نیازمند تغییر ادبیات در زمینه درک عزت هستیم
کد خبر: 2875746
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
حسینی تبیین کرد:

نیازمند تغییر ادبیات در زمینه درک عزت هستیم

گروه جامعه: مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه برخی افراد گسسته از خداوند، موقعیت اجتماعی را ملاک عزت‌مندی قرار می‌دهند اظهار کرد: نتیجه این امر چیزی جز تزلزل و توهم نمی‌شود، ما نیاز به تغییر ادبیات در زمینه درک عزت داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی، مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تأکیداتی که پیرامون موضوع عزت در قرآن کریم شده است اشاره کرد و با بیان اینکه طبق این آیات نورانی ساحت کبریایی خداوند مظهر و مبدأ عزت‌ها است، گفت: عزت از سوی خداوند به اولیاء‌الله و مؤمنان هم تسری داده می‌شود.

وی با اشاره به مفهوم عزت در مکاتب انسانی امروزی و دینی عنوان کرد: اندیشمندان مکاتب روانشناسی انسان گرا عزت را در سلسله فرانیازها قرار می‌دهند. این امر نشان می‌دهد در نگاه دانش جدید عزت و کرامت انسان بعد از نیازهای مادی و جسمی قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مفهوم عزت در مفاهیم دینی متفاوت از آنچه بیان شده، است گفت: در نگاه اسلام انسان‌های با ایمانی که به خداوند مؤمن شوند به عزت دست می‌یابند و هر کس غیر از این مسیر را بپیماید از منظر وحی به عزت دست نمی‌یابد.

عزت‌مندی؛ توجیه رفتارهای امام حسین(ع) در صحرای کربلا

حجت‌الاسلام حسینی رکن ایمان را باورمندی به خداوند متعال دانست و گفت: این ایمان رفتارهای امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) را در صحرای کربلا توجیه می‌کند، چرا که به عزت حقیقی دست یافته‌اند و قضا و قدر الهی را چیزی جز زیبایی نمی‌بینند.

وی عزت را در نگاه جوانان عدم خودکم بینی، داشتن جایگاه اجتماعی، محبوبیت و ... ارزیابی و با بیان اینکه این احساس تاحدی صحیح است اظهار کرد: در نگاه قرآنی این موارد در درجه دوم قرار می‌گیرد و اگر موقعیت اجتماعی سبب رابطه قوی بین انسان و خداوند نشود به عزت نمی‌انجامد.

وی به تعبیر قرآن کریم مبنی بر اینکه برخی گمان می‌کنند به عزت رسیده‌اند و می‌خواهند با گناه به موقعیت اجتماعی و عزت نفس برسند اظهار کرد: در حالی که خداوند منشأ و خواستگاه عزت را از آن خود می‌داند.

نیاز به تغییر ادبیات در زمینه ملاک‌های عزت‌مندی داریم

وی ادامه داد: مکاتب انسانی از تقویت عزت انسان سخن می‌گویند اما سرچشمه آن را به درستی تبیین نکرده‌اند. چنین افرادی گسسته از خداوند موقعیت اجتماعی را ملاک عزت‌مندی قرار می‌دهند که نتیجه آن نیز تزلزل و توهم می‌شود، در صورتی که امروز ما نیاز به تغییر ادبیات در زمینه درک عزت داریم.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه مرزهای جغرافیایی تعیین کننده فرهنگ نیست گفت: افراد ضد دین حتی اگر در جوار پیامبر(ص) نیز زندگی کنند نمی‌توانند افرادی فرهنگی باشند. کسانی که ادبیات انقلاب را پذیرفتند و از پنجره قرآن و عترت عزت را کسب کردند دچار خود کم بینی و وابستگی نمی‌شوند.

captcha