قاریان برای برگزاری کرسی تلاوت منتظر مسئولان نباشند
کد خبر: 3540045
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳
طریقه حمایت از قاریان و حافظان جوان/ عباس هاشمی مطرح کرد:

قاریان برای برگزاری کرسی تلاوت منتظر مسئولان نباشند

گروه فعالیت‌های قرآنی: عباس هاشمی قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به نقش پیشکسوتان در پیشرفت فعالیت‌های قرآنی به ارائه پیشنهاداتی در خصوص بهتر شدن امور قرآنی پرداخت.

عباس هاشمی قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان جایگاه ویژه پیشکسوتان در پیشبرد اهداف قرآنی بیان کرد: در رأس پیشکسوتان قرآنی کشور رهبر معظم انقلاب قرار دارد که از هیچ گونه حمایتی اعم از مادی و معنوی از جوانان قرآنی دریغ نکرده‌اند همه توصیه‌های ایشان برای پیشبرد اهداف قرآنی و حمایت از جوانان قرآنی کشور بوده است، همین مسأله موجب تربیت یک نسل نمونه قرآنی در کشور شده است، پیشکسوتان قرآنی دیگر هم در تربیت نسل جوان قرآنی نقش مؤثری داشته‌اند.
وی افزود: پیشسوتان همواره در فعالیت‌های قرآنی پیشتاز بوده‌اند اما گاها دیده شده که در خیلی از استان‌ها به دلیل به وجود آمدن مشکلات مادی و یا کم توجهی برخی از نهادهای قرآنی به این قشر پیشرو در فعالیت‌های قرآنی متأسفانه این اساتید به فراموشی سپرده شده‌اند و لازم است هم جوامع قرآنی در شهرها و هم نهادهای قرآنی از تجربیات این اساتید استفاده کنند و نگذارند این اساتید فراموش شوند. جلساتی برگزار شود و اساتید به مردم معرفی شوند و هم آن‌ها دلگرم شوند و هم قرآنی‌ها بتوانند از آن‌ها بیشتر استفاده کنند.
قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: نهادهای قرآنی از جوانان استقبال می‌کنند، اما استقبال به تنهایی کافی نیست و باید حمایت هم صورت گیرد. هم تشویقات معنوی لازم است هم مادی. هم چنین مسئولان می‌توانند از جوانان قرآنی بیشتر استفاده کنند و آن‌ها را به عنوان یک الگوی خوب به جامعه معرفی کنند، نهادها باید فضایی فراهم کنند که از نظرات قرآنیان جوان بیشتر استفاده شود.
هاشمی بیان کرد: جوان‌ها باید در مسائل قرآنی گوش به فرمان رهبری باشند و خواسته‌هایشان را از مسئولان مطالبه کنند، بعضی از نهادها هم بودجه‌های خوبی دارند، اما در امور دیگر و غیر فرهنگی استفاده می‌شود، بودجه‌هایی که در اختیار برخی نهادهای غیر قرآنی قرار می‌گیرد، گاهاً بیش از بودجه‌های قرآنی است.
وی در ادامه تصریح کرد: قاریان و حافظان در جمع مردم حاضر شوند و به اجرای برنامه بپردازند، این کار موجب جذب قلوب مردم به قرآن می‌شود. هم‌چنین قرآنیان باید حضور چشمگیرتری در مجالس مذهبی مانند هیأت‌ها داشته باشند و نشان دهند، ثقل اکبر یعنی قرآن به همراه ثقل اصغر، اهل بیت(ع) از هم جداناشدنی هستند.
وی بیان کرد: مهم ترین مشکل در فعالیت‌های قرآنی موازی کاری است که از سوی برخی از نهادها صورت می‌گیرد و بعضی اوقات کارهای قرآنی این نهادها با یکدیگر تداخل دارد. لازم است یک شورای هماهنگی قرآنی در سطح کشور ایجاد شود، فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌ها را هماهنگ کند و از موازی کاری جلوگیری شود.
قاری بین‌المللی قرآن در ادامه گفت: جایگاه و کرسی تلاوت به ویژه در برخی از استان‌ها کم است، یکی از آفت‌هایی که می‌تواند به تلاوت قاریان آسیب وارد کند این است که کم بخوانند، کم خواند آن‌ها هم به صدای آن ها لطمه میزد هم شوق و اشتیاقشان را کاهش می‌دهد. باید کرسی‌‌های تلاوت تشکیل شود و قراء هم می‌توانند در این زمینه وارد شوند و نیازی نیست که حتما منتظر مسئولان بود.
وی بیان کرد: روخوانی و تدبر در قرآن از جمله نیازهای کلی کشور در امر آموزش است چنان که این موارد از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز به شمار می‌آید، که اقشار جامعه باید در قرآن تدبر کنند و این تدبر نیازمند آموزش سطوح پایین قرآن خواندن و فهم حداقلی از مفاهیم آیات است. در سطوح تخصصی تر هم نیاز به آموزش لازم است.
هاشمی در خصوص اجرای برنامه قاریان دیگر کشورها در ایران گفت: اگر قاریان مصری را کنار بگذاریم که سطح تلاوتشان با بقیه قابل مقایسه نیست اگر از قاریان سایر کشورها هم برای اجرای برنامه به ایران دعوت به عمل بیاید مفید است و حداقل فایده آن این است که مردم ما با شنیدن تلاوت آن‌ها می‌توانند مقایسه صحیحی بین قاریان داخلی و خارجی داشته باشند.
وی افزود: در سطوح تخصصی آموزش شاید نیاز به مصریان باشد اما در مباحث دیگر خیلی به آن‌ها نیازی نیست، به نظر می‌رسد مطلب خاصی برای آموزش وجود نداشته باشد و اساتید قرآنی در کشور خودمان مباحث تخصصی در آموزش را انتقال داده‌اند.
هاشمی بیان کرد: انجام فعالیت‌های قرآنی علاوه بر این که به عهده نهادهای قرآنی است، وظیفه سایر نهادها هم می‌باشد و به اندازه خودشان باید حمایت کنند. البته باید طوری باشد که از موازی کاری هم جلوگیری شود و این برنامه ها زیر نظر شورای هماهنگی قرآنی باشد.
captcha