رقابت قرآنی تا پاسی از شب + عکس
کد خبر: 2911995
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
حاشیه‌نگاری چهارمین روز مسابقات سراسری قرآن؛

رقابت قرآنی تا پاسی از شب + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: در چهارمین روز سی‌وهفتمین مسابقات سراسری قرآن، رقابت «قرائت و حفظ» با سه شرکت‌کننده برای اولین‌بار برگزار شد، همچنین در این روز، مسابقات تا دقایق پایانی شب ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به تبریز، چهارمین روز مسابقات سراسری قرآن کریم(نهم اسفند) در حالی پشت سر گذاشته شد که رقابت‌ها در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن برگزار شد. در این روز ابتدا 22 حافظ کل قرآن کریم از کل راه‌یافتگان به نیمه نهایی این مسابقات رقابت خود را برگزار کردند و پس از آن نیز 32 قاری قرآن که به نیمه‌نهایی رسیده بودند آیات مشخص شده توسط هیئت داوران را تلاوت کردند. در این مرحله، از شرکت‌کنندگان حفظ کل دو سؤال پرسیده می‌شد.


در این روز اضطراب برخی شرکت‌کنندگان که پشت درب اتاق داوران انتظار گرفتن کارنامه نهایی و نیز تحلیل اجرای خود را داشتند دیدنی بود. حضور  و رفت و آمد به اتاق داوران به نسبت روزهای قبل شدیدتر شده بود، مسئولان برگزارکننده مسابقات دلیل این امر را حفظ بیشتر تمرکز داوران عنوان کردند.

از دیگر حاشیه‌های این روز برگزاری مسابقه‌ای با حضور سه شرکت‌کننده بود. این مسابقه که «قرائت و حفظ» نام داشت، شب گذشته و بعد از برگزاری رقابت‌های نیمه نهایی قرائت تحقیق برگزار شد. در این مسابقه قرار بود از هر نفر یک سؤال در زمینه حفظ قرآن کریم از 10 جزء اول قرآن و یک سؤال هم در مورد تلاوت قرآن کریم پرسیده شود که به دلیل طولانی شدن مسابقات قرائت تحقیق تنها سؤال مربوط به تلاوت پرسیده شد و سؤال حفظ در روز پنجم پرسیده خواهد شد. این مسابقات با حضور تنها سه شرکت‌کننده برگزار می‌شود.


حضور دانش‌آموزان و خانواده‌ها در این روز بیشتر از روزهای دیگر بود و تعداد صندلی‌های کمتری نسبت به روزهای گذشته در سالن محل برگزاری مسابقات به چشم می‌خورد. هر چند که هنوز هم و با گذشت چهار روز از مسابقات برای لحظاتی تعداد حاضران در سالن بسیار کم می‌شد.
همچنین از دیگر حاشیه‌های این روز حضور خردسالانی بود که به همراه والدین خود به دیدن مسابقات آمده بودند، این کودکان پس از دقایقی حضور در سالن محل برگزاری مسابقات سر از نمایشگاه و حضور در غرفه مربوط به کودک و نوجوان در می‌آوردند، حضور خردسالان در نمایشگاه قرآن جنب و جوش خاصی به برخی غرفه‌ها داده بود.
رقابت‌های بخش بانوان نیز سایه به سایه آقایان در سالن همایش‌های پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود با این تفاوت که بیشترین تمرکز رسانه‌ها بر روی مسابقات بخش آقایان است و رسانه‌های محدودی اقدام به پوشش خبری رقابت‌ها در این بخش کرده‌اند که ایکنا یکی از این رسانه‌های فعال است.


در این روز همچنین برنامه تبریزگردی برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده بود که با استقبال خوبی همراه بود و شرکت کنندگان به بازدید از «خانه مشروطه» و «ارگ علیشاه» پرداختند. بازار گرفتن عکس یادگاری و پرسیدن سؤالاتی در مورد تاریخ گذشته و معاصر تبریز در این بازدیدها گرم بود. بیشترین عکس های یادگاری در این روز از مجسمه ستارخان و باقرخان گرفته شد.


در این شب نیز همچون شب قبل از آن مسابقات به دلیل طولانی شدن تا حدود ساعت 24 ادامه داشت، در آخرین دقایق این روز نیز فینالیست‌های رشته قرائت تحقیق اعلام شدند که در بین هشت نفر فینالیست این مسابقات سه نماینده از استان تهران و دو نماینده از استان خراسان رضوی به چشم می‌خورد. سایر فینالیست‌ها از استان‌های یزد، همدان و گیلان بودند.
یکی دیگر از حاشیه‌های این روز لغو زمان برگزاری همایش «علامه طباطبایی و قرآن» بود. این همایش که پیش از این قرار بود روز یکشنبه دهم اسفندماه برگزار شود، زمان برگزاری آن به روز دوشنبه و بعد از برگزاری مراسم اختتامیه موکول شد.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد ساداتی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۱۳:۴۶
0
0
مسابقات سراسری قرآن کریم یکی از برنامه هایی است که هر ساله تعداد بسیاری از فعالان قرآنی را به خود جلب می کند.
امسال هم همانند سنوات گذشته بااجرای خوب حافظان و قاریان قرآن موفق خواهد بود.
با تشکر از تهیه گزارش فوق الکر.
اخوت
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۱۸:۲۶
0
0
تصاویر خوب و گویای متن خبر با تشکر از زحمات دوستان
captcha