رباخواری بانک‌ها، دشمن توسعه است/ سود‌های کلان؛ عامل افزایش معوقات
کد خبر: 2634904
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:

رباخواری بانک‌ها، دشمن توسعه است/ سود‌های کلان؛ عامل افزایش معوقات

گروه اقتصاد: به گفته غنیمی‌فر، پیشنهاد ریاست محترم جمهور مبنی بر تأسیس بانک‌های ویژه اسلامی در کنار بانک‌های کنونی نشان می‌دهد که ایشان هم قبول کرده‌اند که رباخواری بانک‌ها در بسیاری از موارد دشمن هرگونه توسعه است.

هادی غنیمی‌فر، رئیس‌ خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که آیا تأسیس بانک‌های ویژه اسلامی در کنار بانک‌های فعلی می‌تواند مشکلات نظام بانکی ایران را برطرف کند؟ اظهار کرد: بنده اعتقاد دارم تأسیس چنین بانک‌هایی توان حل مشکلات کنونی نظام بانکی ایران را ندارد و دلیلش هم این است که وقتی دو مجرا برای جریان آب ایجاد می‌کنیم، آنجایی که سراشیبی کمتری دارد آبی را به خود نمی‌پذیرد.
سودهای کلان بانکی مملکت را از پا در می‌آورد
غنیمی‌فر افزود: وقتی ترتیبی داده می‌شود که عده‌ای از بانک‌ها، با ربا و عده‌ای بدون ربا به فعالیت خود ادامه دهند، آن بانک‌هایی که ربوی عمل می‌کنند چون به سودهای کلانی دست پیدا کرده و ساختمان‌های آن‌چنانی می‌سازند بر عملکرد بانک‌های دیگر در دادن تسهیلات به مردم هم تأثیر می‌گذارد و آنقدر بر مردم سخت می‌گیرند که افراد، دیگر به این بانک‌ها مراجعه نخواهند کرد.
وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم اینکار را انجام داده و بانک‌های تازه‌ای در کنار بانک‌های کنونی تأسیس کنیم باید مقررات بانکی ما به گونه‌ای باشد که همانند اوایل انقلاب اعلام کنند که بانک برای امورات خود، درصد اندکی بابت مخارج بانک کارمزد دریافت کنند نه اینکه سود 29 درصدی دریافت کنند؛ چراکه این وضعیت مملکت را از پا در می‌آورد.
رباخواری دشمن توسعه است
رئیس‌ خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  تأکید کرد: هنگامی‌که‌ در نظام بانکی، تسهیلات با سود 30 درصدی پرداخت می‌شود کسی‌که تسهیلات دریافت کند نمی‌تواند هم تولید انجام داده و هم تسهیلات را با سود آن به بانک بازپس دهد و من امیدوارم اکنون که جناب آقای رئیس‌جمهور به این فکر افتاده‌اند که نظام بانکی را سروسامان دهند این اقدام به شیوه درست و مناسب انجام شود.
غنیمی‌فرد عنوان کرد: پیشنهاد ایشان مبنی بر تأسیس بانک‌های ویژه اسلامی در کنار بانک‌های کنونی نشان می‌دهد که ایشان هم قبول کرده‌اند که رباخواری بانک‌ها در بسیاری از موارد دشمن هرگونه توسعه است لذا گفته‌اند بانک‌هایی درست کنم که اقدام به رباخواری نکنند اما بنده به چنین چیزی امیدوار نیستم و دلیلش هم این است که بانک‌ها تسهیلات خود را به بخش‌هایی سرازیر می‌کنند که بیشترین سود را برای آنان به دنبال داشته باشد.

معوقات بانکی ناشی از سودهای کلان است

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلایل ناهماهنگی نرخ سود سپرده و تسهیلات در نظام بانکی ایران اظهار کرد: دلیلش این است که نرخ سود سپرده همواره کمتر از تسهیلات است اما صحبت بنده این است که بانک‌ها به چه حقی به پس‌انداز افراد، نزدیک به یک چهارم اصل پول، سود پرداخت می‌کنند؟ و در اینصورت چگونه می‌توان به آینده تولید امیدوار بود و تعجب می‌کنم که چگونه برخی از مسئولان چنین چیزی را درک نمی‌کنند؟
غنیمی‌فر در پاسخ به این پرسش که چرا بانک‌ها در زمینه نرخ سود سپرده و تسهیلات به تصمیمات بانک مرکزی تمکین نمی‌کنند؟ اظهار کرد: بنده معتقدم به راحتی می‌توان این وضعیت را کنترل کرد و  این حرف مُهملی است که برخی اعلام می‌کنند ما توانایی مقابله با بانک‌ها را نداریم بلکه آنها نمی‌خواهند چنین اقدامی صورت گیرند بنابراین برای حل مشکلات باید کاری کرد که سود سپرده‌ها بالاتر از 4 درصد نباشد تا افراد به جای پس‌انداز به فکر فعالیت تولیدی باشند.
رئیس‌ خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پایان تأکید کرد: یکی از مشکلات بزرگی که در اقتصاد ایران وجود دارد درصد بالای معوقات بانکی است حال سؤال این است که این معوقات به چه دلیل اتفاق افتاده است؟ دلیلش این است که شخصی که چنین وامی را دریافت کرده است نتوانسته است با این سود کلان، وام را پس دهد، در نتیجه این پول‌ها معوق مانده است بنابراین باید برای حل مشکلات نظام بانکی باید به راهکارهای عملی بیندیشیم.

مطالب مرتبط
captcha