نقش افراد الگوی جامعه در باور عزت‌مندی حقیقی و مجازی شهروندان
کد خبر: 3084006
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
جوان آراسته تبیین کرد:

نقش افراد الگوی جامعه در باور عزت‌مندی حقیقی و مجازی شهروندان

گروه جامعه: ﻋﻀﻮ ﻫﯿئت ﻋﻠﻤﯽ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﺣﻮزه و داﻧﺸﮕﺎه با بیان اینکه فرهنگ حاکم بر جامعه الگوهایی را برای افراد مشخص می‌کند که می‌توانند نماد عزت مندی باشند اظهار کرد: افرادی که در یک جامعه الگو می‌شوند در باور عزت مندی حقیقی و یا مجازی در جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

حجت‌اﻻﺳﻼم واﻟﻤﺴﻠﻤﯿﻦ ﺣﺴﯿﻦ ﺟﻮان آراﺳﺘﻪ، ﻋﻀﻮ ﻫﯿئت ﻋﻠﻤﯽ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﺣﻮزه و داﻧﺸﮕﺎه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خودشناسی واقع‌بینانه را مهم‌ترین عامل در کسب عزت نفس دانست و گفت: خداوند در انسان‌های مختلف توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متنوعی را قرار داده است که باید شناسایی و به کار گرفته شود تا به عزت نفس بیانجامد.

وی به روایتی از امام علی(ع) که می فرمایند: «وتحسب انک جـِرمٌ صغیر و فیک انطوى العالم الاکبر؛ تو اى انسان گمان مى‌کنى که جرم صغیر و کوچکى هستى، ولى عالم بزرگ اکبر در تو جمع بندى شده» اشاره و عنوان کرد: این باور به توانمندی‌های فوق‌العاده انسان‌ها در ایجاد عزت نفس سهم مؤثری را ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جوان آراسته با بیان اینکه افرادی که به عزت نفس حقیقی دست نیافته‌اند در بیان امام علی(ع) اینگونه خطاب شده‌ا‌ند: «هَلَکَ امْرُؤٌ لَمْ یَعْرِفْ قَدْرَهُ، کسى که قدر و اندازه خود را نشناخت به هلاکت رسید» اظهار کرد: از این سخن می‌توان دریافت انسان دارای قدر و مرتبه‌ای است که اگر از آن به درستی بهره نجوید به عزت نفس نیز دست نمی‌یابد.

برخورداری از شجاعت منطقی

وی اولین خصیصه انسان دارای عزت نفس را واقع بینی حقیقی برشمرد و گفت: انسان عزت‌مند، باورمند است و رفتارهای منفعلانه ندارد بلکه با برخورد فعالانه تسلیم مشکلات نمی‌شود و از شجاعت منطقی برخوردار است.

ﻋﻀﻮ ﻫﯿئت ﻋﻠﻤﯽ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﺣﻮزه و داﻧﺸﮕﺎه یکی از مؤلفه‌های انسان ضعیف النفس را ترسو بودن و احساس خوف در برابر مسائل مختلف برشمرد و گفت: انسان ضعیف النفس مدام خود را سرزنش می کند و برای اینکه برای خود جایگاهی پوشالی ایجاد کند و به تمسخر دیگران نیز می‌پردازد.

حجت‌الاسلام جوان آراسته در ادامه سخنان خود امیدواری و نگرش مثبت به آینده را در تربیت روحیه عزت مندی انسان مؤثر خواند.

نقش الگوها

وی با بیان اینکه فرهنگ حاکم بر جامعه الگوهایی را برای افراد مشخص می‌کند که می‌توانند نماد عزت مندی باشند اظهار کرد: تفاوت‌های فرهنگی و تحولات فرهنگی در میزان عزت‌مند تربیت شدن شخصیت افراد جامعه نقش دارد.

وی ادامه داد: اگر این تحولات فرهنگی در جهت مثبت در یک جامعه رخ دهد، برداشت از مفهوم عزت، برداشتی دقیق‌تر و کامل‌تر خواهد بود. افرادی که در یک جامعه الگو می‌شوند در باور عزت مندی حقیقی و یا مجازی در جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

تقابل نفس عزیز و ضعیف

حجت‌الاسلام جوان آراسته با بیان اینکه امروزه برخی ارضای حس عزت مندی را با پرداختن به امور ظاهری و مصنوعی دنبال می‌کنند تصریح کرد: عزت نفس یعنی مصونیت قائل شدن برای شخصیت، پس امور ظاهری و کاذب نمی‌تواند تأثیری بر آن داشته باشد. نفس عزیز و قوی قدرت مقابله با امور کاذب و مصنوعی را دارد.

captcha