کسی که شهادتین بگوید، نباید مورد تعرض قرار بگیرد
کد خبر: 2611021
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
قاضی نظیر احمد:

کسی که شهادتین بگوید، نباید مورد تعرض قرار بگیرد

گروه حوزه های علمیه: نماینده پارلمان افغانستان با بیان این که تکفیری ها امت اسلامی را با اختلافات آرا محکوم به تکفیر می کنند، تاکید کرد: در احادیث متقن بیان شده است که کسی که شهادتین را ذکر کرد، نباید مورد تعرض قرار گیرد زیرا خون و جان و ناموس او محترم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) قاضی نظیر احمد، نماینده پارلمان افغانستان، صبح امروز سوم آذرماه در نخستین نشست روز دوم همایش بین‎المللی جریان‎های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: ایمان و عقیده معیار بزرگی انسان هاست؛ تغییری در ایمان و عقیده نیست؛ ایمان معیار تشخیص بزرگی انسان هاست.
وی افزود: رسول گرامی اسلام بیان می کنند که انبیا برادر هستند و دین واحدی دارند؛ به اعتبار آیات قرآن کریم تمام مسایل اختلافی ملل و نحل و امت ها و مذاهب در مسایل فقهی است؛ مخاطبات ما غیر مخاطبات غیر فقهی دین مسیحیت و یهود است ولی اصول اخلاقی در همه ادیان یکی است.
نماینده پارلمان افغانستان یادآورشد: انبیای الهی یک ایمان دارند و امت اسلامی عقاید واحدی دارند؛ تکفیری ها امت اسلامی را با اختلافات آرا محکوم به تکفیر می کنند.
وی گفت: در احادیث قوی این مطلب بیان شده است که کسی که شهادتین را ذکر کرد دیگر نباید مورد تعرض قرار گیرد زیرا خون و جان و ناموس او محترم خواهد بود.
نظیر احمد یادآور شد: وقتی که این احادیث و آیات در این حوزه واضح است، چگونه می توان نسبت تکفیر به مسلمانان داد؟ در کتب اهل سنت به وضوح این مساله بیان شده است که کسی نمی تواند اینگونه حکم تکفیر دهد و اهل قبله همه مسلمان هستند؛ اهل سنت معتقد هستند که ما به هیچ اجازه حکم تکفیر به کسی نمی دهیم تا خودشان به این گناهان و ارتداد اعتراف نکرده اند؛ قتال و کشتن مسلمانان با قرآن و کلام پیامبر مخالفت صریح دارد.
وی گفت: افراط است که بین امت اسلامی مشاهده شده که باعث شده است این همه مشکلات در جمع ما ایجاد شود؛ اروپا پول واحد ساخت و کفر واحد ساخت؛ غرب پلید سالانه میلیاردها دلار از جنگ ما مسلمانان سود می کند؛ رجال علمی جهان اسلام باید این مفسده را از بین خود بردارند؛ دیگران با تضعیف ما جنگ صلیبی به راه انداخته اند.
وی افزود: آیت الله مکارم کار مکارم انجام داد و امیدواریم این کار بزرگ جهانی شود و این بساط جمع شود؛ باید خود را از این دار به دار قرار برویم و بر اساس اصول اسلامی متحد شویم؛ باید اختلافات ملل و نحل را حل کنیم و کوشش کنیم تا دیگران خود در این دام بیافتند.

مطالب مرتبط
captcha