کلی‌گویی درباره بکارگیری فناوری در بانکداری اسلامی مشکلی را حل نمی‌کند
کد خبر: 2772420
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
کامران ندری:

کلی‌گویی درباره بکارگیری فناوری در بانکداری اسلامی مشکلی را حل نمی‌کند

گروه اقتصاد: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: اینکه بگوئیم بانکداری الکترونیک یا فناوری می‌تواند به بانکداری اسلامی کمک کند کلی‌گویی است که معمولا در ایران بسیار متداول است، مهم این است که ما چه نقشه‌ای داریم و این نقشه را چه کسانی طراحی می‌کنند؟

کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر توسعه بانکداری الکترونیک بر توسعه بانکداری اسلامی در کشور اظهار کرد: استفاده از فناوری برای رسیدن به اهدافی که ما دنبال می‌کنیم طبعا می‌تواند مؤثر باشد و می‌تواند حرکت ما به سمت اهدافی که قبلا برای ما جنبه آرمانی داشت و دست‌نیافتی بود را تسهیل کند؛ مشروط بر اینکه اهداف ما مشخص باشد و بدانیم چه چیزی را دنبال می‌کنیم؟

نقش فناوری در تجمیع و پردازش اطلاعات

وی ادامه داد: نکته دیگر، این است که فناوری هم برای رسیدن به  هدف در دسترس باشد. فناوری ارتباطات و اطلاعات کمک می‌کند بتوانیم تصمیم‌گیری‌هایی که در اقتصاد صورت می‌گیرد مبتنی بر اطلاعاتی باشد که قبلا تجمیع و پردازش این اطلاعات سخت بود و اکنون به کمک فناوری می‌توانیم هم این اطلاعات را راحت‌تر جمع آوری کنیم و هم بتوانیم آن را پردازش کنیم.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد:‌ فناوری این امکانات را در اختیار ما قرار می‌دهد اما اینکه ما چگونه این اطلاعات را وارد سیستم کرده، تا چه اندازه در رابطه با این اطلاعات شفافیت داشته باشیم و چگونه بخواهیم از این اطلاعات استفاده کرده و پردازش کنیم، در اختیار خود ماست.

نقش بانکداری الکترونیک در بانکداری اسلامی، کلی‌گویی است

ندری اظهار کرد:‌ به نظر می‌رسد در بانکداری اسلامی هم می‌توان از این قابلیت‌ها و توانایی‌ها استفاده کرد اما برای اینکه ما بتوانیم در بانکداری اسلامی، عقود را به گونه صحیحی ایجاد و اجرا کنیم و بدانیم چه اطلاعاتی باید وارد سیستم شده، این اطلاعات تا چه اندازه باید شفاف بوده و در اختیار دیگران قرار بگیرد و چگونه باید این اطلاعات پردازش شود تا ما بتوانیم بانکداری اسلامی صحیحی داشته باشیم، همگی کار جدی و مطالعاتی عمیق می‌طلبد.
وی افزود: اینکه بگوئیم بانکداری الکترونیک یا فناوری می‌تواند به بانکداری اسلامی کمک کند کلی‌گویی است که معمولا در ایران بسیار متداول است. مهم این است که ما چه نقشه‌ای داریم و این نقشه  را چه کسانی و در کجا طراحی می‌کنند؟ اینها نکاتی است که مسئولان مربوطه باید به آن اشاره کنند.

عزمی برای تحقق بانکداری الکترونیک وجود ندارد

مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: اگر مسئولان اظهار می‌کنند که می‌خواهیم فناوری را در خدمت بانکداری اسلامی قرار دهیم نکته بسیار مناسبی است اما در کجای این سیستم گروهی مأمور شدند که از این فناوری برای اجرای صحیح بانکداری اسلامی استفاده کنند؟ چه کارویژه‌ای برای چه گروهی تشکیل شده است؟ اگر چنین اتفاقی افتاده است، آن گروه برنامه خود و نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را اعلام کند. بنابراین آنچه اهمیت دارد، چنین موضوعاتی است نه اینکه صرفا کلی‌گویی کنیم و وعده‌های آنچنانی بدهیم.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: دلیل این سخن، این است که وقتی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم کلی‌گویی در میان مسئولان بسیار متداول است و حتی مشاهده می‌کنیم در خود آن مجموعه هم هیچ کارویژه خاصی برای عملیاتی کردن همان شعار وجود ندارد؛ بنابراین باید بیشتر بر روی این بخش قضیه متمرکز شویم که مثلا از وزیر اقتصاد سؤال کنیم که برای عملیاتی شدن این ایده چه اقداماتی انجام شده است؟

از فناوری اطلاعاتی به خوبی استفاده نکرده‌ایم

ندری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت توسعه بانکداری الکترونیک در ایران، اظهار کرد:  بانکداری الکترونیک در ایران، عمدتا خدماتی در زمینه نظام‌های پرداخت‌ها، تسویه مبادلات بین اشخاص و نقل و انتقال وجوه را ارائه کرده است و در حال حاضر هم مشغول ارائه چنین خدماتی است اما در حوزه‌هایی همانند ارائه تسهیلات، اعتبارسنجی و مدیریت ریسک، ما هنوز نتوانسته‌ایم از این فناوری اطلاعات و ارتباطات به خوبی استفاده کنیم.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان تأکید کرد:‌ بانکداری الکترونیک در ایران بیشتر در حوزه نظام‌های پرداخت موفق بوده و هست و به نظرم در حوزه‌های دیگر هنوز موفقیت چندانی را کسب نکرده و در برخی حوزه‌ها حتی هنوز ورود هم نداشته‌ایم.

مطالب مرتبط
captcha