راه‌های تشویق حافظان قرآن را منحصر به اعطای مدرک نکنیم
کد خبر: 2719391
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
محمود کریمی:

راه‌های تشویق حافظان قرآن را منحصر به اعطای مدرک نکنیم

گروه دانشگاه: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ضمن اشاره به ضرورت اصلاح قانون اعطای مدرک کارشناسی به حافظان قرآن، گفت: بدون اینکه جلوی مشوق را بگیریم، باید راه‌های تشویقی را متنوع‌تر کنیم و صرفاً منحصر به مدرک نکنیم.

محمود کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس اداره همکاری‌های علمی و بین‌المللی این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در رابطه با قانون اعطای مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث به حافظان کل قرآن، گفت: در این‌که حافظان باید تشویق شوند و انگیزه و مشوق خوبی داشته باشند، صحبتی نیست.

وی افزود: باید یک مقدار سطح معلومات علوم قرآنی‌شان حافظان قرآن افزایش پیدا کند. هم‌اکنون در بحث ادبیات عرب و دروس علوم قرآنی و مباحث تفسیری در کلاس‌هایی که داریم به نظر می‌آید ضعیف هستند، باید آن بعد تقویت شود.

کریمی عنوان کرد: شاید یک راه آن این است که میانگین نمره‌ای که باید در کنکور بگیرند، افزایش پیدا کند. حداقل دروس اصلی و پایه را به‌عنوان پیش نیاز قبل از اینکه وارد مقطع شوند، بگذرانند.

تأثیر مدرک حفظ بر سطح کلاس‌ها

وی در مورد تأثیر این شکل از قبولی و ورود به دانشگاه‌ها بر سطح کلاس‌ها، اظهار کرد: مسلماً یک مقدار تأثیرات سوئی دارد. می‌توان مشوق‌ها را تغییر داد و صرفاً به بحث مدرک علوم قرآنی آن را منحصر نکرد. شاید در رشته‌های مورد علاقه خودشان یا جایی که استعداد بیشتری در آن دارند کار کنند، بهتر باشد.

رئیس اداره همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه امام صادق(ع)، گفت: اگر حافظان واقعاً علاقه‌مند به علوم قرآن هستند، مسلماً یکسری مبانی باید تعریف شود که حداقل آن ملاک‌ها و مبانی را دانشجو داشته باشد تا بتواند وارد دوره شود. نوعاً سطح علمی دانشجویان علوم قرآنی و الهیاتمان پایین است. حضور کسانی هم که بدون گذراندن مقاطع وارد کلاس‌ها می‌شوند، مسلماً می‌تواند تا اندازه‌ای تأثیر منفی داشته باشد.

وی در خصوص قانون اعطای مدرک کارشناسی قرآن و حدیث به حافظان قرآن عنوان کرد: موافق لغو این قانون نیستم، ولی موافق اصلاح آن هستم. به این معنا که بدون اینکه جلوی مشوق را بگیریم، راه‌های تشویقی را متنوع‌تر کنیم و صرفاً منحصر به مدرک نکنیم. خوب است عده‌ای که واقعاً نمره خوبی می‌آورند و دروس را قبلاً خوانده‌اند بتوانند قبول شوند و دیگران با راه‌های دیگر تشویق شوند و هم اینکه ما بدانیم حداقل کسی که می‌خواهد آن‌جا بشیند 80 درصد نمره یا معدل اولین قبولی را داشته باشد. اگر اینگونه باشد مسلماً دانشجو یا آن کسی که می‌خواهد شرکت‌کننده باشد، موظف می‌شود بعضی از درس‌ها را با اینکه کلاس نیامده برای کنکور بخواند و سوادش را افزایش دهد و بعد شرکت کند.

کریمی در رابطه با نقص سیستم ارزیابی به روش تست‌زنی، گفت: اشکالات روش تست‌زنی منحصر به حافظان قرآن نیست و کلاً ضعف و آسیبی است که برای همه داوطلبان و دانشجویان می‌تواند مشکل درست کند؛ بنابراین باید حل شود؛ اما خیلی مستقیماً به حافظان قرآن ارتباط ندارد، بلکه به همه رشته‌ها تعمیم پیدا می‌کند.

وی جواب این سؤال که آیا عدالت آموزشی با این قانون نقض نمی‌شود را اینگونه داد: برعکس آن را هم داریم. به‌‌طور مثال دانشجویانی داریم که در مسیر و فرآیند عادی کنکور را طی کرده‌اند، کارشناسی و کارشناسی ارشد را گرفته‌اند، ولی هنوز قرآن را که منبع اصلی این رشته است، خیلی‌هایشان حفظ که نیستند هیچ، بلکه ترجمه بسیاری از آیات قرآن را هم هنوز نمی‌دانند.

کریمی اظهار کرد: ما نباید همه ضعف‌های رشته را در واقع بر سر حافظان قرآن بشکنیم. آن‌ها بخش کمرنگ و کوچکی هستند، اما بخش‌های دیگر نیز باید هم‌زمان اصلاح شود. باید یک اصلاح جامعی صورت گیرد و آسیب‌شناسی کلی شود. بعد با توجه به نوع آسیب‌ها که یکی‌اش هم می‌تواند بحث شرکت حافظان قرآن باشد، راهکارهای دائمی و خوبی برای اینکار اندیشیده شود.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م.حاجیلو
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۲۲ - ۱۶:۲۶
0
0
بهتراست حفظ قرآن را در ورودی دانشگاه تاثیر دهید یعنی تراز دانشجو در یک حدی بهتربود مثلاً با اندازه ی چند نفرجلو بیافتد
captcha