حافظ قرآن طالب بالفعل رشته علوم قرآن و حدیث است
کد خبر: 1474887
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
طباطبایی:

حافظ قرآن طالب بالفعل رشته علوم قرآن و حدیث است

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس جامعةالقرآن در پاسخ به منتقدان قانون اعطای مدرک و حضور حافظان قرآن در مقطع کارشناسی‌ارشد گفت: هنگامی که فردی الفاظ قرآن را حفظ می‌کند و بر روی مفاهیم مسلط بوده و با تفسیر نیز آشنا است، فرد، طالب بالفعل رشته علوم قرآن و حدیث است.

حجت‌الاسلام والملسمین سیدمحمدمهدی طباطبایی، رئیس مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره قانون اعطای مدرک دانشگاهی به حافظان قرآن پس از کسب حد نصاب لازم در آزمون کتبی از سوی سازمان سنجش و آزمون شفاهی سازمان اوقاف، اظهار کرد: اصل موضوع اعطای مدرک به حافظان قرآن،  فعالیت شایسسته و قابل قدردانی است، همانطور که در روایات هم داریم که از اجلال و تعظیم خداوند متعال این است که اهل قرآن و حاملان قرآن، تعظیم و تکریم شوند.

این حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: در برخی از موارد هم تذکراتی داریم که نباید حقوق مادی و معنوی حافظان و حاملان قرآن ضایع شود، لذا شاید بتوان گفت که این اعطای مدرک هم تشویقی برای حافظان باشد و هم بزرگداشت خداوند متعال و از سوی دیگر باعث می‌شود که حقوق مادی ومعنوی این افراد ضایع نشود.

حفظ قرآن به دلیل کسب مدرک نباشد

رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن بیان کرد: باید سعی شود که مدارکی که اعطاء می‌شود، موجبات اهتمام فرد به امر حفظ به دلیل دریافت مدرک را فراهم نکند به عبارت صریح‌تر یعنی خدشه‌ای به اخلاص آنها در امر حفظ وارد نکند.

طباطبایی با اشاره به اینکه در روایات هم داریم که در آخر زمان مردم قرآن را برای غیر خداوند یاد می‌گیرند، اضافه می‌کند: اما در پایان این روایت، تلنگری می‌زند به منظور یادآوری اینکه تو سعی کن جز این افراد نباشی یعنی اگر مدرکی به حافظان اعطا می‌شود، این مدرک باعث نشود که خدشه‌ای در نیت خالص این حافظان ایجاد شود.

وی عنوان کرد: برخی از این افراد هم در مؤسسه جامعةالقرآن و چه در سایر مراکز حفظ هستند که با سن پایین و بعضاً در مقطع راهنمایی و دبیرستان که به مقاطع دانشگاهی وارد شده و موفق بوده‌اند.

عدم تسلط دانشجویان علوم قرآن و حدیث بر کلام حضرت حق

رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم با مقایسه حافظان و دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث، اظهار کرد: هنگامی که حافظان قرآن را با دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که دانشجویان قرآن و حدیث اکثراً حافظ نیستند با اینکه رشته تخصصی‌شان قرآن است اما نه صدر و نه ذیل آیه را می‌داند و نه بر روی معنای آیات مسلط هستند و حال آنکه حافظان با این مشکل مواجهه نیستند.

وی افزود: حافظان قرآن یک دوره تفسیر را چه در مؤسسه جامعةالقرآن الکریم(در صورتی که خروجی مؤسسه ما باشد) و چه در سایر مراکز حفظ می‌بینند، چنانکه کسی که می‌خواهد صفحه‌ای از قرآن را حفظ کند ابتدا با تفسیر، مفاهیم آن آیات آشنا می‌شود و سپس الفاظش را حفظ می‌کند.

طباطبایی تأکید کرد: لذا هنگامی که شخصی الفاظ قرآن را حفظ می‌کند و بر روی ترجمه و مفاهیم نیز مسلط می‌شود و با یک دوره تفسیر نیز در این هنگام آشنا می‌شود، خود فرد طالب بالفعل رشته قرآن و حدیث است.

وی عنوان کرد: این حافظان طی سفرهای تبلیغی متعدد به داخل و خارج از کشور به اجرای برنامه‌های تفسیری، حدیثی و قرآنی آن هم با تسلط، می‌پردازند کما اینکه در مؤسسه جامعة‌القرآن و سایر مؤسسات حفظ قرآن نیز اینگونه افراد هستد.

حافظ قرآن طالب مناسبی برای رشته قرآن و حدیث است

طباطبایی با تأکید بر اینکه نظر برخی افراد را که معتقدند حافظان قرآن نقصی دارند، قبول ندارم، ادامه داد: فردی که حافظ قرآن است و در عین حال با مفاهیم، ترجمه و تفسیر آشنا است، آن فرد یک طالب مناسبی در دانشگاه برای رشته قرآن و حدیث می‌تواند باشد و بیشتر مطالبی که اساتید این رشته می‌خواهند بگویند، فرد حافظ قرآن قبلاً آن را حفظ کرده است و فقط شخص نیازمند استادی است تا ارتباط مسائل این حوزه را با یکدیگر برایش بازگو کند.

رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم اضافه کرد: حافظان، قابل قیاس با سایر دانشجویان این رشته نیستند و اگر فرض کنیم که آنها از نظر چند سال علم‌آموزی در این رشته نقص دارند، جبرانش با حفظ قرآن کریم است که این نقص جبران می‌شود.

وی تأکید کرد: پایه قرآن این افراد واقعاً قوی است و مشکلی برای ورود حافظان و حاملان قرآن در دانشگاه ایجاد نمی‌شود.

طباطبایی در پاسخ به قراردادن دوره پیش نیاز منابعی حدیثی برای حافظان در بدو ورود به دانشگاه‌ها، عنوان کرد: حافظانی که در جامعةالقرآن، دوره آمادگی این طرح را به مدت شش تا هفت ماه طی می‌کنند، دوره حدیثی را براساس کتاب‌ها و جزواتی که برای این دوره طراحی شده‌اند، می‌گذرانند.

وی با اشاره به گذراندن یک دوره حدیثی حافظان متقاضی حضور در دوره آمادگی جامعةالقرآن، تصریح کرد: کتابی توسط اینجانب به همراهی حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی در دو جلد با موضوع منبع حدیثی نوشته و تألیف شده است که در حال حاضر آماده چاپ است که ان‌شاءالله به واسطه آن ضعف حدیثی حافظان قرآن برطرف شود.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یاسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۵ - ۱۲:۵۹
0
0
اینکه گفته میشود باید از حافظان تجلیل کرد به جا، اما اینکه مدرک حفظ به حافظان داده شود حرف دیگری است، اگر مدرک دادن تجلیل حافظان است خب به آنها مدرک دکترا بدهید چرا کارشناسی علوم قرآن میدهید دکتری حقوق و دندانپزشکی بدهید که مدرک بهتری هم هست و بیشتر تجلیل میشوند و
اینکه گفته میشود دانشجویان علوم قرآنی مسلط نیستند این ضعف نظام آموزشی است، خب حافظان هم همانطور که شاهد هستیم در بقیه مسایل مانند علوم حدیث و قرآن و ... ضعیفند اینکه دلیل نشد. بنده از دانشجویان علوم قرآنی هستم و این مشکلات را ندارم.
captcha