داعش از قرآن سوء استفاده کرده است
کد خبر: 2812594
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
عبدالکریم بی‌آزار شیرازی:

داعش از قرآن سوء استفاده کرده است

گروه اندیشه: عبدالکریم بی‌آزار شیرازی معتقد است که گروه تکفیری داعش در سوزاندن خلبان اردنی از قرآن سوء‌استفاده کرده و این گروه صلاحیت اجرای احکام اسلامی را ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در خصوص استناد تروریست‌های تکفیری داعش به آیه‌ «وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ ... : و اگر عقوبت کردید همان گونه که مورد عقوبت قرار گرفته‏اید [متجاوز را ] به عقوبت رسانید ...» (نحل/126) در خصوص به آتش کشیدن خلبان اردنی گفت: این آیه آیه قصاص است یعنی اگر کسی صدمه‌ای به کسی بزند، صاحبان دم می‌توانند عین آن را قصاص کنند.
بی‌آزار ادامه داد: اما این که این گروه بخواهد چنین عقابی انجام بدهند، نادرست است. فرد باید ابتدا محاکمه بشود و پس از آن توسط دستگاه‌های قضایی و عالمی که علم قضاوت خوانده است، حکمی صادر شود. این گروه صلاحیت انجام چنین کاری را ندارند.

داعش می‌خواهد رعب و وحشت ایجاد کند
وی تصریح کرد: اگر بنا باشد که هر کسی وارد صحنه شود و هر کسی را که خطایی کرده مجازات بکند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و این کار مساوی هرج و مرج و آنارشی خواهد بود.
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: تمام این فرایند باید زیر نظر حکومتی اسلامی باشد که قاضی و قضاوت دارد. آنگاه موضوع باید با فرایندی درست بررسی شود و توسط قاضی حکمی صادر گردد. این استدلال که چون کشته است او را می‌کشم، مشکل آفرین خواهد و باید بررسی بشود که آیا فرد مقصر بوده است و یا نه.
بی‌آزار ادامه داد: کارهایی که توسط این گروه انجام می‌شود، سیاسی است که به منظور ایجاد رعب و وحشت صورت می‌گیرد و نباید آن را با دین و مذهب آمیخت. این گروه از آیات قرآنی سوء‌استفاده کرده است. این آیات نمی‌خواهند بگویند که در جامعه هر کسی می‌تواند اقدام به قصاص و اجرای احکام کند. تشکیل نظام اسلامی به این منظور است که هر کسی راسا هر کاری را که می‌خواهد انجام ندهد.

داعش صاحب دم نیست
وی در خصوص اینکه داعش با استناد به بخشی از آیه قرآن و ایکنه عبارت «وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِّلصَّابِرینَ: و اگر صبر کنید البته آن براى شکیبایان بهتر است» ادامه آیه 126 سوره نحل را نخوانده‌اند، گفت: البته ادامه آیه تخییری است به صاحبان دم که می‌فرماید اگر ایشان صبر کنند و قصاص نکنند برایشان بهتر است و بخشش تحمیلی نیست. این گروه اولا صاحب دم نیست و ثانیا در پی ارعاب و وحشت هستند. این کارها خراب کردن دین است و باید حساب ایشان را از اسلام جدا کرد، زیرا دین اسلام به منظور ایجاد هرج و مرج نیامده است.
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در اسلام هر کسی نمی‌تواند جهاد ابتدایی را جایز بداند. ممکن است در زمان پیامبر، امام یا رهبر جامعه اسلامی حکم جهاد را با توجه به تمام مطالعاتی که انجام داده است بدهد، در این صورت این یک امر جداگانه است، اما اینکه یک عده با تشخیص خودشان برای کشتن و جهاد بلند می‌شوند توجیه‌پذیر نیست.

حکومت اسلامی با ادعا تشکیل نمی‌شود

وی در خصوص مجازات با آتش در اسلام گفت: مجازات آتش زدن در خصوص برخی از افعال و نه در هر موردی در اسلام وجود دارد. در همه جا نمی‌توان از آتش زدن به عنوان مجازات استفاده کرد. اما استدلال این گروه در خصوص مماثله وقتی درست است که حکومت اسلامی بیاید و یک محاکمه برگزار بکند و در این محاکمه بررسی بشود که آیا فرد مامور انجام این کار بوده و یا اینکه با اختیار این کار را انجام داده است و حساب این دو کاملا فرق می‌کند.
بی‌آزار در پایان گفت: معیار اینکه داعش حکومت تشکیل داده است پذیرش مردم و به رسمیت شناختن دیگر کشورهای دنیاست در غیر این صورت آنها تنها یک عده خود‌ خوانده هستند و با صرف ادعا حکومت ایجاد نمی‌شود.

مطالب مرتبط
captcha