قرار نیست بانکداری دوگانه در ایران اجرایی شود/ بیان مزایای مدل دوگانه
کد خبر: 3357690
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
معاون بانک مرکزی:

قرار نیست بانکداری دوگانه در ایران اجرایی شود/ بیان مزایای مدل دوگانه

گروه اقتصاد: تهرانفر در پاسخ به این پرسش که آیا بانکداری دوگانه در ایران اجرایی خواهد شد؟ گفت: قرار نیست چنین روشی در نظام بانکی ایران اجرایی شود.

حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد موفقیت‌های بانکداری دوگانه مالزی، به بیان دیدگاه‌های خود در مورد بانکداری دوگانه پرداخت و اظهار کرد: اکنون بانکداری ما به صورت یکپارچه اسلامی شده و بانکداری بدون ربا را در همه ابعاد اجرایی کرده‌ایم اما در این دو روز همایش بانکداری اسلامی هم روشن شد در مدتی که قانون عملیات بانکی بدون ربا اجرایی شده هنوز اشکالاتی را در نظام بانکی دارا هستیم.

مزیت اجرای بانکداری دوگانه

وی افزد: بنده هم همانند برخی افراد که از بانکداری دوگانه دفاع می‌کنند، گمان می‌کنم اگر بانکداری ما دوگانه بود؛ بدین معنی که بانکداری سنتی ادامه پیدا می‌کرد، بانکداری بدون ربا هم در کنار آن آرام آرام جایگاه خود را پیدا می‌کرد.

تهرانفر تأکید کرد: اگر آرام آرام بانک‌ها را به آن سمت می‌بردیم بهتر از این بود که یک‌مرتبه و بدون تجربه قبلی و بدون اینکه این روش را امتحان کنیم همه بانک‌ها، موسسات اعتباری و نهادهای پولی را مجبور کنیم در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا فعالیت کنند.

قرار نیست بانکداری دوگانه در ایران اجرایی شود

معاون بانک مرکزی ادامه داد: مشکلاتی که در نظام بانکی ما وجود دارد هنوز برطرف نشده و شاید اگر این روش که برخی بزرگان هم به آن اشاره دارند را اجرایی می‌کردیم اکنون در جایگاه دیگری قرار داشتیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بانکداری دوگانه در ایران اجرایی خواهد شد؟ گفت: قرار نیست چنین روشی در نظام بانکی ایران اجرایی شود.

لایحه دولت و طرح مجلس مکمل یکدیگر می‌شوند

معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت هم همانند مجلس برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا اقدام کرده است؟ عنوان کرد: ما از چند سال قبل و پیش از ورود مجلس به اصلاح این قانون، به این مسئله ورود پیدا کردیم اما قرار است در نهایت لایحه دولت و طرح مجلس مکمل یکدیگر شوند.

مطالب مرتبط
captcha