مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی رسما آغاز شد + عکس
کد خبر: 3312655
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
طی مراسمی؛

مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی رسما آغاز شد + عکس

گروه بین‌الملل: پنجاه‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی طی مراسمی عصر امروز، ۱۹ خردادماه با حضور مقامات رسمی مالزی و تلاوت استاد شیخ عبدالفتاح الطاروطی آغاز شد و طی آن سه متسابق قرائت خود را ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به کوالالامپور، مراسم افتتاحیه پنجاه‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی با حضور پادشاه مالزی، وزیر دفتر نخست‌وزیری مالزی، 15 داور بین‌المللی از کشورهایی چون مصر، عربستان، مالزی، اندونزی، برونئی و تایلند و متسابقین دو رشته حفظ و قرائت در ساعت 20 به وقت مالزی آغاز شد.

ساعتی پیش از شروع مراسم، سیل جمعیت که اکثرا به شکل خانوادگی بودند، از درب‌های مرکز تجاری جهانی پوترا وارد سالن شدند. متسابقین نیز که در هتل جنبی مرکز مستقر بودند؛ به تدریج با طی مسیری کوتاه وارد سالن مسابقات واقع در طبقه چهارم ساختمان مرکز تجارت جهانی می‌شدند. دو روز حضور در هتل دیگر باعث آشنایی متسابقین با یکدیگر شده بود و بسیاری از آنها در دسته‌های دو تا چهار نفره وارد می‌شدند.

قاریان هم‌زبان مخصوصا قاریان عربی از بستر ارتباط زبانی بیشتر برای ایجاد دوستی بهره می‌بردند. آنان نیز در محل خاصی در کنار حاضران عادی مستقر شدند که اسم هر کشور بر روی صندلی‌هایشان نوشته شده بود.

محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، نماینده کشورمان در رشته قرائت از استان خراسان رضوی نیز در میان متسابقین کشورهای دیگر در جایگاه مخصوص قاریان مستقر شد.

جهت مشاهده گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید!

طبق برنامه قرار بود، ساعت 20:25 به وقت محلی وزیر دفتر نخست‌وزیر و پنج دقیقه بعد، شخص نخست‌وزیر مالزی در قالب تشریفات و اجرای سرود وارد شوند که هر دو مراسم استقبال لغو شد. اگرچه عبدالحلیم معظم شاه، پادشاه مالزی به عنوان مهم‌ترین میهمان مراسم افتتاحیه حضور داشت و وزیر دفتر نخست‌وزیر در کنار وی حاضر شد، اما شخص نخست‌وزیر قطعا غائب بزرگ امشب محسوب می‌شد.

مراسم با کمی تأخیر آغاز شد. در لحظه ورود پادشاه تا اتمام مارش و تواشیح معروف مسابقات که به زبان‌های عربی و مالایی بود، تمامی میهمانان ایستاده بودند و بعد از اجرای سرود ملی و جلوس پادشاه، آن‌ها نیز روی صندلی‌های خود نشستند. تشریفات تصنعی و حضور پر سر و صدا اگر چه در مراسم  سیاسی امری طبیعی و مرسوم است؛ اما در فضای معنوی مسابقات قرآن، زیبا جلوه نمی‌کرد و کمی با روح تعالیم قرآن فاصله داشت.

سخنرانی مقامات مالزی

سه مجری به زبان‌های عربی، انگلیسی و در آخر مالایو به اجرای برنامه می‌پرداختند. ابتدا وزیر دفتر نخست‌وزیری به سخنرانی پرداخت و برگزاری پنجاه‌وهفتمین مسابقات قرآن در مالزی را به معنای تکرار رویدادی ارزشمند در تاریخ این کشور برشمرد و گفت: حفظ آیات قرآن کریم می‌تواند یک جامعه، نسل و بشر ایده‌آل را بسازد.

وی با اشاره به شعار «وحدت؛ رمز تحول ملی» گفت: این شعار منتخب برای سال جاری، هنگامی می‌تواند فهمیده شود که قرآن با قلوب و اذهان امت مسلمان فهمیده شود؛ وحدتی که از منبع معتبر اخذ شود، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری اخوت تضمین شده، آن هم فراتر از مرزهای جامعه، نژاد و ملیت شود.

«جمیل خیر بن حاجی بهاروم» افزود: فهم مشترک و وحدت در یک ملت می‌تواند در مقاصد الشریعة تعبیه شود و خط مشی وحدت جهانی امت اسلامی گردد. این شعار همچنین می‌تواند اولین گام به سوی ایجاد طرحی متعالی در تمامی عرصه‌های موفقیت این ملت محسوب شود.

پس از وی، پادشاه مالزی به سخنرانی به زبان مالایو پرداخت. عبدالعظیم معظم شاه در سخنرانی خود که با کمی مکث و کندی به پیش می‌رفت، به بیان نکاتی درباره قرآن کریم پرداخت. پس از این سخنرانی، پادشاه و وزیر دفتر نخست‌وزیری به همراه همسرانشان از سکوی سن و مکان برگزاری مسابقات به مکانی مرتفع در وسط سالن راهنمایی شدند.

بعد از این سخنرانی، دعایی قرآنی توسط یکی از قاریان قدیمی مالزی به زبان مالایو و البته توأم با دعاهایی زیبا به زبان عربی اجرا شد. سپس اسامی اعضای کمیته 15 نفره داوران با نمایش کشور، اسم و عکس آنان بر روی صفحه نمایشگر بزرگ سالن پخش شد. در ادامه همین کار برای متسابقین صورت گرفت و در هر دو بخش قرائت و حفظ به‌طور مجزا نمایندگان کشورها معرفی شدند.

تلاوت طاروطی و استقبال گرم مالزیایی‌ها

در ادامه عبدالفتاح الطاروطی، استاد شناخته شده مصری بر روی سن مسابقات جهت تلاوت قرآن کریم حاضر شد. وی تلاوت بسیار زیبایی از آیات شریفه 29 تا 32 سوره مبارکه فاطر ارائه کرد. «إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ...». با این تلاوت شیرین فضای مجلس در پرتو آیات وحی رنگ و بوی طراوت به خود گرفت که با استقبال برخی حاضران مالزیایی نیز مواجه شد.

اجرای گروه تواشیح، آخرین برنامه پیش از شروع به کار متسابقین در رشته قرائت بود. این تواشیح که با حضور دو سری از جوانان و نوجوان پسر صورت گرفت؛ دارای ویژگی‌های خاص همخوانی‌های مذهبی مالزی بود. حضور اثرگذار موسیقی در جریان همخوانی، ملودی مالایی و حرکات ریتمیک و هماهنگ سر و بدن شکل خاصی به این تواشیح داده بود که معجونی از سبک عربی و مالایی بود. حرکت‌های ریتماتیک اجراکنندگان بیش از حد معمول و عرف بود. البته هیئت داوران پیش از این مراسم همگی عازم بخش داوری شدند.

اجرای سه متسابق در شب نخست مسابقات

در ادامه، نماینده سنگاپور جهت اجرا به روی سن آمد و هنر خود در تلاوت آیات 23 سوره مبارکه توبه به بعد را به نمایش گذاشت. تجوید مهم‌ترین نقطه ضعف وی بود. وقف و ابتدای این قاری سنگاپوری کمی برتر از صوت و لحن وی بود. او با روشن‌شدن چراغ سبز تلاوت خود را آغاز می‌کرد و با خاموش شدن چراغ دست از تلاوت برمی‌داشت.

دو تلاوت بعدی به نحوی بود که برترین تلاوت متسابقین در شب اول همین تلاوت قاری سنگاپوری شد؛ یکی از دلایل این مسئله یک مرحله‌ای بودن مسابقات قرآن مالزی است.

مطالب مرتبط
captcha