۷۱۶ مقاله علمی دریافت کردیم/ ارائه مقالات در ۴ کمیته علمی/ تولید نرم‌افزار مقالات
کد خبر: 1476196
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
رئیس ستاد برگزاری کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری:

۷۱۶ مقاله علمی دریافت کردیم/ ارائه مقالات در ۴ کمیته علمی/ تولید نرم‌افزار مقالات

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی جریان‌های افراطی و تکفیری تاکید کرد: گوشه گوشه جهان اسلام زخم‌خورده تکفیر است، لذا اجماع علمای اسلامی در محکوم کردن جنایات آنان ضروری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی، رئیس ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در مراسم افتتاحیه این همایش که امروز 2 آذرماه آغاز به‌کار کرده است، گفت: امروز در گوشه و کنار جهان اسلام در آفریقا و آسیا زخم تکفیر دیده می‎شود و روزی نیست که شاهد خبر کشته شدن و هدم آثار اسلامی و ریخته شدن خون مسلمانان و اهل قبله نباشیم و فقط در سال 2013 در عراق شاهد کشتار 9 و 500 نفر مردم بیگناه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه ریشه‎های این اعمال اعتقادی و ناشی از قرائت انحرافی از اسلام اصیل است، افزود: لذا مراجع عظام قم و شیعه تصمیم به برپایی همایشی با این عظمت گرفتند و آغاز برپایی آن به دو سال قبل باز می گردد که آیت‌الله مکارم به این نتیجه رسیدند که علمای اسلامی اجماعی علیه تکفیر ارایه کنند.

دبیر اجرایی کنگره عنوان کرد: محتوای این اجلاس علمی است لذا اولین گام در حوزه مباحث علمی برداشته شد و دبیرخانه دائمی آن تشکیل و قریب 716 مقاله به دبیرخانه ارایه شد که 96 مقاله از خارج کشور، 50 مقاله از اهل سنت داخل کشور ارسال و به عربی و فارسی در هشت جلد ارایه شده و از سوی مرکز نور تبدیل به نرم افزار شده است.

وی اظهار کرد: جدای از این هشت جلد عربی و فارسی، چندین پروژه تحقیقاتی نیز انجام شد که می‎توان به کتابی مشتمل بر تمامی اقوال علما از قرون اول تا امروز نسبت به حرمت تکفیر و محترم بودن عرض و خون و ناموس مسلمانان اشاره کرد.

وی بیان کرد: همچنین کتابی از سوی آیت‌الله سبحانی پیرامون ریشه‌های تکفیر تهیه و به عربی منتشر شد. همچنین کتابشناسی تکفیر که نظرات 300 اندیشمند درباره تکفیر ارایه و به زیور طبع آراسته شده است، برای کنگره آماده شد.
علیزاده موسوی تصریح کرد: کتاب امام کفر دیگر کتابی است که در این رابطه منتشر شد که در آن متعلقات و اصلیات کفر منشر شد؛ در حوزه بین‎المللی از همان ابتدا که این فکر در اذهان شکل گرفت که نیاز به برگزاری این همایش است، 2000 تن از علمای جهان اسلام شناخته شدند که این افراد هم مخالف تکفیر بودند و هم راه های برون رفت از بحران تکفیری را داشته باشند که از این تعداد 315 تن از این علما به ایران آمدند.
قائم مقام علمی همایش، اظهارکرد: برای آمادگی این همایش، سه پیش نشست در خارج از کشور برگزار شد که این کشورها در کانون این ضایعه بودند که اولین این همایش‎ها در سوریه برگزار شد که اندیشمندان این کشور دیدگاه‎های خود را ارایه کردند.
وی افزود: نشست دوم در پاکستان با حضور گسترده اندیشمندان مذاهب مختلف اسلامی شد که در این همایش 45 تن از علمای اسلامی دیدگاه های خود را مطرح کردند؛ نشست سوم نیز با حضور اندیشمندان مسلمان در عراق برگزار شد.
علیزاده موسوی تصریح کرد: این کنگره دارای چهار کمیته شامل تبارشناسی، شناسایی عقاید تکفیری‎ها، جریان‌های تکفیری و سیاست و راه‎های برون رفت از تکفیر است که در این دو روز مقالات این چهار حوزه قرائت می شود.
قائم مقام علمی همایش، اظهارکرد: بعد از ظهر امروز مقالات چهار کمیسیون قرائت خواهد شد که ماحصل این کمیسیون ها در قالب یک گزارش ارایه خواهد شد.

مطالب مرتبط
captcha