کوتاهی دولت‌ها در ارائه لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا به مجلس
کد خبر: 3386500
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

کوتاهی دولت‌ها در ارائه لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا به مجلس

گروه اقتصاد: موسوی‌لارگانی اظهار کرد: متأسفانه هم دولت قبلی و هم کنونی با وجود وعده‌های بسیار، در ارائه لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا به مجلس کوتاهی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر لزوم تبدیل بانکداری اسلامی به مطالبه عمومی اظهار کرد: ابتدا باید گفت که ما اکنون مدعی بانکداری اسلامی هستیم و معتقدیم با دارا بودن یک نظام اسلامی، بانکداری اسلامی را در کشور پیاده کرده‌ایم اما در برخی موارد بانک‌های ما از وظیفه قانونی خود عدول کرده و رسالت بانکداری را فراموش کرده‌اند.

درخواست مجلس از دولت برای اصلاح نظام بانکی

وی ادامه داد: نکته دیگری که قابل توجه است این است که این نظام بانکداری نیاز به اصلاح دارد و از زمان دولت‌های نهم و دهم، مجلس و به‌ویژه کمیسیون اقتصادی این درخواست را داشته است که دولت لایحه اصلاح نظام بانکداری اسلامی را به مجلس ارائه دهد اما این اتفاق رخ نداده است.

موسوی لارگانی تأکید کرد: این موضوع یک درخواست جدی بوده و باید دانست که نمایندگان مجلس، عصاره ملت هستند و این خواست که جناب آقای سیف مطرح کرده‌اند بارها از زبان نمایندگان مردم در مجلس مطرح شده است اما متأسفانه چه در دولت قبلی و چه دولت کنونی در ارائه لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا کوتاهی کرده و کوتاهی می‌کنند.

لزوم اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا

وی افزود: باید قانون عملیات بانکی بدون ربا اصلاح شود؛ چراکه با وجود برخی از وام‌هایی که اکنون نظام بانکی ما به تولیدکننده و صنعتگر پرداخت می‌کند، قدرت تولید و رقابت با محصولات خارجی از تولیدکننده ما گرفته شده است و این امر با تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی در سیاست‌های ابلاغی در تضاد است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: با این وام‌ها قطعا به جایی نخواهیم رسید؛ چراکه سود آن بعضا با جریمه و دیرکرد به بالای 30 درصد می‌رسد و این امر با سیستم بانکداری اسلامی منافات دارد.

وعده‌های دو وزیر اقتصاد برای ارائه لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا به مجلس

نماینده فلاورجان در خانه ملت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت لایحه دولت برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا اظهار کرد: در دولت قبلی، هر موقع در کمیسیون اقتصادی از جناب آقای حسینی، وزیر اقتصاد، سؤال می‌کردیم و موضوع لایحه مطرح بود اعلام می‌کردند که کمیسیون  اقتصادی دولت مشغول بررسی است و ما به زودی آن را به مجلس تحویل خواهیم داد اما این اتفاق در نهایت رخ نداد.

وی در پایان گفت: در دولت فعلی هم وضعیت به همین گونه است و چندین بار ازجناب آقای طیب‌نیا در این مورد سؤال کردیم و حتی نمایندگان سؤال داشتند که چرا لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا را ارائه نمی‌دهید که ایشان با بیان این سخن که مشغول هستیم، نمایندگان را قانع کردند اما هنوز این قول عملی نشده است.

اکبر ابراهیمی

مطالب مرتبط
captcha