توجه حافظان به حُسن حفظ و غفلت از وقف‌ و ابتداهای صحیح + فیلم
کد خبر: 2910965
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۶
محمد عباسی بیان کرد:

توجه حافظان به حُسن حفظ و غفلت از وقف‌ و ابتداهای صحیح + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه سطح کیفی رقابت‌های رشته حفظ در روزهای ابتدایی مسابقات، قابل قبول نبوده است، گفت: دلیل این امر هم توجه بیش از حد به حُسن و صحت حفظ بوده است.

محمد عباسی، داور بخش صوت سی وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تبریز، در مورد این دوره از مسابقات، گفت: سطح مسابقات در روزهای ابتدایی و در بخش حفظ، چندان قابل قبول نبوده است؛ چرا که همه فکر و ذکر شرکت‌کنندگان به حسن حفظ معطوف شده است.
این قاری بین‌المللی افزود: در بین اکثر شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل و 20 جزء قرآن، توجه کمی به اموری همچون صوت و لحن و تجوید می شود، در برخی مواقع برخی شرکت‌کنندگان وقف و ابتداهای بسیار وحشتناکی داشتند که معنا را به طور کلی  تغییر می‌دادند، واقعاً از یک حافظ بعید است که در جایی وقف کند که معنا خراب شود.
این داور بخش صوت سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه از برخی وقف و ابتداهایی که صورت می گرفت بسیار تعجب کرده است، تصریح کرد: قاری و حافظ قرآن در صدر اسلام به عنوان یک مبلغ روحانی از آنها یاد می‌شد، قاری و حافظ مرجع و پناهگاه مردم و پاسخگوی امورات دینی و اعتقادی آنها باشد.
عباسی با اشاره به اینکه حافظان و قاریان این کارکرد خود را از دست داده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر اکثر قاریان و حافظان می‌خواهند حرفه‌ای و نمایشی بخوانند در صورتی که حفظ قرآن کریم یک سری اصول و آداب همچون تجوید، ترتیل، وقف و ابتداء و ... دارد که اگر این اصول رعیات نشود قاری و حافظ قرآن از جایگاه واقعی خودشان منحرف شده‌اند.
وی بیان کرد: به اعتقاد من انگیزه‌ها باید الهی شود و بعد از آن از محضر اساتید عاشقانه و خاضعانه فیض ببرند به گونه‌ای که سرسپرده استاد شوند اما متأسفانه چنین چیزی در حال حاضر کمتر دیده می‌شود.
این داور بخش صوت مسابقات سراسری قرآن کریم در ادامه این گفت‌وگو یادآور شد: امیدوارم این رویه را در ادامه شاهد باشیم تا شاهد ارتقاء و پیشرفت فعالیت‌های قرآنی در جامعه باشیم.

در ادامه گفت‌وگوی شبکه استانی آذربایجان شرقی با محمد عباسی، قاری بین‌المللی و داور این دوره از مسابقات ارائه می‌شود.

مطالب مرتبط
captcha