بانک‌ها قانون عملیات بانکی بدون ربا را دور نمی‌زنند/ موافق کاهش نرخ سود هستیم
کد خبر: 3358406
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
مدیرعامل بانک رفاه:

بانک‌ها قانون عملیات بانکی بدون ربا را دور نمی‌زنند/ موافق کاهش نرخ سود هستیم

گروه اقتصاد: علی صدقی اظهار کرد: اساسا راهی برای دور زدن قانون عملیات بانکی بدون ربا وجود ندارد و سخنانی هم که در مورد دور زدن قانون از جانب بانک‌ها مطرح می‌شود، احتمالا در مورد نرخ سودهاست.

علی صدقی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به پرسشی مبنی بر دیدگاه خود درباره انتقادات برخی افراد مبنی بر دور زدن قانون عملیات بانکی بدون ربا توسط بانک‌ها اظهار کرد: اساسا در رابطه با قانون عملیات بانکی بدون ربا دور زدنی وجود ندارد؛ چراکه عملیات‌های بانکی براساس قراردادها انجام می‌شود و این قراردادها تأیید‌شده مقامات کشوری، بانک مرکزی و شورای نگهبان هستند و ما براساس این قراردادها عمل می‌کنیم.

محدودیت‌های نرخ سود دستوری برای نظام بانکی

وی ادامه داد: برخی افراد از این موضوع استنباط غلطی می‌کنند؛ به این دلیل که راهی برای دور زدن قانون وجود ندارد و سخنانی هم که در مورد دور زدن قانون از جانب بانک‌ها مطرح می‌شود احتمالا در مورد نرخ سودهاست.

صدقی تأکید کرد: نرخ سود هم به گونه‌ای است که کسی اعلام نکرده است کدام درصد شرعی یا غیرشرعی است بلکه نرخ سود بانکی را بازار تعیین می‌کند؛ هرچند که در چند سال اخیر شورای پول و اعتبار محدودیت‌هایی گذاشته که این محدودیت‌ها عملا باعث ایجاد مشکل برای بانک‌ها شده است.

بانک‌ها براساس قوانین شرعی عمل می‌کنند

مدیرعامل بانک رفاه کارگران ادامه داد: با هزینه‌هایی که بانک‌ها و سایر بخش‌های زیرمجموعه آنها با آن روبرو هستند ادامه فعالیت آنها بسیار سخت است و همانگونه که مطلع هستید وزیر اقتصاد هم اعلام کردند که تعیین نرخ سود ثابت مبنای شرعی ندارد.

وی تأکید کرد: اکنون برای سپرده‌ها نرخی تعیین شده و هزینه‌های بانکی هم به آن اضافه می‌شود؛ در حالی‌که این روند کاملا اشتباه است و تاکنون هم براساس قوانین شرعی عمل شده و هیچگونه دورزدنی در قانون وجود ندارد.

مبنای تعیین نرخ سود بانکی

صدقی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چرا دولت و مجلس تصمیم به اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا گرفتند؟ عنوان کرد: به این دلیل که اکنون نرخ سود براساس سپرده‌ها تعیین می‌شود و این دارای اشکال است؛ بنابراین باید نرخ واقعی اقتصاد را در نظر بگیریم و بازدهی نرخ واقعی اقتصاد را مبنا قرار دهیم تا نرخ‌ها واقعی به دست بیاید و بنده معتقدم اگر چنین روشی در پیش گرفته شود این نرخ‌ها در آینده فرق خواهد کرد.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران تأکید کرد: تاکنون در مورد وضعیت شرعی هیچکدام از نرخ سودهای کنونی اظهارنظری صورت نگرفته و کارشناسان مشغول بررسی آن هستند.

نرخ سود بانکی باید منطقی شود

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما در شرایط کنونی اقتصاد ایران، نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند؟ گفت: اگر از منظر نظام بانکی به این قضیه نگاه کنیم باید نرخ سودها کاهش پیدا کند و بنده هم معتقدم با توجه به هزینه‌هایی که اکنون بانک‌ها با آن مواجه هستند و بالغ بر 80 درصد هزینه‌های آنها به دلیل پرداخت نرخ سود است، لازم است حتما نرخ سودها کاهش پیدا کند.

صدقی تأکید کرد: بانک‌ها در آینده نمی‌توانند چنین روندی را تحمل کنند و حتما باید نرخ سودهای بانکی متعادل شود و اگر نرخ سودها بخواهد بالا برود، با بازگشت نرخ سرمایه‌گذاری در کشور ما که حدود 16 درصد است همخوانی ندارد؛ بنابراین لازم است که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند.

دلایل عدم همخوانی نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات

مدیرعامل بانک رفاه کارگران در پاسخ به این پرسش که آیا این کاهش سود صرفا در بخش سپرده‌هاست یا بانک‌ها باید به کاهش نرخ تسهیلات هم ملزم شوند؟ اظهار کرد: باید نرخ سود به صورت همزمان، هم در بخش سپرده و هم بخش تسهیلات کاهش پیدا کند البته بانک‌ها در چند سال اخیر به دلیل افزایش هزینه‌ها چنین روندی در پیش گرفته‌اند اما در آینده این نرخ‌ها باید شکسته شود.

مطالب مرتبط
captcha