تغییر ملاک‌های عزت‌مندی با فرهنگ وارداتی/ ضرورت استفاده از الگوهای معاصر ملی
کد خبر: 3126651
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
محمدی مجد هشدار داد:

تغییر ملاک‌های عزت‌مندی با فرهنگ وارداتی/ ضرورت استفاده از الگوهای معاصر ملی

گروه جامعه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه جابجایی ارزش‌ها در جامعه را سبب درک اشتباه از معیارهای عزت نفس دانست و گفت: چنین شرایطی حاصل فرهنگی است که به جامعه ورود پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد محمدی مجد، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کسب عزت نفس برای انسان‌ها را تا حد زیادی مرتبط با نوع علایق و آنچه برای ایشان عزیز و ارزشمند است، دانست و گفت: انسان برای آنچه ارزشمند می‌داند تلاش و سعی می‌کند خود را منطبق با آن شکل دهد.

وی ادامه داد: آنکه به زیبایی ظاهری و زندگی دنیوی علاقه زیادی دارد عزت خود را نیز در بدست آوردن و رسیدن به این اهداف می‌داند. معیارهای کسب عزت نفس در چنین فردی مجازی و متغیر از فردی است که محور علاقه مندی وی در امور مختلف کسب رضایت خداوند است.

عزت نفس فقط ویژه متدینین نیست

وی با بیان اینکه فقط افراد متدین نیستند که می‌توانند از عزت نفس برخوردار باشند اظهار کرد: همان گونه که امام حسین(ع) نیز فرمودند اگر دین نداریم لاقل باید آزاده باشیم. استقلال کشور، آزادگی، زیر باز ظلم نرفتن، حفظ منافع ملی و ... از مؤلفه‌های عزت نفس محسوب می‌شود که یک انسان آزاده باید دارا باشد.

وی ادامه داد: به طور مثال مقام معظم رهبری از مردم دعوت کردند که هر کس دل در گرو عشق به وطن دارد تا حد امکان از محصولات داخلی استفاده کند، حال اینکه این امر به استقلال کشور می‌انجامد و هر ایرانی را در برابر چشم دیگران عزت مند می‌کند، اما ارتباطی به عقاید دینی وی ندارد.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه برخی به طور کلی تعریف اشتباهی از عزت نفس داشته و سعی می‌کنند این خلأ را در وجود خود با اموری پوچ و مجازی همچون دروغ گویی، متفاوت کردن ظاهر خود از دیگران و مورد توجه دیگران قرار گرفتن جبران کنند اظهار کرد: جابجایی ارزش‌ها در جامعه سبب ایجاد چنین شرایطی می‌شود.

وی ادامه داد: آراستگی زن برای شوهر و حفظ پوشش در خارج از خانه و در نگاه نامحرمان نوعی ارزش محسوب و سبب عزت زنان می‌شد، اما امروز این ارزش تا حدی جایگاه اصلی خود را از دست داده و آراستگی زن به طور کلی در نگاه محرم و نامحرم ارزش محسوب می‌شود.

استفاده از الگوهای عصر معاصر

این کارشناس دینی بر ضرورت بیان الگوهای موفق به منظور آشنایی راه‌های رسیدن به عزت نفس واقعی تأکید و تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) بهترین الگوها باید برای تربیت انسان‌ها هستند، اما نمونه‌های معاصر به دلیل همزادپنداری بیشتر جوانان با آنان می‌توانند به طور ملموس تری به عنوان الگو مطرح شوند.

captcha