مصائب تهیه خبر در بزرگترین همایش قرآنی کشور + عکس
کد خبر: 2920216
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
حاشیه‌های ناگفته از مسابقات سراسری قرآن؛

مصائب تهیه خبر در بزرگترین همایش قرآنی کشور + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: در حاشیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن، خبرنگاران دعوت شده برای پوشش رسانه‌ای با مصائب فراوانی روبرو بودند که این گزارش تنها به گوشه‌ای از آنها اشاره دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هر همایش و گردهمایی بزرگی که برگزار می‌شود، اولین لازمه آن فراهم کردن ملزومات لازم برای اطلاع‌رسانی به موقع آن همایش است، حال اگر همایش مذکور چند روزه هم باشد این ملزومات و تمهیدات اندیشیده شده باید بیشتر هم باشد.
سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز ششم تا یازدهم اسفندماه در تبریز با معرفی برگزیدگان و برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برترین‌ها به کار خود پایان داد، اما اصحاب رسانه در این مسابقات کم با دردسر و اضطراب مواجه نبودند.


اولین مشکلی که خبرنگاران حاضر در سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با آن مواجه بودند بحث استقرار ستاد خبری در مکانی بود که نقطه کور مخابراتی در تمام تبریز به حساب می‌آمد. در حالی که اولین نیاز یک خبرنگار ارتباط تلفنی مستمر و لحظه‌ای با مرکز رسانه است، این اولین، سطحی‌ترین و دم دستی‌ترین خواسته یک خبرنگار است که در این دوره از مسابقات کوچکترین توجهی به آن نشده بود.
نکته جالب ماجرا زمانی نمایان می‌شود که درخواست‌‌های مکرر خبرنگاران برای داشتن یک خط تلفن ثابت راه به جایی نبرد و هر روز نیز شاهد این موضوع بودند که به بهانه وصل کردن تلفن ثابت در ستاد خبری برای ساعاتی اینترنت را نیز به باد فنا می‌دادند.
قطعی اینترنت مشکل دیگری بود که گاه و بیگاه گریبانگیر خبرنگاران می‌شد و  نبود آنتن در محوطه ستاد خبری خبرنگاران را تا آستانه انفجار پیش می‌برد. در این بین برخی مسئولان استانی هرگاه لبه تیز انتقادات را روبروی خود می‌دیدند، اظهارنظرها را نه انتقاد که «لجن‌پراکنی» می‌دانستند، به صورتی که یکی از مسئولان از این واژه در نشست خبری که خبرنگاران از پوشش آن امتناع ورزیدند،‌ استفاده کرد.


محل اسکان خبرنگاران نیز هتلی دو ستاره بود که اگرچه نزدیکترین هتل به محل برگزاری مسابقات بود اما نبود اینترنت در اتاق و حجم پایین آن در لابی باعث شده بود تا خبرنگاران دعوت شده به این مسابقات روزهای پراضطرابی را پشت سر بگذارند.
عدم اطلاع‌رسانی شفاف در مورد رویدادهای حاشیه‌ای مسابقات نیز سردرگمی‌های بسیار زیادی را برای اصحاب رسانه به وجود آورده بود. اوج این سردرگمی در مراسم اختتامیه مسابقات و نیز دو همایش جانبی این مسابقات بود. همایش شهریار و قرآن، بدون کوچکترین دعوتی از اصحاب رسانه برگزار شد و همایش علامه طباطبایی نیز زمان برگزاری‌اش با جابجایی مواجه شد.
مراسم اختتامیه نیز که قرار بود از ساعت10:15 صبح آغاز شود 45 دقیقه زودتر آغاز شد تا خبرنگاران با تأخیر وارد سالن محل برگزاری شوند. در مراسم اختتامیه نیز مسئولان برگزاری مسابقات از حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری به عنوان مهمان ویژه تا آخرین لحظات و تا ثانیه‌هایی قبل از ورود وی با سالن اطلاع نداشتند. سردرگمی خبرنگاران در این زمینه به آنجا برمی‌گشت که برخی مسئولان استانی از حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری در مراسم خبر می‌داند و برخی دیگر نیز این خبر را تکذیب می‌کردند و این وسط خبرنگار مانده بود و خبرهایی که نمی‌دانست درست است یا ... .


در بین اهالی رسانه، زوج خبرنگار و عکاسی بودند که از یکی از استان‌های همسایه برای پوشش مسابقات حضور یافته بودند تا چند روز بدون محل اسکان بوده و شب را در دفتر همان خبرگزاری در استان آذربایجان شرقی بیتوته می‌کردند. این زوج پر جنب و جوش با وجود همه بی‌مهری‌هایی که نسبت به آنها شد اما تا پایان مراسم اختتامیه گزارش‌ لحظه به لحظه مسابقات را مخابره می‌کردند.
قطع کردن اینترنت درست بعد از پایان مراسم اختتامیه هم که شاه‌بیت مصائب خبرنگاران در تمامی همایش‌ها و از جمله همایش‌ها و مسابقات بزرگ قرآنی شده است. در سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اما این قطع شدن اینترنت زمان خود را جلوتر آورده بود و زمانی که خبرنگاران از سالن محل برگزاری مراسم اختتامیه برای ارسال اخبار به ستاد خبری مراجعه کردند، با نیروهای خدماتی که به جان سیستم‌ها برای جمع کردن سریع‌تر آنها افتاده بودند مواجه شدند.

به همه این موارد باید بازرسی‌های هر روزه بدنی، اجازه ندادن ورود و خروج خبرنگاران حتی در زمانی تعطیلی مسابقات به مکانی که داوران در آنجا مستقر شده بودند، عدم اطلاع‌رسانی در مورد تغییرات به وجود آمده در برنامه‌ها، دور بودن محل اسکان خبرنگاران و متسابقان از هم و به ویژه مشکلات فراوان برای پوشش خبری و تصویری رقابت‌ها در بخش بانوان را نیز اضافه کرد.

 

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
یک خبرنگار
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۱۱:۳۳
0
0
بازرسی‌های هر روزه رو یادتون رفت
a.c
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۱۵:۳۴
0
0
Salam
Khabrnegaran Hamish dar sakht train sharayet kar mikonan
نفس
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۱۶:۱۱
0
0
کاش عکس اون زوج رو هم میزاشتین

:))
منم خبرنگارم
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۱۹:۳۲
0
0
درود درود به شجاعت این سایت هرچند که بی فایده است
خبرنگار
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۲۰:۳۲
0
0
سلام و خداقوت جانانه خدمت خبرنگاران زحمت کش که با وجود این همه مصائب، مسابقات را به نحو احسن پوشش خبری دادند.
باز هم خدا قوت
منم مثلاً خبرنگارم خیر سرم
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۱۷:۱۲
0
0
در مسابقات اوقاف تقریباً هر سال وضعیت خبرنگاران اگر بدتر از این نبوده بهتر هم نبوده است بالاخره باید یه روزی سختی های کار خبرنگاری گفته می شد.
تشکر ویژه از این خبر
captcha