شبی قرآنی که در مصلای تبریز خاطره‌انگیز شد
کد خبر: 2915443
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۸
حاشیه‌نگاری ایکنا از مسابقات سراسری قرآن؛

شبی قرآنی که در مصلای تبریز خاطره‌انگیز شد

گروه فعالیت های قرآنی: در آخرین شب از مسابقات سراسری قرآن در تبریز، نواهای شورانگیز بلبلان قرآنی، خواب را از چشمان مصلای بزرگ این شهر ربوده بود، شب گذشته شبی بود که مصلای تبریز نخوابید.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تبریز، آخرین روز مسابقات سراسری قرآن کریم روز گذشته دهم اسنفدماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد و این مصلی برای اولین بار در طول این مسابقات پر شد، استقبال از رقابت‌های فینال در حد مطلوبی بود هر چند که همچنان بی‌نظمی‌هایی در ورود و خروج به سالن دیده می‌شد.
در صبح این روز 26 نفر از شرکت‌کنندگان در رشته حفظ کل قرآن کریم اجرای خود را انجام دادند تا در نهایت هشت نفر برای اجرا در مرحله فینال معرفی شوند. از ساعت 16 نیز رقابت‌های فینال با حضور هشت حافظ کل برتر آغاز شد. قبل از اذان مغرب نیز از 30 نفر از نخبگان قرآنی نیروهای مسلح استان آذربایجان شرقی تجلیل به عمل آمد.


در زمان اجرای حافظان قرآن سؤالات بدون هیچ مکثی پرسیده می‌شد، در این بخش از هر شرکت‌کننده چهار سؤال پرسیده شد. یکی از فینالیست‌های رشته حفظ قرآن کریم ملبس به لباس روحانیت بود که اجرای خوب و مناسبی داشت، وی در گفت‌وگوی حاشیه‌ای خود با خبرنگار ایکنا از امید بالای خود برای کسب رتبه سخن گفته بود که در نهایت نیز اول شد و اینگونه حجت‌الاسلام محمدمهدی رجبی به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران راه یافت.
قاریان و حافظان برای اجرای برنامه خود در قرنطینه بودند، برای قاریان نیز که برنامه خود را از ساعت 20 شب آغاز کردند یک قرعه مشترک در نظر گرفته بودند که این قرعه قبل از اجرا به آنها اعلام می‌شد تا تمرین کوتاهی داشته باشند.


اجرای مسابقات در رشته حفظ قرآن کریم را بهزاد احمدی و اجرای رشته قرائت تحقیق را هادی صلح‌جو برعهده داشت. از بین حافظان کل قرآن، اجرای محمد خاکپور، یکی از نمایندگان خراسان رضوی در این مرحله بسیار زیبا بود که با صدای حزن‌آلود خود حاضران در مراسم را به سکوت واداشته بود. وی در نهایت رتبه دوم را به دست آورد.
زمانی که آخرین حفاظ در حال اجرا بودند، کم‌کم سر و کله قاریان فینالیست در حالی که تمهیدات ویژه‌ای را برای محافظت از صدای خود در نظر گرفته بودند، پیدا شد. قاریان فینالیست با توجه به هوای نسبتاً سرد این شب‌های تبریز با شال گردن ضخیمی به سالن مسابقات وارد می شدند.
ابراهیم تبسم‌چهره، یکی از قاریان فینالیست که نماینده استان گیلان است به همراه مربی خود در این مسابقات حضور یافته بود، وی برای دور بودن از فضای شلوغ هتل و نیز دور بودن از جو سنگین مسابقه‌ای در محل اسکان متسابقان در یکی از مهمان‌پذیرهای اداره کل اوقاف استان آذربایجان شرقی اسکان یافته بود. وی در نهایت رتبه چهارم را به دست آورد.


فینال رشته قرائت تحقیق در این دوره از مسابقات یکی از جذابترین بخش‌های کل مسابقات بود، تلاوت‌های زیبای قاریان فینالیست و تکبیرها و تشویق‌های بی‌امان حاضران در سالن باعث شد تا مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تبریز یکی از رویایی‌ترین شب‌های خود را سپری کند، شبی که مصلای تبریز از تلاوت‌های ناب قاریان فینالیست تا صبح نخوابید.
یکی از نکات جالب و حاشیه‌ای این روز اعلام نتایج رشته حفظ کل بود که رتبه‌های اول و دوم به نمایندگان خراسان رضوی رسید، نفر اول این رشته یک روحانی بود و نفر دوم نیز از طلاب حوزه علمیه است.
در حاشیه مرحله فینال رقابت‌های بخش حفظ کل قرآن کریم دوره آموزش قرآن به کودکان با حضور حجت‌الاسلام راستگو برگزار شد که با استقبال بسیار زیاد کودکان و نوجوانان همراه بود و شور و حال خاصی به فضای حاشیه‌ای مسابقات داده بود.

گزارش تصویری را اینجا ببیند!

مطالب مرتبط
captcha