وضعیت ارتباط بانک‌های ایران با بانک توسعه اسلامی رضایت‌بخش نیست
کد خبر: 3332098
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

وضعیت ارتباط بانک‌های ایران با بانک توسعه اسلامی رضایت‌بخش نیست

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام نظری اظهار کرد: با اینکه ایران یکی از سرمایه‌گذاران اصلی بانک توسعه اسلامی است و بانک مرکزی هم ارتباطاتی با این بانک دارد اما این ارتباط رضایت‌بخش و به گونه‌ای نیست که به اندازه کافی از این ظرفیت استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکید طرح جدید بانکداری بدون بر ارتباط بانک‌های کشور با سایر بانک‌های اسلامی، به بررسی وضعیت ارتباطات بانک‌های ایران با بانک‌های اسلامی سایر کشورها پرداخت و اظهار کرد: اگر بانک‌های ایران بتوانند با بانک توسعه اسلامی که در کشور ما هم دارای سرمایه‌گذاری است ارتباط برقرار کنند، می‌توانند در برخی موارد که سود چشمگیری دارد، سرمایه‌های مردم را به کار گرفته و در نتیجه سودی را عاید خود و سپرده‌گذاران کنند.

اهمیت ارتباط با بانک‌های اسلامی سایر کشورها

وی ادامه داد: ارتباط با سایر بانک‌های اسلامی، بیشتر از این لحاظ  مورد نیاز کشور است که سرمایه‌های آن بانک‌ها را وارد کشور کرده تا بر اساس اصول بانکداری اسلامی در زیرساخت‌های کشور سرمایه‌گذاری کنند که نمونه آن ساختن سدی در ایران با سرمایه‌گذاری بانک توسعه اسلامی است که این امر هم به نفع ما و هم به نفع بانک توسعه اسلامی است؛ چنین وضعیتی برای سپرده‌گذاران نیز سود خواهد داشت.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بانک‌های اسلامی در سایر کشورهای اسلامی و حتی در لندن دارای شعبه هستند، گفت: بانکداری اسلامی صرفاً در برخی از کشورها مانند ترکیه و مالزی پیشرفت کرده است.

ارتباط ضعیف بانک‌های ایران با بانک‌های اسلامی سایر کشورها

وی افزود: ایران به غیر از بانک توسعه اسلامی با بقیه بانک‌های اسلامی مانند بانک‌های مالزی و ترکیه ارتباط چندانی ندارد و اتفاقاً یکی از مشکلات عمده بانکداری ما این است که در دهه‌های اخیر نتوانسته‌ایم ارتباطات بانکی خود با سایر کشورها و بانک‌های اسلامی را گسترش دهیم و علتش نیز مشکلات و محدودیت‌هایی بوده که برای اقتصاد و نظام بانکداری ما وجود داشته است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد: البته ارتباط برقرار کردن با بانک‌های همه کشورها لزوماً دارای مزیت نیست بلکه صرفاً ارتباط با برخی از این بانک‌ها که می‌توانند کارایی داشته باشند از جهت اقتصادی دارای توجیه و به صرفه است وگرنه ارتباط برقرار کردن همه بانک‌ها نمی‌تواند مزیت چندانی داشته باشد.

استفاده اندک از ظرفیت‌های بانک توسعه اسلامی

وی ادامه داد: به عنوان مثال بانکداری اسلامی ترکیه به دلیل اینکه چرخش سرمایه بالا و تجربیات بیشتری در این زمینه دارند برقراری رابطه با آنها مفید است؛ با این حال برقراری ارتباط با همه بانک‌های اسلامی نمی‌تواند مزیت چشم‌گیری داشته باشد.

نظری در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت ارتباط بانک‌های ایران با بانک توسعه اسلامی رضایت‌بخش است، گفت: ما یکی از سرمایه‌گذاران اصلی بانک توسعه اسلامی هستیم و بانک مرکزی ایران هم ارتباطاتی با این بانک دارد اما این ارتباط رضایت‌بخش و به گونه‌ای نیست که به اندازه کافی از این ظرفیت استفاده کنیم.

امکان انجام پروژه در سایر کشورها با همکاری بانک توسعه اسلامی

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: ما می‌توانیم بانک توسعه اسلامی را در برخی از کشورها که دارای اهداف هستیم ابزار کار خود قرار داده و پروژه‌های مورد نظر را با هماهنگی بانک توسعه اسلامی و با ضمانت خود انجام دهیم تا برای ما سود داشته باشد که این امر نیازمند بهبود وضعیت امنیتی در منطقه است.

مطالب مرتبط
captcha