اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی همکاری بیشتر حافظان قرآن را می‌طلبد
کد خبر: 1474322
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
یاراحمدی:

اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی همکاری بیشتر حافظان قرآن را می‌طلبد

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: حافظان قرآن که مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآن و حدیث دریافت می‌کنند قبل از ورود به مقطع کارشناسی ارشد، دانش خود را کامل کرده و با آمادگی بیشتری وارد این مقطع شوند.

ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره قانون اعطای مدرک کارشناسی به حافظان کل قرآن کریم که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه و با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور چند سالی است اجرایی می‌شود، گفت: قوانین و مصوباتی که برای حمایت از قاریان و حافظان قرآن به وجود می‌آید به دنبال این است که این قاریان و حافظان فرصت تحصیلی پیدا کنند و زمینه رشد و ترقی آنها فراهم شود.

تکریم هدف اعطای مدرک رسمی کارشناسی به حافظان قرآن
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف افزود: اعطای مدرک کارشناسی به حافظان کل قرآن کریم در واقع نوعی تکریم حافظان و حمایت از آنها است و همچنین اجرای این قانون موجب می‌شد تا کسانی که حافظ قرآن نیستند نیز انگیزه برای حفظ قرآن پیدا کرده و از این حمایت‌ها برخوردار شوند.
وی در ادامه گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، حافظان کل قرآن پس از طی کردن مرحله اول کنکور کارشناسی ارشد و موفقیت در آن به سازمان اوقاف معرفی می‌شوند که پس از شرکت در آزمون حفظ قرآن در حضور برترین داوران و پشت سر گذاشتن مراحل مختلف، مدرک کارشناسی را دریافت می‌کنند و با در دست داشتن این مدرک رسمی کارشناسی، می‌توانند در مقاطع بالاتر نیز تحصیلات خود را ادامه دهند.

حافظان، دانش قرآنی خود را پیش از ورود به مقطع کارشناسی ارشد افزایش دهند
یاراحمدی درباره برخی انتقادات که از سوی دانشگاهیان نسبت به سطح علمی حافظان قرآنی که طبق این قانون وارد مقطع کارشناسی ارشد شده‌اند، اظهار کرد: به هر حال اعطای مدرک کارشناسی به حافظان قرآن کریم یک قانون در جهت حمایت از حافظان کل قرآن است اما برای اینکه حافظان قرآن زمانی که در کلاس‌های کارشناسی ارشد شرکت می‌کنند در سطح دانشجویان کارشناسی ارشد باشند باید در یک بازه زمانی مشخص خود را آماده کنند و مطالعات فردی داشته باشند.
وی ادامه داد: حافظان کل قرآن که مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث دریافت می‌کنند، می‌توانند دیگر کتاب‌ تخصصی مقطع کارشناسی را تهیه‌ کرده و مطالعات خود را گسترش دهند تا سطح علمی خود را به دانشجویانی برسانند که چهار سال در دانشگاه تحصیل کرده‌اند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر حافظان قرآنی که موفق به بهره‌مندی از این قانون شده‌اند بدون آمادگی و با اطلاعات ناقص در کلاس‌های مقطع کارشناسی ارشد حضور یابند با مشکلاتی روبرو می‌شوند که ممکن است از دیگر دانشجویان عقب بیافتند.

لزوم همکاری حافظان برای اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی رسمی
وی در ادامه عنوان کرد: اجرای موفقیت‌آمیز قانون اعطای مدرک کارشناسی به حافظان قرآن برای تکریم آنها نیازمند همکاری خود حافظان داشته و نتیجه‌گیری بهتر از این قانون، نیازمند آن است که برخی از موسسات قرآنی دوره‌های فشرده‌ای را برای حافظان قرآن برگزار کنند تا دانشجویان کارشناسی‌ارشد حافظ قرآن بتوانند به راحتی به سرفصل‌ها و منابع آموزشی دسترسی پیدا کنند و با مطالعه و دانش سر کلاس درس دانشگاه و در مقطع کارشناسی ارشد حاضر شوند.
وی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: البته این اتهام که دانشجویان کارشناسی ارشد حافظ قرآن که از این قانون بهره‌مند شده‌اند، نسبت به هم‌کلاسی‌های خود که چهار سال دوران کارشناسی را طی کرده‌اند از سواد کمتری برخوردارند به تعداد بسیار محدود و معدودی قابل اطلاق است و به هیچ وجه نمی‌توان همه‌گیر دانست و زیرا بسیاری از دانشجویان که از طریق این قانون مدرک می‌گیرند با مطالعه و برنامه‌ریزی لازم خود را به این سطح رسانده‌اند و در بین همین حافظان قرآن افراد بسیار موفقی نیز می‌توان یافت.

مطالب مرتبط
captcha