گزارش شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی/ درخشش نمایندگان اندونزی و امریکا
کد خبر: 3313154
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹

گزارش شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی/ درخشش نمایندگان اندونزی و امریکا

گروه بین‌الملل: با برگزاری مراسم افتتاحیه، جریان مسابقات در مرحله قرائت شتاب بیشتری به خود گرفت و تلاوت بیش از انتظار نماینده مراکشی‌الاصل امریکا و درخشش نماینده اندونزی مهم‌ترین اتفاقات شب دوم رقابت‌ها بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به کوالالامپور، دومین شب مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی با تلاوت 5 قاری مرد و 4 بانوی قاری برگزار شد. تلاوت یکی از داوران مصری و پخش چند نماهنگ موسیقی از خوانندگان مالزی از دیگر بخش‌های این مسابقات بود.

 

«مهند الطیب علی» از کشور سودان تلاوت خود را از نخستین آیات سوره تحریم در جزء 28 قرآن آغاز کرد. وی در این تلاوت مدام از مقام بیات به سه گاه ورود پیدا می‌کرد و این کار را تا انتهای تلاوت خود ادامه داد.

به نظر، این قاری سودانی در آشنایی با نغمات قرآن ضعف عمده‌ای داشت. البته نباید نادیده گرفت که وی در تجوید و وقف و ابتدا در نسبت با سایرین کیفیت بهتری را در قرائت ارائه کرد.

از آنجا که روال در مسابقات مالزی قرائت یک بانوی قاری پس از پس از هر قاری مرد است، «تن تن سو مریم» از بانوان قاری اهل میانمار با قرعه قرائت آیه 73 از سوره مبارکه اعراف بر سکوی تلاوت قرآن نشست. البته این سنت تنها در شب افتتاحیه رعایت نشد و صرفا سه قاری مرد به تلاوت پرداختند.

قاری بعدی «ابراهیم عمر» از کامرون بود که از آیه 190 سوره مبارکه به تلاوت قرآن پرداخت. همان طور که پیش از این بیان شد، قاری مدت ده دقیقه زمان دارد تا تلاوت خود را ارائه دهد و با توجه به انتخاب خود می‌تواند آیات بیشتر یا کمتری را تلاوت کند.

وی به لحاظ لحن بسیار ضعیف بود ولی به نسبت، تجوید بهتری داشت. همچنین اگرچه این قاری کامرونی از نظر وقف و ابتدا متوسط بود و ایراد چندانی نداشت اما از صوت زیبایی برخوردار نبود.

«فاطمة الزهراء العزوتی» بانوی قاری قرآن از کشور بلژیک قاری بعدی بود که از مطلع آیه شریفه 17 از سوره مبارکه شوری شروع به تلاوت کرد.

جمعیت بانوان نسبت به مردان در سالن بیشتر بود و بیش از 60 درصد از حضار را بانوان علاقه‌مند به قرآن تشکیل می‌دادند. آنچه در کوالالامپور اهمیت داشت اینکه در فضایی که بسیاری مخصوصا گردشگران خارجی، با پوشش‌های نامطلوب در بازار و شهر در چرخش هستند، دختران جوان و زنان بسیاری در حجاب بسیار پوشیده در این سالن گردهم آمدند.

پس از وی «یوسف الدغوش» از ایالات متحده به تلاوت قرآن از آیه 27 سوره مائده پرداخت. در زمان تلاوت وی چندین بار صدای تشویق حضار بلند شد. تجوید وی از سطحی خوبی برخوردار بود و از نظر لحن نیز در سطح متوسط بالا قرار می‌گرفت.

با این حال در زمینه وقف و ابتدا چندین اشتباه داشت؛ اشتباهاتی که به وقف قبیح مشهور هستند و در مسابقات ایران تا 5 نمره می‌توانست از امتیاز قاری بکاهد. نکته منفی دیگر اینکه الدغوش از نظر صوت در جایگاه مطلوبی قرار نمی‌گرفت.

درمجموع از ابتدای مسابقات تاکنون، تلاوت وی را باید در ردیف قرائت نماینده سنگاپور قرار داد که شب گذشته در مراسم افتتاحیه و در اولین نوبت، تلاوت نسبتا خوبی ارائه کرد. البته ممکن است که به خاطر نحوه امتیازدهی و یا ملاحظات دیگر، تلاوت این قاری امریکایی بر قاری سنگاپوری غلبه یابد.

در هنگام قرائت بانوان فرصت خوبی مهیا شد تا با وی در بیرون سالن گفت وگویی کوتاه داشته باشم. وی در این گفت‌و‌گو خود را نخستین نماینده رسمی ایالات متحده در مسابقات مالزی معرفی کرد که خود را از شهر لس‌آنجلس امریکا به کوالالامپور رسانده است.


هنگامی که اصالت خود را مراکشی معرفی کرد، یکی از دلایل تجوید و لحن خوب وی را متوجه شدم. همچنین طبیعی بود که زبان عربی او بر زبان انگلیسی وی غلبه داشته باشد. الدغوش از اتحادیه مسلمانان امریکا و نحوه انتخاب خود در مسابقاتی در سطح ایالت و سپس سطح ملی سخن گفت و اینکه معلم و پیش نماز مدرسه قرآنی با 200 شاگرد است.

وی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی‌اش درباره رتبه خود چیست؟ گفت که به عنوان شاگرد به این مسابقات آمده است تا یاد بگیرد و پیشرفت کند. البته وی در استماع تلاوت رقبای بعد از خود مخصوصا قاری اندونزی بسیار دقت  و وسواس به خرج می‌داد.(مشروح این مصاحبه متعاقبا بر روی خط قرار می‌گیرد).

«حاجه سینی نور زهیرة بنت حاج اوغ دامت» از کشور برونئی از آیه 9 سوره مجادله به قرائت قرآن پرداخت. پس از وی استاد «محمد بن‌ حصری» از داوران مالزیایی این دوره از مسابقات در این بخشی از مراسم آیات مرتبط به ماه مبارک رمضان در سوره بقره (183) را قرائت کرد. این قرائت اگرچه به نسبت با استقبال مردم همراه بود ولی در مواردی از نظر تجوید و وقف و ابتدا مشکلاتی مطرح بود.

وی از نظر لحن و صوت خروجهایی داشت و در کل مشخص بود که در زمینه موسیقی آشنایی قوی ندارد. در نشریه توزیع شده در محل مسابقات قرآن مالزی تخصص این داور مشخص نشده بود و ممکن است که وی در یکی از زمینه ها تخصص قابل قبولی داشته باشد.

نفر بعدی «احمد خیری عبدالملک لوبیس» از کشور اندونزی بود. وی در تلاوتی که به احتمال زیاد جدول رتبه‌بندی را تا اینجا به کلی جابجا کرد، به تلاوت آیه شریفه 31 از سوره مبارکه ابراهیم پرداخت.

تلاوت وی بسیار زیبا و تحسین‌برانگیز بود. گرچه یک نفس دزدی ظریف نیز در این قرائت داشت. از نظر وقف و ابتدا می‌توان طبق آیین نامه مسابقات قرآن ایران ایراداتی از وی گرفت ولی به احتمال زیاد در نمره‌گیری بر حسب آیین نامه داوری مسابقات مالزی مشکل چندانی نداشته باشد.

احمد خیری از نظر لحنی نیز بسیار خوش درخشید و مشخص بود که به سبک مصطفی اسماعیل تسلط خوبی دارد. اگرچه شاید نتوان این تلاوت وی را جزء تلاوت های قراء عالی قرار داد ولی قطعا از سطح قاریانی که به مسابقات قرآن ایران دعوت می شدند، بالاتر بود.

پس از تلاوت پیش وی رفتم. سطح مکالمه وی در هر دو زبان عربی و انگلیسی ضعیف بود. وی با معرفی اساتید خود در اندونزی از افزایش فعالیت‌های قرآنی و تعداد زیاد قاریان و حافظان قرآن در کشور اندونزی خبر داد.

وی افزود: اگرچه در اندونزی مسابقه‌ای به این شکل گسترده و جهانی، جریان ندارد ولی تعداد قاریان قرآن و مراکز قرآنی چندین برابر کشور مالزی است. البته با توجه به اینکه اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی است و مالزی تنها بیست میلیون نفر جمعیت دارد؛ این نسبت طبیعی به نظر می‌رسد.

«سیتی حسنی بنت حسن» از کشور میزبان به عنوان آخرین بانوی قاری به قرائت آیه اول سوره نور پرداخت. آخرین قاری مردان نیز «محمد ریاض نورانی نماجی» از کشور موریتانی(Mauritius) بود که از آیه شریفه 115 سوره مبارکه بقره به تلاوت قرآن پرداخت. تلاوت وی آن قدر ضعیف بود که برخی متسابقین پیش از اتمام تلاوت وی مکان مسابقات را ترک کردند.

با پایان یافتن تلاوت‌ها فرصت برای مردم عادی جهت بازدید از سن و گرفتن عکس یادگاری در فضای رقابتها مهیا شد و برخی از متسابقین تا آخرین ساعات شب به وقت مالزی به راحتی در این سالن رفت و آمد داشتند.

یادآور می‌شود، مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در دو رشته تلاوت و حفظ با حضور شرکت‌کنندگان بیش از 70 کشور جهان 17 خردادماه آغاز شده و به مدت 5 روز ادامه خواهد داشت. این مسابقات با شعار «وحدت؛ نبض تحول ملی» برگزار می‌شود.

مشاهده گزارش تصویری شماره 1

مشاهده گزارش تصویری شماره 2

مطالب مرتبط
captcha