سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن به کار خود پایان داد + فیلم
کد خبر: 2917750
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
با تجلیل از برترین‌ها؛

سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن به کار خود پایان داد + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن پیش از ظهر امروز، ۱۱ اسفندماه با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن پیش از ظهر امروز، 11 اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق‌نوری، مسئول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئولان کشوری و استانی در مصلای تبریز برگزار شد.
براساس این گزارش، دقایقی قبل از آغاز مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات، «احمد شحات احمد السید» قاری مصری میهمان این دوره از مسابقات به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و با آغاز رسمی مراسم افتتاحیه، «محسن کارگر» رتبه دوم رشته قرائت تحقیق از خراسان رضوی که منتخب مردم در این دوره از مسابقات بود به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان گزارشی درباره این دوره از مسابقات پرداخت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: تشکر می‌کنم از کسانی که سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن را در بیش از 366 شهرستان در میان یک میلیون و 900 هزار نفر در رشته‌های قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن برگزار کردند و تشکر می‌کنم از تمام کسانی که در 31 استان کشور تلاش کردند این رقابت‌ها در میان شش هزار نفر منتخب ادامه پیدا کند و متنخبان به مرحله کشوری راه یابند.
وی افزود: این دوره از مسابقات دستاوردهای بسیار مبارکی داشت و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا مسابقات با رویکردی آموزشی، تربیتی، تبلیغی و ترویجی برگزار شود تا از حضور نخبگان قرآنی کشور در استان استفاده بهینه صورت گیرد و علاقه‌مندان بتوانند از کارگاه‌ها، محافل، همایش‌ها و نشست‌های این مسابقات استفاده کنند.
حسینی در ادامه عنوان کرد: در این دوره از مسابقات بیش از 200 محفل قرآنی با حضور قاری مصری و قاریان برجسته کشورمان برگزار شد و کارگاه‌های متعدد، همایش «شهریار و قرآن کریم» و همایش «علامه طباطبایی و قرآن کریم» ــ که بعد از ظهر امروز در تبریز برگزار خواهد شد ــ از برنامه‌هایی بود که به بهانه سی و هفتمین دوره مسابقات در استان آذربایجان شرقی اجرا شد.
قرائت پیام آیت‌الله العظمی شیخ جعفر سبحانی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این بخش از مراسم بود که حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی به قرائت متن پیام ایشان پرداخت.


در بخشی از پیام آیت‌الله العظمی سبحانی آمده است: اینجانب این مسابقات قرآنی را که در مهد علم و دانش و ولایت‌مدار شهرستان تبریز برگزار می‌شود و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی میزبان آن است تبریک گفته و از خداوند برای همگان توفیق بهره‌گیری از قرآن را خواهانم اما قرآن تنها لفظ و صوت و بیان نیست و قرآن باید از نظر مفاهیم جزو روح و روان ما بشود و به قول گوینده: «عـروس حضـــرت قـــــرآن نقـاب آنــگه بـرانــدازد/ که دارالمــلک ایــمان را مجـرد بیند از غوغا»
در این بخش از مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن، «حسن دانش» رتبه نخست رشته قرائت تحقیق سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن از استان یزد به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ایراد سخنرانی پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی اظهار کرد: در سال 93 یک میلیون و 900 هزار نفر در مسابقات قرآن شرکت کردند که در نهایت 470 نفر، شامل 250 آقا و 220 خانم به مرحله کشوری مسابقات راه یافتند و از تمامی کسانی که از آقایان و بانوان موفق شدند در این رقابت بزرگ قرآنی حضور داشته باشند تشکر می‌کنم.
وی افزود: همه عزیزان برنده هستند، زیرا برای اعتلای قرآن در این مسابقات حضور یافتند، اما به لحاظ فنی و تخصصی لازم است که نفرات برتر در رقابت‌ها مشخص شوند، اما اگر در مجموع حساب کنیم همه شرکت‌کنندگان برنده هستند زیرا توفیق خدمت به قرآن و کلام‌الهی را پیدا کرده‌اند.
محمدی ادامه داد: به کسانی که در رشته حفظ و قرائت رتبه آورده و می‌توانند در مسابقات بین‌المللی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند تبریک می‌گویم. بدانید همه اینها به برکت خود قرآن است که به برکت آن انقلاب اسلامی ایجاد شد و نظام اسلامی تحقق پیدا کرد و این عزت و عظمت از آن قرآن کریم است. تمامی اینها مقدمه‌ای است تا ما با عزت و شرافت زندگی کنیم.
برگزیدگان سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان و آقایان در سه نوبت تجلیل شدند که بخش اول تجلیل از برگزیدگان نوبت به تجلیل از برگزیدگان سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن رسید که در این بخش با حضور برخی از مسئولان و اساتید قرآنی حاضر، از برگزیدگان رتبه‌های چهارم و پنجم رشته‌های قرائت و حفظ در بخش بانوان و آقایان تجلیل شد.


سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری، برنامه پیش‌بینی شده برای این بخش از مراسم بود که مسئول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در ابتدای سخنان خود با لحن شوخی خطاب به برگزارکنندگان این دوره از مسابقات درباره زمانی که برای سخنرانی وی در این مراسم اختصاص داده شده بود، گفت: «در یک مراسمی به عنوان سخنران دعوت شده بودم اما قبل از اینکه من سخنرانی کنم چند نفر از برگزارکنندگان و میزبانان مراسم سخنرانی طولانی داشته و ساعاتی از مراسم را به خیرمقدم گذراندند و زمانی که نوبت به سخنرانی من رسید، گفتم؛ سخنرانی اصلی را شما انجام دادید و من هم خیرمقدم می‌گویم».
وی در ادامه گفت: اعجاز قرآن تنها در یک بعد نیست و قرآن از نظر فصاحت، بلاغت و ادبیات معجزه‌ای است که در حد تحدی است و به طور کلی معجزه توام با تحدی است و آورنده معجزه مبارز می‌طلبد. فرق سحر و جادو با معجزه همین است که در سحر و جادو، تحدی نیست اما در معجزه، تحدی است و به تعبیر معروف، آورنده معجزه مبارز می‌طلبد و دعوت می‌کند که اگر کسی مثل آن معجزه را می‌تواند، بیاورد و این بعد ظاهری قرآن است.


ناطق‌نوری افزود: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید؛ بهترین گفتار، گفتار خداست و کمال و نهایت رشد انسان این است که دین‌شناس قرار بگیرد. دینداری با دین‌شناسی تفاوت زیادی دارد و بسیاری از مردم دین‌دار هستند اما دین‌شناس نیستند و همه بدبختی‌هایی که در طول تاریخ بر سر اسلام آمده، به همین دلیل بوده است که به دست دین‌داران دین‌ناشناس افتاده است.
وی یادآور شد: ضرر دین‌داری و دین‌ناشناسی این است که اگر کسی شناخت از دین نداشته باشد هر چیزی که رنگ دین داشته باشد، قبول می‌کند حتی اگر بن‌مایه آن از اسلام نباشد؛ تمام انحرافاتی که در طول تاریخ در اسلام به وجود آمد ریشه‌اش از دین‌داران دین‌ناشناس بوده است.
در این بخش از مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن نوبت به تجلیل از برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت، حفظ و مفاهیم رسید که برگزیدگان این بخش‌ها نیز با حضور مسئولان حاضر در مراسم تجلیل شدند.

اعلام اسامی حائزان رتبه‌های اول تا پنجم مسابقات سراسری قرآن

گزارش تصویری مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن

مطالب مرتبط
captcha