راهکاری برای جلوگیری از جلوه‌گری‌های کاذب فرزندانمان
کد خبر: 2938188
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
شاطری تشریح کرد:

راهکاری برای جلوگیری از جلوه‌گری‌های کاذب فرزندانمان

گروه جامعه: اگر زیرساخت‌های شخصیتی فرزندانمان را از لحاظ حس عزیز، محبوب و مقبول بودن به درستی شکل دهیم، افرادی را در بزرگسالی به جامعه تحویل می‌دهیم که نیازی به عرضه کاذب خود در قالب ظاهر ندارند.

حجت‌‌الاسلام و المسلمین روح‌الله شاطری، مدیر گروه قرآن و تربیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین راهکارهای مؤثر در تربیت یک انسان با حس درونی عزت‌مندی پرداخت و گفت: حس ذلت و یا عزت در یک فرآیند تربیتی در دامن والدین شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه انسان‌ها در طول زندگی خود بر اساس افکارشان عمل می‌کنند، اظهار کرد: اگر حس بزرگی و بزرگواری به آنان دست دهد رفتارهای عزیزانه دارند ولی اگر احساس ذلت و خواری کنند رفتارهای پست از خود بروز می‌دهند. نقش پدر و مادر در شکل‌گیری این نگرش درونی فرزندان بسیار مهم و تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: اگر این نگاه در والدین وجود داشته باشد که امور در عالم جاری هستند و به اندازه تلاش و لیاقت افراد نصیب آنان می‌شود و این نگاه را به فرزندان نیز انتقال دهند، فرزندان خود را از رفتارهای پست و سطحی به دور نگاه می‌دارند.

احساس عشق و مورد تأیید بودن بدون قید و شرط از سوی والدین

حجت‌الاسلام شاطری در ادامه سخنان خود به معیارهایی که باید در جریان تربیت مورد توجه والدین قرار گیرد تا افرادی عزت‌مند را تحویل جامعه دهند اشاره و عنوان کرد: اساس عزت نفس، احساس عشق و مورد تأیید بودن بدون قید و شرط از سوی والدین است.

وی در ادامه افزود: کودکان باید سرشار از حس مورد حمایت و تأیید بودن والدین باشند. این حس هر روز در کودک و نوجوانان تقویت و چشم گیرتر می‌شو‌د تا در نوجوانی به عزت نفس بیانجامد. برخورداری از عشق و تأیید خداوند و والدین، انسان‌های سالم به جامعه هدیه می‌دهد.

احساس موفقیت، سبب اعتماد به نفس می‌شود

وی از دیگر نکاتی که باید مورد توجه والدین باشد را توجه به کشف استعدادهای کودکان برشمرد و گفت: به کودکان آموزش دهیم استعدادهای خود را کشف کنند و آنان را در جریان اموری قرار دهیم که در آن مهارت دارند، چرا که احساس موفقیت سبب اعتماد به نفس می‌شود.

وی بر ضرورت واگذاری امور روزمره کودکان و وظایف خانوادگی به خودشان تأکید و تصریح کرد: با واگذاری مسئولیت، احساس توانمندی به کودکان انتقال می‌دهیم و آنان خود را فرد بزرگی می‌پندارند.

بالاترین حس موفقیت از طریق تلاش فردی به کودکان انتقال داده می‌شود

وی از والدین خواست تا به کودکان اجازه دهند از سعی و تلاش خود درس بگیرند و جلوی تجربیات آنان را نگیرند، بلکه با پیگیری و مراقبت‌های دورادور مواظب آنان باشند، چرا که بالاترین حس موفقیت از طریق تلاش فردی به کودکان انتقال داده می‌شود.

حجت‌الاسلام شاطری از دیگر اموری که سبب تقویت حس عزت‌مندی در کودکان می‌‌شود را تحسین واقعی از خوبی‌ها و مهارت‌های آنان دانست و گفت: تصور کودکان از شخصیتشان تصویری است که از رفتار والدین با خود دارند. پدر و مادر گاهی رفتارهای منفی با فرزند خود دارند و به کودک القا می‌کنند که تو مشکل داری، سعی کنیم از ادبیات منفی خودداری کنیم و جایگزین مثبت برای این تعابیر داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: اگر به فرزندانمان کمک کنیم با نگرش مثبت به زندگی بنگرند و نگاه ناامیدانه و بدبینانه را از آنان دور کنیم سبب اعتماد به نفس آنان می‌شویم، این مهم می‌تواند با یادآوری موفقیت‌های گذشته صورت گیرد.

وی در پایان یادآور شد: اگر زیرساخت‌های شخصیتی فرزندانمان را از لحاظ حس عزیز، محبوب و مقبول بودن به درستی شکل دهیم، افرادی را در بزرگسالی به جامعه تحویل می‌دهیم که نیازی به عرضه کاذب خود در قالب ظاهر ندارند.

captcha