ممانعت از تحقق تمدن اسلامی؛ هدف حزب شیطان/ مهم‌ترین نقطه ضعف جریانات افراطی معاصر
کد خبر: 1437671
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
محمدهادی همایون عنوان کرد:

ممانعت از تحقق تمدن اسلامی؛ هدف حزب شیطان/ مهم‌ترین نقطه ضعف جریانات افراطی معاصر

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به جنبه‌های ارتجاعی جریان‌های افراطی منطقه گفت: مهم‌ترین نقطه ضعف جریاناتی که در دوران معاصر در کشورهای اسلامی ایجاد شده، مسئله بی‌مبنا و بی‌هویت بودنشان است.

محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بیان نکاتی در خصوص ابعاد مختلف جریانات و رویدادهای منطقه خاورمیانه و ظهور گروه‌های جدید اسلامی و افق‌های پیش رو پرداخت.

همایون با بیان این که حوادث امروز منطقه را باید در چارچوب کلان ماجرای انقلاب اسلامی تحلیل کرد، اظهار کرد: می‌دانید که امام(ره) برای انقلاب ما سه مرحله پیش‌بینی کرده بودند؛ یکی استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، دوم رساندن این پیام به کشورهای اسلامی و تکرار این الگو در این کشورها و سپس رساندن این پیام به سراسر جهان. به نظر می‌رسد که ماجرایی که ما در منطقه شاهد آن هستیم به خاطر ورود انقلاب به مقطع دوم آن و برای مقابله با اهداف میانی و استراتژی‌های کلان انقلاب در موضوع بیداری اسلامی است.
وی با اشاره به آغاز این مقابله‌ها با حرکت انقلاب اسلامی از همان روزهای اول انقلاب، عنوان کرد: اولین کشوری که می‌توانست تحت تأثیر انقلاب اسلامی قرار بگیرد افغانستان بود که بلافاصله اشغال شد و بعد از دوران اشغال و فراز و نشیب‌هایی که داشت، یکی از همین گروه‌ها به نام طالبان و القاعده، بین افغانستان و پاکستان به طور مشترک، شکل گرفت و سعی کردند الگویی غیرمنطبق با انقلاب اسلامی ولی با ظاهر انقلابی و اسلامی و با شعار بازگشت به اسلام ایجاد کنند.
انحراف از انقلاب اسلامی؛ هدف از تشکیل گروه‌های افراطی در منطقه
همایون افزود: هدف از تشکیل این گروه‌ها این بوده است که اگر در جهان تمایلی برای پیوستن به جریان کلی انقلاب اسلامی وجود دارد، با این راه‌های انحرافی اجمالاً این نیاز تا حدی ارضا و برآورده شود؛ البته به شکل غیرواقعی و غیراصیل آن.
وی با اشاره به تلاشی که حکومت صدام حسین در همین راستا داشت، گفت: پس از به اتمام رسیدن کار حکومت عراق در آن دوره، دوباره گروه‌هایی از همین دست در عراق سر بر آوردند؛ از مدعیان مهدویت گرفته تا گروه‌های افراطی شیعی به ظاهر ضد اهل سنت و ...، تا امروز که شما داعش را می‌بینید که وارد منطقه شده است و عراق را به عنوان مرکز اصلی جولان خود در نظر گرفته است.
وهابیت ریشه در صهیونیسم و حزب شیطان دارد
این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ریشه همه این گروه‌ها را حزب شیطان عنوان کرد و افزوده شدن تعداد این گروه‌ها را با پیش رفتن زمان، طبیعی دانست و گفت: این گروه‌ها در باطن هیچ فرقی با هم نمی‌کنند و همه ریشه در آبشخور وهابیت دارند و وهابیت هم در پدیده کلانتری به نام صهیونیسم و صهیونیسم هم به تعبیر من، در پدیده کلانتری به نام حزب شیطان ریشه دارد. در طول تاریخ این جریان تقابل حق و باطل وجود داشته است و در شرایط حاضر کشورهایی در معرض آن  قرار می‌گیرند که بیش از کشورهای دیگر در جریان انقلاب اسلامی قرار گرفته باشند و در واقع راه ما را برای ورود به مرحله دوم انقلاب اسلامی هموار می‌کنند.
همایون همچنین با اشاره به بازتولید این گروه‌ها عنوان کرد: می‌بینید که بلافاصله همین گروه‌ها به شکل جدیدی برای سوریه بازتولید و طراحی می‌شوند و بعد وارد سوریه و بعد وارد عراق می‌شوند و این که این گروه‌ها متنوع هستند هم از جهت تنوعی است که در وضعیت‌های سرزمینی، فرهنگی و تاریخی این کشورها وجود دارد و هر کدام ویژه یک مقطه درست شده‌اند. از آن‌ها هم در کشورهایی که به نظر می‌رسد همراه‌تر با سیاست‌های استکباری آمریکا و صهیونیسم جهانی باشند، پشتیبانی صورت می‌گیرد؛ چه از نظر آموزش نیروها و چه از نظر تأمین مالی و تجهیزات. می‌شود به صورت مجزا در مورد هر کدام از این کشورها هم صحبت کرد اما آن چیزی که در منطقه دارد اتفاق می‌افتد به نظر می‌رسد همان طوری که عرض کردم ذیل عنوان کلی مقابله با انقلاب اسلامی و به انحراف کشاندن شعارهای انقلاب اسلامی باشد.
تلاش حزب شیطان برای ممانعت از تحقق تمدن اسلامی از طریق اختلاف‌افکنی میان مذاهب
وی همچنین با اشاره به جنبه اختلاف‌افکنانه این جریانات نیز گفت: به نظر می‌رسد که حزب شیطان هر وقت که تمدن اسلامی به جد داشته تحقق پیدا می‌کرده است متوسل به این ابزار شده و در طول تاریخ نمونه‌های بسیار زیادی از این اختلاف‌افکنی را داریم که چگونه جلوی رشد تمدن اسلامی را گرفته است. در همین دوره هم همین اتفاق دارد می‌افتد و چون الان موضوع اسلام با کلیت آن مطرح است، طبیعی است که مقابله حزب شیطان هم در جریان اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی تجلی کند.
همایون ادامه داد: از این طرف سنی‌های افراطی یا کسانی هستند که به نام اهل سنت به ماجرای اختلاف شیعه و سنی دامن می‌زنند و متأسفانه طرف دیگر این جریان هم باز به ظاهر شیعیانی هستند که بر طبل اختلاف با اهل سنت می‌کوبند. من در همان قالب کلی همه این‌ها را ذیل عنوان صهیونیسم تلقی می‌کنم.
صهیونیسم منحصر به یهودیت نیست/ خطر صهیونیسم شیعی
وی با بیان این که صهیونیسم را قاعدتاً نباید منحصر به دین یهودیت کرد، اظهار کرد: صهیونیسم جلوه‌ای از حزب شیطان است که دوره‌ای در یهودیت لانه کرده است و هنوز هم ادامه دارد و منحصر به یهودیت نشده است، دوره‌ای هم به مسیحیت سر کشیده است و ماجرای صهیونیسم مسیحی یا به تعبیر دیگر مسیحیت صهیونیستی که به ویژه در دوران دولت جرج بوش در آمریکا مطرح بود و هنوز هم مطرح است همین است. خب در شکل دیگری قاعدتاً ما باید صهیونیسم اسلامی هم داشته باشیم که ما آن را تحت عنوان کلی وهابیت می‌شناسیم. این جریان می‌تواند به جریان صهیونیسم شیعی هم بکشد که متأسفانه جریانی است که ما امروز شاهد آن هستیم.
همایون عنوان کرد: مدتی است که ماهواره‌های به ظاهر با ادعای شیعی در پی این هستند که با تأکید بر عقاید شیعی و اختلافات بین اهل سنت و شیعه به این اختلافات دامن بزنند. این‌ها را ما در جهت اهداف صهیونیسم کلان به طور کلی می‌دانیم و من اسم صهیونیسم شیعی را روی این‌ها می‌گذارم.
تحلیل معطوف به آینده از حوادث جاری منطقه/ آیا شواهدی برای تحقق تمدن اسلامی وجود دارد؟
این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه این گفت‌وگو تلاش کرد به نحوی جامع‌تر و بر محور رویکردی آینده‌گرایانه به تبیین شرایط موجود بپردازد و در همین راستا به پاسخ سؤالاتی از این دست پرداخت که: چه شواهدی برای ظهور تمدن اسلامی وجود دارد که علیرغم برافروخته بودن شدید آتش درگیری و اختلافات، افق تمدن اسلامی را ترسیم می‌کنید و بر اساس آن تحلیل‌های فوق را ارائه می‌کنید؟ چه تببین پیشینی‌تری برای مسائل جاری و افق آینده وجود دارد؟ و گروه‌های افراطی اسلامی تازه ظهور کرده چه نگاهی به آینده دارند؟
همایون در پاسخ اظهار کرد: برای این تحلیل باید چارچوب‌مان را کمی گسترش دهیم و موضوع مهدویت را به جد در میانه و مرکز و محور این تحلیل قرار بدهیم. به هر حال انقلاب اسلامی از روز اول ادعای زمینه‌سازی ظهور داشته است و روشن است که ما نه از جهت یک پیشگوئی یا تطبیق و مسائل دیگری که بعضاً قابل خدشه می‌تواند باشد، بلکه به عنوان یک مأموریت این وظیفه را سرلوحه اعمال خودمان قرار داده‌ایم و قرار است این اتفاق بیفتد. این به شکل دیگرش تعبیر شده است به تمدن‌سازی اسلامی و احیای تمدن نوین اسلامی. در نتیجه این مأموریت از طرف انقلاب اسلامی دارد انجام می‌شود. آینده‌ای که پیش روی ماست به اعتقاد ما جز این نیست. ما داریم به سمت ظهور می‌رویم؛ بدون تعیین وقت.
حزب شیطان آینده‌ای پیش روی خود ندارد/ ارتجاع و نوستالژی در وهابیت
وی در مورد آینده‌ای که گروه‌های افراطی برای خود ترسیم کرده‌اند، بیان کرد: حزب شیطان اگر در کلیت آن بخواهیم آن را تحلیل کنیم باید بگوئیم که حزب شیطان آیند‌ه‌ای پیش روی خود ندارد جز مقابله با شکل‌گیری این تمدن. ممکن است که در ظاهر این گروه‌ها که می‌آیند شعارهایی به ویژه برای بازگشت به اسلام داشته باشند، اما معمولاً شعارهای آن‌ها هم یک نوع از ارتجاع است؛ مانند عقیده‌ای که در وهابیت بوده است. در هر صورت در این گروه‌ها از این که در جریان رفتن به سمت قیامت چه مراحلی را ما باید طی کنیم آینده روشنی ترسیم نمی‌شود و فقط و فقط نوعی از نوستالژی و بازگشت به اسلام را مطرح می‌کنند، و البته در ظاهر.
گروه‌های افراطی به هیچ آینده‌ای ایمان ندارند
وی ادامه داد: آن اتفاقی که در وهابیت افتاده است و به تبع آن از لحاظ عقیدتی در این گروه‌ها هم تسری یافته و موضوع احیای دوباره آن چیزی را که ما در سنت اسلامی گذشته خودمان داشته‌ایم مطرح می‌کنند، واقعش این است که این‌ها به هیچ آینده‌ای پایبند نیستند به هیچ آینده‌ای ایمان و عقیده ندارند و موضوع‌شان مقابله و در واقع جلوگیری از تحقق آینده‌ایست که ما داریم به سمت آن می‌رویم. آن‌ها نمی‌توانند آینده‌ای را تعریف کنند و اگر بتوانند تعریف کنند، آن آینده مبنای روشن و قابل دفاعی نمی‌تواند داشته باشد.
مهمترین نقطه ضعف جریانات افراطی معاصر
همایون اختلافات این گروه‌ها را حاکی از همین امر دانست و بیان کرد: مهمترین نقطه ضعف این جریاناتی که در این دوران معاصر در کشورهای اسلامی ایجاد شده است همین مسئله بی‌مبنا و بی‌هویت بودنشان است و این که این‌ها به سرعت دچار اختلافات دورنی با هم می‌شوند. البته خب می دانید که استکبار جهانی و به ویژه در رأس آن آمریکا که نمی‌خواهد این اتفاق آخرالزمانی در اثر انقلاب اسلامی بیفتد به شدت از این‌ها پشتیبانی می‌کند و هر کدام از این‌ها که از بین می‌روند باز نسخه جدیدی را طراحی و روانه میدان می‌کند.
مقید بودن تلاش‌های حزب شیطان به چارچوب کلی تدبیر الهی
این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) از منظری دیگر همه این جریانات و تلاش‌های حزب شیطان را مقید به چارچوب کلی تدبیر الهی دانست و گفت: این جریانات برای این است که ما در جهان اسلام ضعف‌هایمان را بشناسیم و متوجه شویم. این جریان‌ها به شکل فتنه دارد مطرح می‌شود و مشکلاتی که در جهان اسلام وجود داشته است به واسطه این فتنه‌ها کم کم دارد آشکار می‌شود و نقاط ضعف دارد فهمیده می‌شود.
کمک کردن جریانات منطقه به شناسایی نقطه ضعف‌ها در جهان اسلام و تحقق مرحله دوم انقلاب اسلامی
وی با اشاره به نمونه انقلاب اسلامی‌ای که در مصر در حال روی دادن بوده و همچنان نیز ادامه دارد، عنوان کرد: خب ما زمانی فکر می‌کردیم که مصر خیلی از این جهت برای رهبری انقلاب در خود کشور مصر و همچنین در کشورهای عربی و اسلامی دارای قدرت باشد و بتواند این کار را انجام بدهد. حضور حزبی به نام اخوان المسلمین با آن همه سابقه تاریخی و گستره جغرافیای به نظر می‌رسید که نقطه قوت این انقلاب باشد، اما به سرعت شما دیدید که بعد از این که انقلاب اسلامی اصیلی در مصر ایجاد شد و اخوان المسلمین خواست این جریان را ادامه بدهد ثابت کرد که نمی‌تواند. این خیلی اتفاق مهمی است که در جهان اسلام افتاد.

همایون ادامه داد: ما داریم به سمتی می‌رویم که جهان اسلام متوجه نقاط ضعف خود بشود، متوجه الگویی بشود که نهایتاً می‌تواند از این وضعیت خلاصش کند که به تعبیر من آن الگو الگوی ولایت فقیهی است که در انقلاب اسلامی ما در کشور ایران و جمهوری اسلامی تجربه شده است. ما با این اتفاقاتی که دارد می‌افتد در واقع به هزینه حزب شیطان داریم نقاط ضعف خودمان را متوجه می‌شویم و حل می‌کنیم و به این سمت می‌رویم که مرحله دوم انقلاب اسلامی هم به طور کامل در جهان تحقق پیدا کند.

مطالب مرتبط
captcha