تخریب آثار باستانی توسط داعش؛ اقدامی بر ضد قرآن و سنت نبوی
کد خبر: 2942628
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
ایکنا گزارش می‌دهد؛

تخریب آثار باستانی توسط داعش؛ اقدامی بر ضد قرآن و سنت نبوی

گروه اندیشه: گرچه داعش انهدام آثار باستانی عراق و سوریه را با ادعای مبارزه با بت‌پرستی انجام می‌دهد، اما نگاهی به قرآن و سنت نشان می‌دهد این قبیل اقدامات در تضاد با این دو منبع معرفتی اسلام است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مسجد «عبدالله چلبی بن محمد بن عبدالقادر» معروف به «محمد القدو» که توسط خلافت عثمانی در استان نینوای عراق ساخته شده بود و یکصد و سی و پنج سال از ساختن آن می‌گذشت، طی سه روز گذشته توسط مدعیان خلافت سیاه ابوبکر بغدادی بین رفت. سه روز پیش نیز مسجد «شیخ محمد الاباریقی» در این شهر توسط یک لودر با خاک یکسان شد.

روز پنجشنبه نیزمقام‌های عراقی خبر از تخریب شهر باستانی نمرود، در نزدیکی شهر موصل داده ‌بودند، ارزش این مجموعه تاریخی با آثار باستانی کشور مصر مقایسه شده است. این شهر را نگین تمدن آشوری خوانده‌اند که در قرن 13 پیش از میلاد و در سی کیلومتری حاشیه رود دجله در جنوب شرقی این شهر تاسیس شده بود. سال گذشته نیز مسجد یونس و جرجیس نبی توسط این گروه از بین رفت.

اگرچه تکفیریون نگهداری از آثار و اماکن باستانی را مصداق شرک می‌دانند و بر آنند تا آثار بت‌پرستی را از بین‌ ببرند اما معلوم نیست که تخریب مسجد که محل عبادت مسلمانان است، به چه دلیلی صورت می‌گیرد.

14 سال پیش نیروهای طالبان مجسمه‌های تاریخی بودا در افعانستان را تخریب کردند. این مجسمه‌ها پیشتر توسط حجاج بن یوسف، چنگیز خان در 1222 هجری قمری و عبدالرحمان خان در سال 1892 مورد غارت قرار گرفته بود. اما تخریب این میراث‌های بشری چه نسبتی با قرآن و سنت نبوی دارد.

به نظر می‌رسد اقدام به تخریب آثار باستانی با مذاق نهاد عالی فقه اهل سنت نیز سازگار نیست. الازهر با انتشار بیانیه‌ای تخریب آثار باستانی به بهانه اینکه این اماکن از مظاهر بت‌پرستی هستند را جنایت بزرگی در حق تمام جهان دانسته است و این کار را شرعا حرام و کاملا مردود اعلام کرده است.



قرآن عابران ویرانه‌های تاریخی را که تفکر نمی‌کنند نکوهش می‌کند

با وجود این‌که تندروان اسلام‌گرا چشم دیدن بناهای تارخی و باستانی را ندارند، کتاب الله در مناسبت‌های گوناگون به آثار پیشینیان از جمله کشتی نوح، سکه اصحاب کهف، سد ذوالقرنین، تابوت بنی اسرائیل و مقام ابراهیم اشاره کرده است.

خداوند در آیه 21 سوره غافر می‌گوید: « أَوَ لَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ کَانُوا مِن قَبْلِهِمْ کَانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَآثَارًا فِی الْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَمَا کَانَ لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِن وَاقٍ: آیا در زمین نگردیده‏‌اند تا ببینند فرجام کسانى که پیش از آنها [زیسته]اند چگونه بوده است. آنها از ایشان نیرومندتر [بوده] و آثار [پایدارترى] در روى زمین [از خود باقى گذاشتند] با این همه خدا آنان را به کیفر گناهانشان گرفتار کرد و در برابر خدا حمایت‌گرى نداشتند.»

خداوند در قرآن از مردم می‌خواهد تا به سرگذشت گذشتگان نگریسته و به سیر در احوال ایشان بپردازند. این خواست با فعل امر آمده است و نتیجه چنین امری آگاهی به فرجام کسانی است که به تکذیب حقایق الهی پرداخته‌اند. همچنین قرآن به نکوهش کسانی پرداخته است که از کنار ویرانه‌های تاریخی می‌گذرند و تفکر نمی‌کنند.



فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ مَکْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَاهُمْ وَقَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ (نمل/51)

تاریخ بر پهنه‌ جغرافیای انسانی و در دل بناها و آثار تاریخی نهفته است و نگاهی به متن مقدس مسلمانان خبر از آن می‌دهد که خداوند این بناها را به مثابه آیاتی الهی برای کسب علم معرفی کرده است. خداوند در آیات بسیاری از جمله «فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ مَکْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَاهُمْ وَقَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ* فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خَاوِیَةً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَةً لِّقَوْمٍ یَعْلَمُونَ: پس بنگر که فرجام نیرنگشان چگونه بود ما آنان و قومشان را همگى هلاک کردیم* و این [هم] خانه‌‏هاى خالى آنهاست به [سزاى] بیدادى که کرده‌‏اند، قطعا در این [کیفر] براى مردمى که مى‏‌دانند عبرتى خواهد بود.» (نمل/51-52) آثار پیشینیان را آیه الهی معرفی کرده است. حال داعش در حال تخریب این آیات الهی است.

بر اساس تحقیقی که حسین علی ساعدی در خصوص چگونگی برخورد پیامبر(ص) با آثار تاریخی شبه جزیره عربستان انجام داده است، در سیره نبوی خبری از تخریب آثار تاریخی غیر دینی مانند، قصرها، قلعه‌ها، ساختمان‌ها و آثار دینی ادیان آسمانی مانند کنیسه‌ها ودیرها وجود ندارد. پیامبر اکرم(ص) به تخریب برخی از مکان‌ها مانند بت‌خانه‌های یمن فرمان نداد، زیرا آن مکان‌ها در نظر اهالی منطقه قداست خود را از دست داده بودند و دیگر مکانی برای رواج شرکت و بت‌پرستی نبودند. نگاهی به رفتار گروه‌های تکفیری نشان می‌دهد که ایشان به مکان‌هایی حمله و آن‌ها را تخریب کرده‌اند که هزاران سال‌ است جنبه دینی خود را از دست داده و یادگارهای بشری به حساب می‌آیند.

فرمان تخریب پیامبر(ص) در این‌گونه موارد محدود به نماد‌های رایج فرهنگ بت‌پرستی در زمان خود بوده است. باقی ماندن خانه‌های قوم ثمود تا دوران حاضر نشان می‌دهد که پیامبر به دنبال تخریب و از بین بردن آثار تمدن‌های پیشینی نبود که از سوی قرآن از مردم دعوت شده بود تا در خصوص آن به تامل و عبرت بپردازند. یکی از روایات در این خصوص خبر از دعوت پیامبر اکرم(ص) از یاران خویش برای چنین عبرت‌گیری می‌دهد. زمانی که پیامبر در مسیر غزوه تبوک در سال نهم هجری به منطقه حجر رسید که در آن آثاری از قوم ثمود قرار داشت، به این منطقه نگریست و به اصحابش فرمود: به خانه کسانی که بر خویش ظلم کرده‌اند، داخل نشوید، مگر آن که گریان باشید. خبری از تخریب آثار تمدن‌های بت پرست در سنت نبوی نیز نیست. 



نتیجه تخریب آثار باستانی توسط گروه‌های تکفیری‌ها

گروه تکفیری دولت اسلامی حدود شش ماه پیش خطاب به مردم رقه در سوریه اعلام کرده بود که همه اماکن زیارتی را با خاک یکسان خواهد کرد و عملکرد کنونی این گروه خبر از وفاداری به وعده غیر انسانی و غیر اسلامی آنها می‌دهد. میل به تخریب آثار تمدن‌های دیگر از سوی گروه‌های تکفیری، فرهنگ و رسوم دیگر را به هیچ می‌انگارد. برخی اخبار اما از فروش آثار باستانی در حوزه قدرت داعش به کشورهای غربی از طریق کشور ترکیه خبر می‌دهند.

رفتار خلافت ضد اسلامی ابوبکر بغدادی در قبال آثار باستانی در کنار رفتارش در خصوص فرهنگ‌ها و مسلمانان نشان از یک رویکرد ضددینی و ضداسلامی دارد. تخریب یا غارت آثار باستانی و دینی توسط تکفیری‌ها روی دیگری هم دارد و آن نشان‌ دادن چهره‌ای غیر انسانی از اسلام است.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فراتی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۱۰:۲۶
0
0
هر تفکری را که می خواهی از بین ببری از آن بد دفاع کن. کاری که داعش می کند دقیقا همین است
قرآن پژوه
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۱۴:۲۷
0
0
عالی بود. ممنون. از این دست گزارشات که میان رشته ای هستند بیشتر تولید شود. در زمینه میان رشته ای قرآن کریم کمتر فعالیت شده است. خواهشا در این زمینه بیشتر کار کنید.
captcha