متسابقان قرآنی برای هر ۳ مرحله از مقدماتی تا فینال استراتژی داشته باشند
کد خبر: 2910975
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۵
سعید رحمانی:

متسابقان قرآنی برای هر ۳ مرحله از مقدماتی تا فینال استراتژی داشته باشند

گروه فعالیت های قرآنی: ناظر سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به سؤالاتی در مورد رموز موفقیت قاریان پاسخ داد و گفت: متسابقان قرآنی برای هر ۳ مرحله از مقدماتی تا فینال استراتژی داشته باشند.

سعید رحمانی، ناظر سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تبریز، در مورد تلاوت‌های صورت گرفته در مرحله نیمه نهایی این مسابقات، گفت: من همیشه اعتقاد دارم تلاوت مسابقه‌ای باید متناسب با آن چیزی که در مسابقات می‌گذرد، باشد.
وی افزود: طی چند سال گذشته که مسابقات، چندمرحله‌ای شده است، قاری، باید برای هر سه مرحله آماده باشد، چه بسا برخی قاریان مرحله اول، تلاوت خوبی دارند، اما برای تلاوت نیمه‌نهایی و فینال استراتژی خاصی که متناسب با تلاوت در چنین مراحلی باشد، ندارند. عمده مشکلاتی که با آن مواجه‌اند تحلیل رفتن صدا، بد انتخاب کردن نغمات و مشکل پیدا کردن صوت است.

این فعال قرآنی کشورمان تصریح کرد: قاریان باید یاد بگیرند متناسب با فضای مسابقات تمرینات قبلی داشته باشند به این معنا که قاری باید بداند مسابقه از او چه چیزی می‌خواهد، استراتژی خودش را بر پایه همان خواسته‌ها قرار دهد. یعنی یک قاری باید خود را برای تلاوت هفت خطی، تلاوت 10 خطی و حتی تلاوت 20 خطی نیز آماده کند و برای هر کدام از اینها هم یک مدل خاص و متناسب با القاء معانی انتخاب کند.

در تلاوت‌های بلند و کوتاه متبحر شوید
ناظر سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر این رویه در بین قاریان متسابق جریان دارد یا خیر، گفت: احساس من این است که برخی از شرکت‌کننده‌ها تبحر در تلاوت‌های کوتاه دارند، این افراد وقتی تلاوت بلند دارند ناموفق‌اند، برخی دیگر نیز در تلاوت‌های بلند تخصص دارند و در تلاوت کوتاه با مشکل مواجه‌اند، البته هستند شرکت‌کنندگانی که هم در تلاوت کوتاه موفق‌اند هم در تلاوت بلند و این عامل موفقیت است.

رحمانی افزود: همیشه یک رقابت سنتی بین نمایندگان تهران و خراسان رضوی وجود داشته است که این البته در کلیات کار است؛ چرا که این دو استان نماینده‌های بیشتری دارند. برخی استان‌ها همچون یزد و گیلان نماینده‌هایی داشته‌اند که قرائت‌های پخته‌ای را انجام داده‌اند که در این دوره نیز برترین قاری از استان یزد بود.

متسابقان برای موفقیت رقبا دعا کنند
وی در مورد رموزی که قاریان برای موفقیت باید مورد توجه قرار دهند، گفت: به اعتقاد من یکی از شرایط اساسی برای موفقیت قاری این است که در تلاوت‌های مسابقه‌ای بیش از اینکه به تلاوت خود دقت کنند از تلاوت رقبا استفاده کند و لذت ببرد. من باور دارم که قاری‌ای که برای موفقیت رقیبش دعا می‌کند و دوست دارد رقیبش خوب بخواند، شک نکنید که موفق خواهد بود.
ناظر مسابقات سراسری قرآن کریم در پاسخ به این سؤال که چنین شرایطی در مسابقات این دوره حاکم بود یا خیر، گفت: شرایط ایده‌آلی را مشاهد نکردم اما باز هم توصیه می‌کنم که قراء در مسابقات از تلاوت‌های هم لذت ببرند.

مطالب مرتبط
captcha