برترین مزیت شیوه جدید برگزاری مسابقات سراسری قرآن/ تأثیرات حذف مرحله نیمه‌نهایی
کد خبر: 3740307
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
ستوده‌نیا بیان کرد:

برترین مزیت شیوه جدید برگزاری مسابقات سراسری قرآن/ تأثیرات حذف مرحله نیمه‌نهایی

گروه مسابقات ــ داور مرحله مقدماتی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ضمن تشریح برترین مزیت شیوه جدید برگزاری مسابقات به بیان تأثیرات حذف مرحله نیمه‌نهایی پرداخت.

فعلاً رد نشود//////برترین مزیت شیوه جدید برگزاری مسابقات سراسری قرآن / تأثیر شانس برای حضور در فینال؟

محمدرضا ستوده‌نیا، عضو هیئت علمی و دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان و داور بخش تجوید مرحله مقدماتی چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن(مرداد 97) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد این دوره از مسابقات و تغییراتی که در آن صورت گرفته است، گفت: یکی از مُحَسنات این دوره این بود که در هر بخش و هر آیتم سه داور به امر قضاوت مسابقات می‌پرداخت. وجود این تعداد داور باعث شد تا آراء داوران تعدیل شود. بنابر این حضور سه داور در هر رشته، نتایج را بسیار به عدالت نزدیک کرده و جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نگذاشته بود.
وی در ادامه در مورد دیگر ویژگی‌های سبک جدید برگزاری مسابقات قرآن، افزود: همچنین در این دوره، نظرات داوران برای متسابقان به صورت زنده اعلام و تلاوت‌ها مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت. حتی در برخی موارد خود شرکت‌کننده سوالاتی داشت که آنها را مطرح و در ادامه پاسخ را دریافت می‌کرد. البته محدودیت‌های ضبط تلویزیونی وجود داشت که مجبور بودیم در کمترین زمان توضیحات را ارئه دهیم، اما همین موضوع باعث شد تا بحث آموزشی به صورت پررنگی دیده شود.
ستوده‌نیا با تأکید بر اینکه یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این دوره از مسابقات این بود که قاریان و حافظان فرصتی پیدا کردند تا در جریان نظرات اساتید در بحث داوری قرار گیرند، تصریح کرد: بسیاری از متسابقان همیشه اذعان دارند با وجود اینکه تجربه سال‌ها حضور در مسابقات را دارند اما هنوز با آراء برخی داوران آشنا نشده‌اند، بنابر این ارائه نظرات داوران به متسابقان در کوران رقابت‌ها یک فرصت طلایی برای شرکت‌کنندگان است که هرچه بیشتر و بهتر با نظرات داوران آشنا شوند.
داور بخش تجوید مرحله مقدماتی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن، قائل بودن حق اعتراض برای شرکت‌کنندگان و بازبینی فیلم تلاوت‌ها را از دیگر مزایای مسابقات عنوان کرد و افزود: شرکت‌کنندگان این حق را داشتند که بلافاصله بعد از تلاوت و بیان نکات داوری اعتراض خود را از نمره دریافتی اعلام کنند و در صورت قانع نشدن از توضیحات داوران، فایل اجرای آنها بازبینی شود. در این دوره شاهد چند اعتراض از سوی شرکت‌کنندگان بودیم که بازبینی نیز صورت گرفت و در یکی دو مورد نمرات تغییرات صعوی و یا نزولی داشت.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود بیان کرد: دیگر مانند سال‌های قبل شاهد حضور داوران در اتاق‌های در بسته نبودیم. در بحث داوری همه چیز در شفافیت تمام صورت گرفت و این پیشرفت بزرگی برای مسابقات قرآن است که جای قدردانی دارد.
ستوده‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد حضور مردم و تماشاگران در سالن مسابقات که در این دوره حذف شده است، گفت: به اعتقاد من این موضوع اسباب نگرانی ندارد؛ چرا که این مسابقات به‌زودی از شبکه‌های سراسری پخش خواهد شد و بینندگان بسیار بیشتری می‌توانند آن را مشاهده کنند. ضمن اینکه بحث‌های آموزشی مطرح شده نیز در آن وجود خواهد داشت که بسیار مهم است و مخاطبانی که قرار است این برنامه‌ها را مشاهده کنند، با توضیحات ارائه شده از سوی داوران آموزش می‌بینند. لذا نگرانی در مورد مخاطبان حاضر در سالن و تماشاچی وجود ندارد؛ چرا که در گذشته که مخاطبان در سالن حضور می‌‌یافتند تعداد آنها چندان نبود و استقبالی از مسابقات صورت نمی‌گرفت. بنابر این این ایرادی که گرفته می‌شود، هیچ محلی از اعراب ندارد.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن در پاسخ به سوالی در مورد حذف مرحله نیمه‌نهایی و تأثیر آن بر حضور متسابقان با تکیه بر شانس در مرحله فینال، گفت: اگر بخواهیم مسئله شانس را کنار بگذاریم، تنها یک راه برای آن وجود دارد و آن هم این است که همه متسابقان در قرنطینه باشند و یک قرعه واحد برای همه آنها در نظر گرفته شود که البته این امکان‌پذیر نیست؛ چرا که نمی‌توان برای ده‌ها نفر یک قطعه خاص در نظر گرفت، بنابر این مسابقات سراسری قرآن در هر شکل و شمایلی که برگزار شود، قرعه‌ها متفاوت خواهد بود و سهل و سخت بودن قرعه‌ها براساس شانس افراد اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر همه اینها کسی که در مسابقه شرکت می‌کند، باید هر بخشی از قرآن که به او داده می‌شود، توانایی اجرای آن را به بهترین نحو داشته باشد تا به موفقیت برسد، در مسابقات قرآن دیگر کشورها چنین چیزی اصلاً مطرح نیست.
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه ممکن است شانس برای حضور یک شخص در فینال اثرگذار باشد، اما بسیار کم رنگ است، گفت: اگر نگاهی به آیتم‌های مختلف و وضعیت شرکت‌کنندگان در هر آیتم بیندازیم متوجه خواهیم شد که مثلاً از نظر تجویدی تفاوت زیادی بین قرعه‌ها وجود ندارد. به لحاظ صوت و لحنی نیز قاری باید به اندازه‌ و سطح مسابقات حرفه‌ای باشد تا بتواند به مراحل بالاتر برود. تنها موضوع وقف و ابتدا باقی می‌ماند که ممکن است برای متسابق مسئله‌ساز شود؛ خوشبختانه با نظراتی که داوران وقف و ابتدا در این دوره از مسابقات در ارتباط با تقطیع داشتند، این مسئله نیز قابل حل است. داوران وقف و ابتدا در عبارات طولانی این مسئله را پذیرفته بودند که متسابقان وقف و ابتدایی در میان جملات داشته باشند. بنابر این با توجه به این مسائل که گفته شد درصد تاثیر شانس کم می‌شود. همانطور که گفته شد منکر این موضوع نیستم که در هر مسابقه، شانس هم تأثیرگذار است، اما بسیار کم‌رنگ است.
ستوده‌نیا همچنین در مورد کاهش تعامل متسابقان با یکدیگر در این دوره از مسابقات بیان کرد: در مرحله مقدماتی مسابقات، برنامه به گونه‌ای چیده شده بود که متسابقان چند استان یک روز قبل از اجرا می‌توانستند در شهر میزبان حضور داشته باشند. بنابر این تعامل به صورت نسبی می‌توانست وجود داشته باشد. ضمن اینکه با این روش برگزاری و حضور افراد در محل مسابقات، مسائل بسیار مهمی همچون هزینه و ... کاهش می‌یابد. زمانی که اسکان یک شرکت‌کننده در یک شهر به لحاظ زمانی زیاد شود بازخوردهایی منفی به همراه دارد که با این شیوه‌ای که مسابقات برگزار می‌شود بازخوردهای منفی رفع شده است.
داور مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو به طولانی شدن حضور داوران برای داوری مسابقات در طول دوره اشاره کرد و گفت: به لحاظ داوری بر روی داوران فشار وجود داشت و داوران زمان زیادی مشغول داوری بودند؛ چراکه کار باید با دقت انجام و تمام نظرات و مراحلی که منجر به نمره شده است در کارنامه توضیح داده می‌شد. در حالی که در گذشته داور در کارنامه تنها یک علامت می‌زد.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه هر تغییری ممکن است تبعاتی به دنبال داشته باشد، بیان کرد: بهترین راه این است که نظرات و راهکارهای عملی برای بهتر شدن مسابقات را به مسئولان ارائه دهیم. مسئولان برگزارکننده مسابقات نیز با اعمال تغییرات به دنبال این بوده‌اند تا حداکثر رضایت را از مخاطبان به دست بیاورند. لذا دوستان باید همکاری کنند و نظرات خود را به صورت علمی به سازمان اوقاف منتقل کنند؛ چرا که هیچ کاری بی‌نقص نیست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha