گفتمان انقلاب اسلامی، پادزهر تکفیری‌ها است
کد خبر: 2797201
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
حمیدرضا ارباب سلیمانی:

گفتمان انقلاب اسلامی، پادزهر تکفیری‌ها است

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی معتقد است گفتمان انقلاب اسلامی می‌تواند مانع رسیدن تکفیری‌ها به هدف خود شود که تثبیت مفهوم اسلام‌هراسی است.


حجت‌الاسلام و المسلمین حمید‌رضا ارباب سلیمانی، رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اظهار کرد: در مواجهه با تفکر تکفیری باید به گفتمان انقلاب اسلامی بازگشت. گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان اسلام ناب محمدی است. این گفتمان باید در تمام لایه‌های برنامه‌ریزی کشور مورد توجه قرار بگیرد. چه مایی که در مسجد رفت و آمد داریم، چه برنامه‌ریزان کلان در کشور و کسانی که در موسسات قرآنی کشور مشغول فعالیت هستند و همین طور کسانی که در کانون‌های فرهنگی و هنری یا بسیج فعالیت می‌کنند، باید گفتمان انقلاب اسلامی را به عنوان پایه و اساس برنامه‌ریزی مورد توجه قرار دهند.

سلیمانی ادامه داد: باید ببینیم امام در مسیری که برای شکل‌گیری انقلاب ما را حرکت داد، چه گوشزدها و تذکراتی را مطرح کرد و چه هشدارهایی به ما داد و دوست و دشمن را چگونه به ما معرفی کرد. 

وی افزود: باید آموزه‌های امام در خصوص موضوع وحدت و انسجام آحاد ملت و حتی جهان اسلام را دوباره مرور کرد. اگر موارد و رهنمود‌هایی که امام راحل به ما داده است بازبینی شود، راه گم نخواهد شد.

سلیمانی گفت: آنچه که ما امروز در جهان شاهد آن هستیم، یعنی تحرکی که داعش و گروه‌های تکفیری دارند، در واقع یک اسلام بدلی را عرضه می‌کنند تا از این طریق قضیه اسلام‌هراسی را در جهان جا افتاده و تثبیت شود و چنین مفهومی مصداق پیدا بکند. 

وی ادامه داد: لذا ما باید در راستای این قضیه در نقطه مقابل حرکت بکنیم و جنبه‌های منطقی و استدلالی اسلام، طرفداری اسلام از عقل و عقلانیت، فکر و اندیشه را تبلیغ کنیم و در عمل هم نشان هیم که ما در عمل هم طرفدار معنویت، عقلانیت و علم و دانش و فرهنگ هستیم.

سلیمانی در پاسخ به این پرسش که آیا مساجد شیعی می‌توانند در پیوند با مساجد جهان اهل سنت گفتمان واحدی را در مقابل این گروه پیش ببرند، گفت: بحمد الله این پیوند در داخل کشور وجود دارد، ما در کردستان پیوند میان مساجد اهل تسنن و تشیع را داریم و در سیستان و بلوچستان هم این وحدت را می‌بینیم. حتی در مناطقی مانند استان گلستان که بخشی از شهروندان آنجا اهل سنت هستند، همین روابط عاطفی و صمیمی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: دشمن از همین وحدت به وحشت افتاده است و تلاش می‌کند با برنامه‌ریزی‌های خود بین شیعه و سنی تفرقه بیاندازد و اگر این فاصله اتفاق افتاد نه شیعه موفق خواهد شد و نه اهل سنت.

رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم آنچه امام به عنوان توصیه‌ها و حتی وصایای خودش برای ما به جا گذاشته است را بخوانیم و باز تکرار و یادآوری کنم. مطمئنا اگر بر مدار راه امام یعنی نسخه‌ای که امام برای شکل‌گیری و ادامه انقلاب تدوین کرده و نوشته است حرکت کنیم، داعش به اهداف خود نخواهد رسید.

سلیمانی در پاسخ به ادعایی که گفته می‌شود یکی از علل گرایش به داعش تبعیض سیاسی در خصوص اهل سنت در عراق بود، گفت: دشمن روی موارد اختلاف دست گذاشته و تقویت می‌کند و مواردی که موارد اشتراک ماست را کوچک نشان می‌دهند. به هر حال ما با اهل تسنن مشترکات فراوانی داریم، ما خدا و پیامبر، قرآن و اهداف واحدی داریم و هر دو منتظر منجی هستیم و روزی ان شا الله حضرت خواهند رسید و دل‌ها را نزدیک خواهند.

وی ادامه داد: دشمن روی مشترکات سرمایه‌گذاری نمی‌کند، گاهی اوقات مبلغانی را در بین شیعه و اهل سنت تحریک می‌کند تا این افراد روی نقاط ضعف دست بگذارند و روایات و مطالبی از تاریخ مورد استناد قرار دهند که اختلاف برانگیزند. شبکه‌های غربی‌ هم در این زمینه نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و دائما دارند افکاری مسموم را تزریق می‌کنند تا از این طریق بتوانند بین این پیکر واحد یک به هم پاشیدگی و اختلاف ایجاد کنند.

سلیمانی در پایان گفت: ما باید به گذشته شیعه و سنی باز گردیم. در طول تاریخ، بین شیعه و سنی یک ارتباط تنگاتنگ و صمیمانه وجود داشته است. این‌ها رفت و آمد و ازدواج‌های خانوادگی داشته‌اند و هنوز هم این داستان ادامه دارد. این مرز‌بندی‌هایی که امروز شاهد هستیم، در حقیقت دسیسه‌ای است که دشمن طراحی کرده است و همه آحاد مسلمان چه شیعه و چه سنی و خصوصا خواص باید توجه داشته باشند و اجازه ندهند دشمن به اهداف خود برسد.

مطالب مرتبط
captcha