فرهیختگان حوزه و دانشگاه عزت نفس جوانان را با سبک زندگی اسلامی تقویت کنند
کد خبر: 2952071
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶
آیت‌الله غرویان:

فرهیختگان حوزه و دانشگاه عزت نفس جوانان را با سبک زندگی اسلامی تقویت کنند

گروه جامعه: یک استاد حوزه بر ضرورت ورود دستگاه‌های فرهنگی، نخبگان فکری، فرهیختگان و علمای حوزه علمیه به منظور معرفی سبک زندگی اسلامی تأکید کرد و گفت: اگر راه صحیح را با تمسک به سبک زندگی اسلامی به جوانان نشان دهیم دچار انحراف و اشتباه در انتخاب برای تقویت عزت در وجود خود نمی‌شوند.

آیت‌الله محسن غرویان، استاد برجسته حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عزت نفس را مفهومی متناسب با ارتقای مرتبه وجودی انسان دانست و گفت: هر فردی با توجه به اندوخته‌های علمی و عملی خود مرتبه‌ای از وجود را برای خود رقم می‌زند.

وی ادامه داد: هر مقدار حکمت عملی و حکمت نظری انسان بیشتر باشد رتبه وجوی وی در مراتب هستی بالا تر می‌رود و از عزت نفس بیشتری برخوردار می‌شود. کسانی که از نظر حکمت، علم، عمل و کمالات نفسانی در مرتبه پایین تری باشند به همان میزان احساس ذلت و خواری در نفس خود دارند.

آیت‌الله غرویان فردی که دچار افول عزت نفس می‌شود را دارای احساس حقارت برشمرد و گفت: چنین فردی مدام وابسته به دیگران است و از خود اراده‌ای برای انجام تصمیم گیری و عمل ندارد، چرا که سرمایه وجودی و شخصیتی برای وی باقی نمانده است.

وی یکی از عواملی که امروزه به اشتباه سبب تقویت عزت نفس در افراد می‌شود را چهره و آراستگی ظاهری برشمرد و گفت: آراستگی ظاهر امری مقبول است اما آنچه در این میان پسندیده نیست متفاوت کردن خود از عرف و دین است.

آیت‌الله غرویان فرهنگ وارداتی غرب را سبب این تغییر نگرش و تغییر ملاک‌های عزت نفس از شاخصه‌های باطنی همچون کرامت عملی و نظری به ظواهر خاص ارزیابی و عنوان کرد: برای مقابله با این ملاک‌های کاذب راهی جز بازگشت به سبک زندگی اسلامی نداریم.

این استاد دانشگاه بر ضرورت ایجاد استقلال معرفتی و فرهنگی در میان افراد جامعه تأکید و تصریح کرد: مبانی معرفتی دینی و سبک زندگی اسلامی بهترین ملاک‌ها را برای تقویت عزت نفس معرفی می‌کند.

آیت‌الله غرویان بر ضرورت ورود دستگاه‌های فرهنگی، نخبگان فکری، فرهیختگان و علمای حوزه علمیه به منظور معرفی سبک زندگی اسلامی تأکید کرد و گفت: اگر راه صحیح را با تمسک به سبک زندگی اسلامی به جوانان نشان دهیم دچار انحراف و اشتباه در انتخاب برای تقویت عزت در وجود خود نمی‌شوند.

captcha