کتاب «بانکداری اسلامی در ایران» منتشر شد
کد خبر: 1456364
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
توسط مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران؛

کتاب «بانکداری اسلامی در ایران» منتشر شد

گروه اقتصاد: مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران به تازگی کتابی تحت عنوان «بانکداری اسلامی در ایران: تاریخچه، عملکرد و برنامه‌ریزی» به قلم مهدی رضوی را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، این کتاب شامل یازده فصل با عناوین «تاریخچه بانکداری»، «تجارت و پول عرب در هنگام ظهور اسلام»، «مبانی اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه‌داری»، «اصول فلسفه اسلامی بانکداری»، «بانکداری در ایران»، «بانکداری بدون ربا در ایران»، «نظام پولی و اعتباری»، «برنامه‌ریزی سیستمی برای اجرای بانکداری اسلامی در ایران»، «برنامه‌ریزی سیستمی برای ایجاد تحول رفتاری در نظام بانکی کشور»، «تحولات نظام بانکی ایران پس از انقلاب» و «چالش‌های بانکداری اسلامی» در ایران است.

مؤلف در پیشگفتار کتاب با بیان اینکه این کتاب حاصل سال‌های متمادی تدریس و تحقیق در زمینه بانکداری اسلامی و کسب تجربیات عملی و اجرایی ایشان در سطوح بالای مدیریتی در نظام بانکی کشور است، عنوان می‌کند: این کتاب از جمله معدود کتاب‌هایی است که ضمن پرداختن به سیر تکامل بانکداری در ایران و جهان؛ اصول و مبانی و فلسفه اسلامی بانکداری، تحولات نظام بانکی پس از انقلاب و چالش‌های بانکداری اسلامی ایران را با استفاده از روش شناختی علمی و با نگاهی نقادانه مورد بررسی قرار داده است.

لازم به ذکر است که این کتاب، نخستین بار در سال 1384 با عنوان «سیر تکامل بانکداری در ایران: رویکرد بدون ربا» توسط بانک توسعه صادرات ایران منتشر شده است اما از آنجائی‌که در چاپ جدید، دو فصل تحت عناوین «برنامه‌ریزی سیستمی برای اجرای بانکداری اسلامی در ایران» و «برنامه‌ریزی سیستمی برای ایجاد تحول رفتاری در نظام بانکی کشور» به کتاب افزوده شده و بخش قابل توجهی از مطالب کتاب به بانکداری اسلامی تخصیص یافته است، عنوان کتاب به «بانکداری اسلامی در ایران: تاریخچه، عملکرد و برنامه‌ریزی» تغییر یافته است.

همچنین فصول دوم تا چهارم این کتاب برگرفته از مطالب کتاب «طرح تحلیلی اقتصاد اسلامی» و فصول هشتم و نهم برگرفته از کتاب «برنامه‌ریزی در سیستم‌های بزرگ مقیاس» نگارش همین مؤلف است.

شایان ذکر است، چاپ اول این کتاب به تازگی در 480 صفحه و با قیمت 260000 ریال (جلد گالینگور) توسط مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران روانه بازار کتاب شده است.

مطالب مرتبط
captcha