رکوردزنی در برگزاری محافل قرآنی در حاشیه مسابقات سراسری
کد خبر: 2908531
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

رکوردزنی در برگزاری محافل قرآنی در حاشیه مسابقات سراسری

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه نیازهای قرآنی استان‌ها با برنامه‌های جنبی مسابقات سراسری قرآن قابل مقایسه نیست، گفت: در حاشیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن رکورد برگزاری محافل انس با قرآن شکسته شد.

سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تبریز، در مورد این دوره از مسابقات با بیان اینکه نهادهای فرهنگی و مسئولان استان آذربایجان شرقی تمام تلاش و همت خود را برای برگزاری مطلوب مسابقات به کار بسته‌اند، گفت: در برخی ابعاد که انتظار داریم مسابقات تقویت شود نیاز به برنامه‌ریزی و اقدامات جدی تر داریم و باید گاهی اوقات چندین ساعت از یک کار پشتیبانی کنیم تا در آینده بتوانیم خروجی مطلوبی از آن داشته باشیم.
وی در ادامه به ابعاد آموزشی این مسابقات اشاره کرد و افزود: چنین فرصتی برای استان‌ها مشخص نیست چه زمانی به وجود بیاید که در آن ده‌ها نفر از داوران، قاریان، اساتید بین‌المللی قرآن کریم در این استان حضور داشته باشند. این یک فرصت استثنایی است که به راحتی به دست نمی آید.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: چقدر مطلوب خواهد بود اگر الحاقیه‌ای بین قبل و بعد از مسابقات در این استان وجود داشته باشد، یعنی برای این استان مسابقات در روز یازدهم تمام نشود و مذاکراتی داشته باشند با داوران و متسابقان برای حضور بیشتر و مستمرتر تا بهره‌های بیشتری به این استان برسد.
حسینی با بیان اینکه مسابقات بهانه‌ای برای بهره‌مندی از برکات آن است، اظهار کرد: به اعتقاد من این را باید صورت بگیرد و استان آذربایجان شرقی بیشترین بهره‌ها را از حضور این تعداد استاد درجه یک قرآن کریم ببرد.
وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون از چنین موقعیتی در استان آذربایجان شرقی استفاده شده است یا خیر، گفت: ما تمام تلاشمان این بوده است که چنین چیزی محقق شود اما به هیچ وجه نمی‌توان گفت که این در حد مطلوب بوده است یا خیر، از دهه فجر اساتید قرآنی به مرور برای اجرای محافل قرآنی وارد این استان شده‌اند و حتماً خبر دارید که رکورد محافل قرآنی در حاشیه مسابقات تا به امروز شکسته شده است. تاکنون بیش از 200 محفل برگزار شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مسابقات بیش از 250 محفل انس با قرآن کریم برگزار شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: کارگاه‌ها و نشست‌ها برای آموزش متسابقان از حدود دو هفته قبل از مسابقات آغاز شده است و در حال حاضر نیز اساتید برجسته کشوری با حضور در شهرستان‌های مختلف این استان در مراکز مختلف کلاس‌های آموزشی را برگزار می‌کنند.
حسینی با بیان اینکه نیازی که در استان‌ها وجود دارد قابل مقایسه با حجم چنین برنامه‌هایی نیست، خاطرنشان کرد: اگرچه تاکنون اقدامات بدیعی در حاشیه مسابقات اعم از محافل انس با قرآن، نشست‌ها، کارگاه‌های آموزشی و ... برپا شده است اما بسیار بیشتر از این نیاز موجود است.
وی در ادامه این گفت‌وگو به بعد رسانه‌ای این مسابقات اشاره کرد و افزود: در این بعد تنها نباید به گزارش صرف رویداد بسنده کنیم بلکه باید در این زمینه فرهنگ‌سازی نیز صورت بگیرد. در مسابقات ورزشی انواع و اقسام برنامه‌ها، تحلیل‌ها و گزارش‌ها تهیه می‌شود اما چنین اتفاقی برای مسابقات قرآنی نیفتاده است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از فعالان قرآنی کشورمان در جریان این مسابقات نیستند و ما سامانه‌ای را نداریم که این اطلاعات را در اختیار همگان قرار دهد هرچند که امکانات به لحاظ فناوری در دسترس است. امیدواریم زمینه‌سازی شود تا استفاده‌های بیشتری از این مسابقات برده شود.

مطالب مرتبط
captcha