شبکه‌های ماهواره‌ای افراطی مذهبی از چالش‌های پیش‌ روی وحدت است
کد خبر: 2708575
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
فعال سیاسی تونس در گفت‌وگو با ایکنا:

شبکه‌های ماهواره‌ای افراطی مذهبی از چالش‌های پیش‌ روی وحدت است

گروه بین‌الملل: وجود شبکه‌های ماهواره‌ای افراطی در میان مذاهب شیعه و سنی و تمرکز بر موضوعات اختلافی در این شبکه‌ها از مشکلات مهمی است که امروز وحدت امت اسلام را با چالش مواجه کرده است.

«خالد السعیدانی»، پژوهشگر مسائل تمدن اسلامی و فعال سیاسی تونس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: متأسفانه برخی شبکه‌های ماهواره‌ای افراطی سنی و شیعه که عموماً از سوی سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی غرب مدیریت می‌شوند، با تمرکز بر روی مسائل و موضوعات اختلافی میان مذاهب، سبب شده‌اند که وحدت امت اسلام با چالش جدی مواجه شود.
وی افزود: رهبران و علمای دینی باید با حضور در شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های جمعی، نقشی سازنده و مفید در این زمینه ایفا کنند و با تبیین اشتراکات مذاهب اسلامی مانع از تفرقه‌افکنی و اختلاف میان مسلمان شوند و این شبکه‌ها را ترغیب کنند که به جای اشاعه تفرقه و فتنه میان مذاهب به تبیین اشتراکات امت اسلام بپردازند و زمینه وحدت را فراهم آورند.
خالد السعیدانی در ادامه این گفت‌وگو، در خصوص نقش منفی برخی افراطی‌ها در مذاهب شیعه و سنی در دامن‌زدن به چالش‌ها و اختلافاتی که جهان اسلام با آن مواجه است، گفت: امروز فرقه وهابیت با کمک آمریکا، صهیونیسم و غرب و اخیراً داعش و دیگر مزدوران داخلی به ایجاد اختلاف و شکاف هرچه بیشتر میان مسلمان و فروپاشی امت اسلامی اقدام نموده است.
این فعال سیاسی تونس اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص)، قرآن کریم و قبله و زبان واحد از اشتراکات مهم امت اسلام است که می‌تواند زمینه‌ساز وحدت شود و ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مهم جهان اسلام می‌تواند نقش زیادی در تحقق وحدت مسلمانان ایفا کند که تدریس زبان عربی در مدارس و دانشگاه‌های ایران و متقابلاً تدریس زبان فارسی در دانشگاه‌ها و مدارس کشورهای عربی یکی از راه‌کارهای مهم برای نزدیک‌کردن بیشتر ایران به کشورهای عربی است.
خالد السعیدانی که از شرکت‌کنندگان در بیست‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بود، برگزاری این کنفرانس سالانه در ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد، اما در عین حال درخواست کرد که گفت‌وگوها و بحث‌ها در این کنفرانس بر روی مسائل حساس روز جهان اسلام متمرکز باشد و موضوعات به صورت ریشه‌ای و مصداقی مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: ما باید تلاش کنیم که این کنفرانس مهم جهان اسلام از یک وضعیت گفت‌وگو و دیدار صرف سالانه میان پژوهشگران، علما و صاحب‌نظران جهان اسلام خارج شود، زیرا ما زمانی می‌توانیم برگزاری این کنفرانس را سازنده توصیف کنیم که نتایج آن در زمینه وحدت اسلامی و کاهش شکاف، اختلاف و فتنه میان جهان اسلام ملموس و در تقریب بیشتر میان پیروان مذاهب اسلامی مؤثر باشد.
این پژوهشگر تونسی فعال در حوزه مسائل تمدن اسلامی گفت: در این کنفرانس، توصیه‌های خوبی ارائه و تصمیمات ارزشمندی اتخاذ می‌شود، اما تلاش همگان و نمایندگان کشورها باید بر این متمرکز باشد که این تصمیمات عملی شود و به مرحله وقوع بپیوندد و تنها در مرحله حرف و شعار باقی نماند.
وی در پایان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران را که سالانه به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار می‌شود، بهترین فرصت برای مشورت و تصمیم‌گیری برای موضوعات مهم جهان اسلام و حل مشکلات و چالش‌های معاصر دانست و گفت: مسئولان برگزاری این کنفرانس باید نقاط ضعف و قوت این نشست را به صورت علمی و دقیق بررسی و برای تأثیرگذاری بیشتر آن تلاش کنند.

مطالب مرتبط
captcha