تقویت عزت نفس با رازداری مشکلات/ از غیر منزل خدا عزت نجوییم
کد خبر: 2889219
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
عابدینی:

تقویت عزت نفس با رازداری مشکلات/ از غیر منزل خدا عزت نجوییم

گروه جامعه: یک کار‌شناس حوزه قرآن و حدیث با بیان اینکه در روایات دینی مردم از بیان مشکلات و دردهای خود به دیگران منع شده‌اند چرا که عزت آنان را در چشم دیگران از بین می‌برد، اظهار کرد: اگر از غیر درب منزل خداوند به دنبال عزت بگردیم به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال عابدینی، کار‌شناس حوزه قرآن و حدیث، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان راهکارهای تقویت عزت نفس در انسان پرداخت و گفت: عزت طبق آیات شریفه قرآن کریم از آن خداوند است.

وی ادامه داد: اگر از غیر درب منزل خداوند به دنبال عزت بگردیم به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. عزت از سوی خداوند به افرادی که در دایره ایمان هستند نیز عنایت می‌شود.

وی با اشاره به سخنی از امام علی(ع) که فرمودند: «منْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَیْهِ شَهَواتُهُ؛ کسی که نفس خود را گرامی بدارد، شهوات و خواسته‌های نفسانی در پیش او حقیر و بی‌ارزش خواهد بود» اظهار کرد: فردی که به عزت نفس و کرامت دست یافته باشد بهای خود را بهشت می‌داند و خود را به ارزان‌تر از آن نمی‌فروشد.

ضرورت شناخت کرامت انسانی

حجت‌الاسلام عابدینی با بیان اینکه کرامت از سوی خداوند برای تمام انسان‌ها لحاظ شده است گفت: فردی که این کرامت را درک کند، بینش‌های بی‌مقدار را حقیر می‌بیند و ارزش تاج کرامت بر سر خود را احساس می کند. چنین انسانی در پی دستیابی به عزت حقیقی است و ظواهر وی را در رسیدن به عزت سیراب نمی‌کند. پس انسانی که قدر خویشتن را نشناسد نمی‌تواند به عزت دست یابد.

عاقبت کسب عزت از غیر درب منزل خداوند

وی با اشاره به اینکه در کلام امام علی(ع) کسی که قصد عزیز شدن از غیر راه خدا را داشته باشد، همان عزت باعث نابودی وی می‌شود اظهار کرد: وقتی زمینه‌های حقیقی عزت مهیا نشود فرد برای عزت‌مند جلوه کردن به امور پوچ دست اندازی می‌کند و دچار توهم عزت‌مندی می‌شود، همین امر باعث هلاکت و بی‌آبرویی وی می‌شود.

این کار‌شناس حوزه قرآن و حدیث مبارزه با خواسته‌های نفسانی را یکی از راه‌های رسیدن به عزت نفس برشمرد و گفت: روزه از جمله عواملی است که می‌تواند در مبارزه با خواسته‌های نفسانی مؤثر و تقویت کننده باشد.

ابراز نیاز به دیگران

وی دنیا را در نظر فرد عزت‌مند حقیر دانست و گفت: اگر انسان به عزت نفس برسد مال حرام را در زندگی خود وارد نکرده و در برابر دیگران دست دراز نمی‌کند، چرا که از جمله عوامل از بین رفتن عزت نفس طمع کاری و عدم اکتفا به داشته‌ها است. ابراز نیاز خود به دیگران راضی شدن به پستی و خرد شدن شخصیت خودمان است.

حجت‌الاسلام عابدینی ادامه داد: در روایات دینی مردم از بیان مشکلات و دردهای خود به دیگران منع شده‌اند چرا که عزت آنان را در چشم دیگران از بین می‌برد و آنان را سبک و بی ارزش در نظر سایرین می‌کند.

وی برای والدینی که خواستار عزت در برابر فرزندان خود هستند را نیز دوری از گلایه و شکوایه دانست و گفت: فرزندی که تصور کند پدر یا مادرش قادر به حل مشکلات عادی زندگی نیست، مقبولیت خود را از دست می‌دهد. چنین والدینی شاید محبوبیت داشته باشند اما مقبولیت ندارند.

captcha