تحلیل تلاوت‌های روز دوم مسابقات قرآن مالزی + صوت
کد خبر: 3495182
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
توسط «جهانبخش فرجی» انجام شد؛

تحلیل تلاوت‌های روز دوم مسابقات قرآن مالزی + صوت

گروه فعالیت‌های قرآنی: شب گذشته در مسابقات بین‌المللی مالزی شش قاری از میان آقایان شرکت‌کننده تلاوت داشتند که تلاوت سیدمصطفی حسینی نیز در این میان است، تحلیلی از تلاوت آنها توسط قاری بین‌المللی کشورمان خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پنجاه و هشتمین مسابقات بین المللی قرآن مالزی از دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه طی مراسمی کار خود را آغاز کرد. روز گذشته، ۱5 اردیبهشت‌، شاهد برگزاری دومین روز رقابت‌های رشته قرائت تحقیق قرآن بودیم. در ادامه، صوت‌های شش قاری افغانی، کامبوجی، سنگاپوری، بنگلادشی، فلیپینی، و نماینده کشورمان را که شب گذشته تلاوت داشتند، خواهید شنید و از تحلیل‌های جهانبخش فرجی، قاری بین‌المللی و مدرس علم قرائت قرآن، بهره‌مند خواهید شد.
***
قاري افغانستان، صداي خوبي داشت و از نظر لحن هم عملكرد خوبي ارائه کرد. در اجراي تحرير، ضعيف بود و به همين خاطر گاهي ريتم صدا كند شده و صدا كشش اضافي پيدا مي‌كرد، در اوج هم در كلمه «جاء هم» يك فالش صدايي داشت و اين نشان از مشكل صدايي در اوج بود كه در اوج حجاز، اين ضعف خود را باز نشان داد. در كل تلاوتش خوب ارزيابي مي‌شود.
***
قاري كامبوج، كلا قاري ضعيفي بود.
***
قاري سنگاپور، طنين صداي بدي ندارد، اما استرس بسيار زياد، باعث كم آوردن در نفس و لرزش در صدا و كنترل كم بر صدا و تغيير طنين و ضعف در چينش لحن و اجراي نغمات مي‌شود! در كل تلاوتش، متوسط مايل به ضعيف ارزيابي مي‌شود.
***
تلاوت قاري بنگلادشی نشان داد که قاري ناپخته‌اي است كه لحن را شناخته، اما در فضاي تلاوت قرار نگرفته. اين ناپختگي در صدا هم مشهود بود. در كل متوسط مايل به ضعيف ارزيابي مي‌شود.
***
قاري فيليپيني، فراز اول تلاوت را بسيار ضعيف اجرا کرد. استرس و تنفس كم در بم صدا مشهود بود، يعني قاري در تنفس‌گيري صحيح، مشكل دارد. قفله‌ها اغلب ضعيف اجرا مي‌شد، صدا از تحرير خالي است! اوج‌ها بيشتر داد، بودند که تنفس سينه‌اي باعث اين دادها مي‌شود. در كل، خوب مايل به متوسط ارزيابي مي‌شود.
***
و اما سیدمصطفی حسینی، نماینده کشورمان، طنين صدا، بعلت گرفتن گام بالا مثل طنين هميشگي اين عزيز نبود، اما نفس مناسب و استرس كم و اجراي رديف استاد منشاوي و البته آوردن بعضي نغمات ابتكاري عالي بود. چون كمي، گام شروع را بالا گرفت در اجرا و ارائه تحريرها كامل عمل نكرد. يك فالش صدايي هم در «عليه القول» داشت. فرود عالي بود. ارزيابي بنده عالي مايل به خوب بود. ان شاالله كه موفق هستند.

مسابقات بين‌المللی قرآن مالزی تا شنبه آينده، ۱۸ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
دریافت تلاوت قاری افغانستان
دریافت تلاوت قاری کامبوج
دریافت تلاوت قاری سنگاپور
دریافت تلاوت قاری بنگلادش
دریافت تلاوت قاری فیلیپین
دریافت تلاوت سیدمصطفی حسینی
مطالب مرتبط
captcha