توان خود را صرف اجرای قانون بانکداری بدون ربا کنیم تا سیستم دوگانه
کد خبر: 3358895
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
مهدی رضوی:

توان خود را صرف اجرای قانون بانکداری بدون ربا کنیم تا سیستم دوگانه

گروه اقتصاد: رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران با بیان اینکه سیستم دوگانه در ایران جواب نمی‌دهد، تأکید کرد: اگر هنری می‌داشتیم باید اشکالاتی که در قانون عملیات بانکی بدون ربا یا دستورالعمل‌های آن وجود دارد را برطرف می‌کردیم.

مهدی رضوی، رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد بانکداری دوگانه مالزی به بیان دیدگاه‌های خود در مورد بانکداری دوگانه پرداخت و اظهار کرد: در مجموع، تنها 20 درصد از نظام بانکی مالزی اسلامی است و پاکستان هم ابتدا به بانکداری یکپارچه روی آورد اما دوباره به سیستم دوگانه بازگشت.

رشد بی‌سابقه بانکداری اسلامی در جهان

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین تحولاتی که در چند دهه اخیر رخ داده است این است که بانکداری اسلامی حتی در کشورهای غیرمسلمان هم با سرعت بی‌سابقه‌ای به پیش می‌رود و معتقدم اگر ما هنوز در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم ناشی عدم تلاش خود ماست.

رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران تأکید کرد: ما نتوانستیم مشکلات خود در زمینه بانکداری اسلامی را حل کنیم و اگر هنری می‌داشتیم باید اشکالاتی که در قانون عملیات بانکی بدون ربا یا دستورالعمل‌های آن وجود دارد را برطرف می‌کردیم.

بانکداری دوگانه در ایران جواب نمی‌دهد

وی افزود: ما باید کوشش کرده و موانع، چالش‌ها و نقیصه‌های قانون عملیات بانکی بدون ربا را رفع کنیم و اکنون نمایندگان دولت و مجلس مشغول رایزنی برای حل این مشکلات و اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا هستند.

نویسنده کتاب «بانکداری اسلامی در ایران» خاطرنشان کرد: قطعا بانکداری دوگانه در کشور ما جواب نمی‌دهد؛ یکی از افتخارات کشور ما بانکداری اسلامی است و در حال  حرکت به سمت آن هستیم و قانون عملیات بانکی بدون ربا هم هنوز هم قانون خوبی است.

نقایص قانون عملیات بانکی بدون ربا برطرف شود

رضوی افزود: اگر آئین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌های قانون عملیات بانکی بدون ربا رفع ‌نقص شود قطعا قانون خوبی است و به نظرم هنوز بهترین قانونی است که می‌تواند با توجه به قرآن، ارزش‌های اسلامی و سنت پیامبر(ص) که این قانون براساس آنها تدوین شده است، مشکلات نظام بانکی ما را برطرف کند.

رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران در پایان تأکید کرد: قانون عملیات بانکی بدون ربا می‌تواند به عنوان بهترین قانون برای بانکداری کشور عمل کند؛ فقط باید مشکلات و نقایص آن را برطرف کرد.

مطالب مرتبط
captcha