶
مودب:

جوانی بهانه خوبی برای تغییر مسیر عزت‌مندی نیست/ میدان عمل دشمن را محدود کنیم

گروه جامعه: یک کارشناس قرآن و حدیث با تأکید بر اینکه جوانی بهانه خوبی برای انتخاب اشتباه در معیارهای عزت نفس نیست اظهار کرد: افرادی که در هشت سال دفاع مقدس از جان خود گذشتند نیز جوانانی نوپا بودند و نمی‌توان به بهانه جوانی از تفکر و تعقل برای درک معیارهای عزت‌مند بودن سرباز زد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا مؤدب، مدیر گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به آیه «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعا؛ پایه و اساس عزت نزد خداوند است» گفت: هر که خواهان عزت‌مندی است باید به در منزل پروردگار رجوع و کسب عزت کند.

وی ادامه داد: هر که ایمان و توکل بیشتری به خداوند دارد و درصدد کسب رضایت معبود بر می‌آید از عزت نفس بیشتری برخوردار می‌شود، اما اهل گناه اگرچه ظاهر خود را طوری بیارایند و به نحوی رفتار کنند که شخصیت ایشان گویای عزت نفسشان باشد اما چیزی از درون سبب آزار آنان می‌شود و آن چیزی جز کمبود عزت نفس نیست.

حجت‌الاسلام مؤدب با بیان اینکه نفس لوامه، آرامش را از انسان گناهکار می‌گیرد اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند با آراستن ظاهر و متفاوت کردن آن از دیگران می‌توانند در انظار خوش بدرخشند و کمبود عزت درونی خود را با چنین مسائلی رفع کنند در صورتی که این خودنمایی‌های کاذب فقط در منظر افرادی که از کمبود عزت نفس رنج می برند تا حدی ارزشمد محسوب می‌شود نه آنان که به لایه‌های حقیقی عزت دست یافته‌اند.

رابطه متقابل عزت نفس با مناعت طبع

وی فردی را از عزت نفس برخوردار دانست که دارای مناعت طبع است و گفت: فردی که دائما دست نیاز خود را به سوی دیگران بلند می‌کند و از خود ثمره‌ای برای عرضه ندارد و همواره وابسته به دیگران است نمی‌تواند فردی عزت‌مند محسوب شود که جواب روح تعالی گرای خود را به درستی داده باشد.

حجت‌الاسلام مؤدب مهم‌ترین ثمره عزت نفس را آرامش درونی افراد دانست و گفت: فرد صادق و امانتدار به خواسته‌های روح متعالی خود لبیک گفته است و از این جهت همواره احساس آرامش می‌کند، بدین جهت نیازی به فریبکاری دیگران برای عزت مند نشان دادن خود ندارد چرا که رفتار و گفتار وی خود گویای حقیقت عزت مندی است.

مقایسه خود با دیگران

وی یکی از ملاک‌های تغییر معیار عزت نفس در نگاه برخی جوانان از مسائل درونی و فطری به ظواهر را مقایسه خود با دیگران دانست و گفت: فردی که توان برابری با یک انسان عزت‌مند را ندارد سعی در مقابله به مثل می‌کند و چون از درون تهی است سعی می کند برون و ظاهر خود را متفاوت و ارزشمند جلوه دهد تا بتواند برای خود جایگاهی در میان دیگران ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه جوانی بهانه خوبی برای انتخاب اشتباه در معیارهای عزت نفس نیست، اظهار کرد: افرادی که در هشت سال دفاع مقدس از جان خود گذشتند نیز جوانانی نوپا بودند و نمی‌توان به بهانه جوانی از تفکر و تعقل برای درک معیارهای عزت مند بودن سرباز زد.

میدان عمل دشمن را محدود کنیم

حجت‌الاسلام مؤدب بر ضرورت بیان شاخصه‌های اصلی عزت مندی از زبان روحانیون و فرهیختگان تأکید و تصریح کرد: اگر این مسائل بیان نشود آنان که در صدد هستند عزت مندی را امری صرفا ظاهری جلوه دهند میدان عمل پیدا می‌کنند.

captcha