ماه عزاداری امام حسین(ع)؛ بهترین فرصت ترویج نماز و نمازخوانی
کد خبر: 3391327
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
چگونه به امام حسین(ع) خدمت کنیم؟/۵

ماه عزاداری امام حسین(ع)؛ بهترین فرصت ترویج نماز و نمازخوانی

گروه اجتماعی: مسئول هیئت مذهبی عاشقان ثارالله آغاجاری با بیان اینکه بهترین خدمت به امام حسین(ع) امر به‌معروف ‌و نهی از منکر است، گفت: بارزترین نماد امر به‌معروف و نهی از منکر که می‌تواند هم در اشاعه فرهنگ معروف و هم دوری از منکرات مؤثر باشد، اقامه نماز است.

سیدمسلم طیبی، مسئول هیئت مذهبی عاشقان ثارالله شهرستان آغاجاری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان به امام حسین(ع) خدمت کرد، گفت: برای اینکه پاسخ این سؤال را بدهیم باید بدانیم امام حسین(ع) برای چه امری قیام کرد و مبنای قیام ایشان چه بود؟ همه پیامبران و امامان آمدند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه‌شان امر به‌معروف و نهی از منکر بود.

وی ادامه داد: در زمان امام حسین(ع) احساس نیاز بیشتری به امر به معروف و نهی از منکر شد؛ چرا که یزید به‌عنوان خلیفه آن دوره، منکرات را رواج داده و معروفات را از بین برده بود. از این رو امام حسین(ع) بر خود واجب دید که مقابل چنین فردی قیام کند و فرمودند که قیام نکردم مگر برای اصلاح امت جدم و امر به‌معروف و نهی از منکر. بارزترین نماد امر به‌معروف و نهی از منکر که می‌تواند هم در اشاعه فرهنگ معروف و هم دوری از منکرات مؤثر باشد اقامه نماز است.

طیبی با بیان اینکه آنچه امام برای آن قیام کرد، اقامه نماز است، افزود: البته نماز صرفاً خواندن چند رکعت و سر به سجده گذاشتن نیست؛ مفاهیم اساسی در نماز وجود دارد؛ مفاهیمی همچون «ایاک نعبد و ایاک نستعین» که وقتی آنها را به زبان می‌آوریم، آنها را واقعا از خدا بخواهیم و در راه رسیدن به این مفاهیم تلاش کنیم. یا وقتی می‌گوییم «غیر المغضوب علیهم و الضالین» دنبال این باشیم کسانی که جزء این گروه‌ها بودند چه کردند، ما نیز آن کار را انجام ندهیم.

به گفته مسئول هیئت مذهبی عاشقان ثارالله شهرستان آغاجاری بهترین چیزی که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند این است که خود در برپایی نماز تلاش کنیم. در هیئت‌هایمان با توجه به اینکه ماه عزاداری امام حسین(ع) است بهترین فرصت است که نماز و نمازخوانی را ترویج دهیم. گاهی برخی از هیئت‌ها و دسته‌جات تا یک یا دو شب‌ مراسم دارند و نمازشان اکثرا قضا می‌شود؛ این چیزی نیست که امام حسین(ع) از ما می‌خواهد.

وی تصریح کرد: اگر ما مراسم خود را به گونه‌ای برگزار کنیم که نماز صبحمان لطمه نخورد و با شور و حال برای خواندن نمازمان بلند شویم، چیزی است که امام از ما می خواهد. امام حسین(ع) روز عاشورا وسط میدان جنگ نماز برپا کرد. نماز آنقدر اهمیت داشت که در اثنای جهاد، آن را برپا داشت و اصلی را که برای آن قیام کرده بود، اقامه کرد.

طیبی گفت: بهترین خدمت به امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است. با امر به معروف، مطمئنا نهی از منکر خود به خود محقق می‌شود: «ان الصلاه تنهی عن الفحشا و المنکر» یعنی ما با اقامه نماز خود به خود از فساد و فحشا و منکرات نهی می‌شویم.

وی که مدت 20 سال است در این هیئت مذهبی خدمت می‌کند، در ادامه سخنان خود با تصریح به اینکه یکی از نگرانی‌های ما تحریف قیام عاشورا و اتفاقاتی است که منجر به قیام شد، اظهار کرد: گاهی برخی از مداحان مسائل را به شکلی عنوان می‌کنند که با عقل و منطق سازگار نیست. برخی اشعار فقط شور ایجاد می‌کنند اما محتوای زیادی ندارد. ما باید پاسخگوی نسل‌های بعد و نسل معاصر باشیم و از ورود برخی مظاهر بی‌پایه به هیئت‌ها جلوگیری کنیم چرا که به ریشه اعتقادات ما آسیب می‌زند.

یادآور می شود؛ هیئت مذهبی عاشقان ثارالله آغاجاری به مناسبت ایام محرم، به مدت دو دهه برنامه‌های سوگواری برگزار می‌کند. مراسم دهه دوم از 11 محرم تا پایان دهه دوم برگزار می‌شود. به گفته مسئول این هیئت مذهبی، یکی دو سال است که در دهه دوم محرم همه هیئت‌های مذهبی با همکاری سپاه در این هیئت تجمع می‌کنند و از ساعت 20:45 در مراسم قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی و پس از آن مداحی و سینه‌زنی شرکت می‌کنند.

captcha