برپایی اردوی آموزشی پیش از مسابقات سراسری قرآن/ تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه جدید
کد خبر: 2913200
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
حسینی بیان کرد:

برپایی اردوی آموزشی پیش از مسابقات سراسری قرآن/ تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه جدید

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: درصدد هستیم تا در سال آینده، دوره‌های آموزشی ویژه متسابقان، قبل از آغاز مسابقات برگزار شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به تبریز، نشست خبری حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز دهم اسفندماه در حاشیه مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار شد.
حسینی در این نشست خبری با اشاره به اینکه این دوره از مسابقات در سطح فنی بالایی در حال برگزاری است، گفت: امسال در راستای کیفی‌سازی مسابقات، ظرفیت اساتید راهنما را تا دوبرابر دوره‌های گذشته افزایش داده‌ایم، علاوه بر این در بخش داوری نظارت‌های این بخش نیز در حد توان بیشتر شده است. با توجه به بازخوردهایی که تاکنون دریافت کرده‌ایم، تأییدکننده این مطلب بوده است که در این دوره با رشد بسیار خوب مسابقات از لحاظ فنی مواجه بوده‌ایم.

بازنگری در آئین‌نامه داوری مسابقات
وی در ادامه به بازنگری آیین‌نامه داوری مسابقات برای ادوار آینده اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه از قبل قرار بود تا آیین‌نامه مسابقات در یک دوره پنج‌ساله مورد بازنگری قرار بگیرد کار این بازنگری را آغاز کرده‌ایم، طی جلساتی که با داوران داشته‌ایم مشاوره‌های خوبی با آنها صورت گرفت و نظرات آنها در مورد آیین‌نامه فعلی و پیشنهاداتی که می‌توانند داشته باشند، جویا شده‌ایم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: کمیته فنی مسابقات سراسری قرآن با برگزاری نشست‌های تخصصی در این زمینه در فصل بهار، پیش‌نویس آیین‌نامه جدید را تهیه خواهد کرد و در یک اردوی آموزشی آن را تنظیم و ابلاغ خواهد کرد تا در صورت تأیید شدن از سال آینده، مسابقات با آیین‌نامه جدید برگزار شود.

اجرای دو مجری برای تنوع‌بخشی
حسینی در ادامه این نشست خبری به برخی ویژگی‌های این دوره از مسابقات اشاره و اظهار کرد: در بخش اجرای مسابقات با انتخاب دو مجری سعی در تنوع بخشیدن به مسابقات را داشتیم. سال‌های گذشته این مسابقات تنها با یک مجری برگزار می‌شد.
وی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات سعی کرده‌ایم تا از ظرفیت فوق‌العاده‌ای که به وجود آمده است، نهایت استفاده را ببریم به سایر ویژگی‌های این دوره از مسابقات اشاره و یادآور شد: اینکه حدود 700 نفر مهمان قرآنی در بستر مسابقات حضور دارند و در یک استان جمع شده‌اند، فرصت مناسبی است که باید به بهترین نحو از آن استفاده شود. در این راستا اقدام به طراحی دوره‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته حوزه‌های مختلف قرآنی که در تبریز حضور دارند، کرده‌ایم.

250 محفل انس با قرآن
حسینی آغاز برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات از ایام الله دهه فجر را یکی دیگر از ویژگی‌های این مسابقات عنوان کرد و افزود: در این دوره از مسابقات برنامه‌های فرهنگی متنوعی را آغاز کردیم به گونه‌ای که رکورد برگزاری محافل حاشیه‌ای مسابقات زده شد. در دوره گذشته مسابقات 170 محفل انس با قرآن برگزار، اما در این دوره تا پایان برگزاری مسابقات 250 محفل قرآنی برگزار خواهد شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: امسال چند پیوست جدید در مسابقات را آغاز کردیم که یکی از آنها پیوست آموزشی است. اگرچه در سال‌های گذشته برنامه‌های آموزشی در حاشیه مسابقات برگزار می‌شد اما در این دوره به صورت خاص به این قضیه پرداخته شده است و تعدادی از اساتید طراز اول را دعوت کرده تا نشست‌های آموزشی ویژه‌ای برگزار شود.

رشته‌ای جدید به مسابقات افزوده می‌شود
وی بیان کرد: تلاش داریم تا در ادوار آینده مسابقات این موضوع به شکل بارزتری در نظر گرفته شود. بر همین اساس بنا داریم تا در سال‌های آینده اردوی آموزشی پیش از مسابقات را داشته باشیم، موضوع دیگری که باید به آن اشاره شود بحث رقابت در رشته قرائت و حفظ 10 جزء قرآن کریم است که برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود. ما امید زیادی به این رشته داریم؛ چرا که این رشته در راستای منویات مقام معظم رهبری است و فضای جدیدی را باز خواهد کرد تا قاریان قرآن به سمت حفظ ورود پیدا کنند. برای سال آینده این رشته را به صورت گسترده تر برگزار خواهیم کرد.
حسینی گفت: امسال چند جایزه ویژه برای برخی رشته‌ها همچون جایزه ویژه تلاوت‌معنا محور، جایزه ویژه برای برگزیده صوت و لحن در رشته قرائت، وقف و ابتداء در رشته ترتیل و نیز بخش صحت قرائت در حفظ قرآن کریم را خواهیم داشت. علاوه بر این تلاش داریم تا در بخش داوری نیز داور برگزیده در بخش بانوان و آقایان را معرفی کنیم.

رسانه‌ها و مسابقات سراسری قرآن
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به انعکاس رسانه‌ای این مسابقات اشاره و اظهار کرد: امسال چند اتفاق جدید در ارتباط انعکاس مسابقات داشته‌ایم، در این دوره برای اولین بار تمام بخش‌ها از رادیو قرآن پخش شد که رویکردی بسیار عالی بوده است و امیدوارم در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. علاوه بر پخش فینال مسابقات از شبکه قرآن و معارف سیما، سایت بین‌المللی مسابقات نیز تمامی رقابت‌ها را به صورت زنده پخش خواهد کرد.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد مراسم اختتامیه این مسابقات و مهمان ویژه‌ای که حضور خواهد داشت، گفت: مراسم اختتامیه نفرات اول قرائت و حفظ قرآن کریم و گروه تواشیح طه اجرای برنامه خواهند داشت ضمن اینکه مهمان ویژه این مراسم نیز رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خواهد بود.

تعیین میزبان مسابقات برای چهار سال آینده
حسینی همچنین در مورد میزبانی دوره آینده این مسابقات به طراحی یک نظام برای تعیین میزبان مسابقات برای چهار سال آینده اشاره کرد و گفت: امسال شاخص‌هایی تهیه شده است که به استان‌ها اعلام خواهد شد و تا یکی دو ماه آینده میزبان، چهار دوره اول این مسابقات معرفی خواهد شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سؤالی در مورد آیین‌نامه جدید داوری مسابقات، به تغییراتی که در آیین‌نامه جدید صورت خواهد گرفت اشاره کرد و افزود: در این آیین‌نامه موضوع سطح‌بندی و انتخاب نفرات برتر مسابقات در دوره آینده است که برگزیده‌ها در سطوح عالی، ممتاز و خوب قرار خواهند گرفت.
وی در مورد اعزام قاریان به مسابقات بین‌المللی در سال آینده و تأثیر تغییر آیین‌نامه بر این امر، تصریح کرد: برای امسال که هیچ مشکلی وجود ندارد و اگر این آیین‌نامه تأیید شود اعزام‌هایی را برای سال آینده خواهیم داشت، در واقع تأثیر این آیین‌نامه بر اعزام‌ها بعد از تأیید و ابلاغ نهایی آیین نامه خواهد بود.

آیین‌نامه جدید جواب‌گوی فاصله اندک بین نفرات برتر مسابقات باشد
حسینی با بیان اینکه تلاش داریم تا در آیین‌نامه جدید به سمت المپیادی شدن پیش نرویم، گفت: برخی کارشناسان نیز چنین ملاحظاتی را داشته‌اند آنچه مسلم است ما می‌خواهیم آیین‌نامه جدید هم جوابگوی فاصله اندک بین نفرات برتر مسابقات باشد و هم اینکه شبیه به المپیادها نباشد.
وی همچنین در مورد میزبانی این دوره از مسابقات بیان کرد: مسئولان همه تلاش خود را کردند تا مسابقه به نحو احسن برگزار شود، در این دوره میزبانی در شرایط مطلوبی بود و با کمترین نقص مسابقات در حال برگزاری است. اگر ما یک برنامه چهارساله برای تعیین میزبان مسابقات داشته باشیم با کمترین نقص‌ها و ضعف‌ها در امر میزبانی مواجه خواهیم بود.

مطالب مرتبط
captcha